W realizacji
Diagnoza zapotrzebowania na konkursy uwzględniające potrzeby osób z grup defaworyzowanych
Przedmiotem badania będzie wskazanie i scharakteryzowanie wszystkich grup defaworyzowanych w dostępie do szkolnictwa wyższego i identyfikacja różnych form kształcenia oferowanych przez uczelnie w Polsce wspierających włączenie osób z grup defaworyzowanych wraz ze wskazaniem warunków maksymalizacji użyteczności działań realizowalnych w ramach projektów Priorytetu I „Umiejętności” i III „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” dla zaspokojenia potrzeb wybranych grup.
Cel główny: ocena możliwości wykorzystania działań realizowanych w ramach Priorytetu I „Umiejętności” i III FERS „Dostępność i usługi dla osób z niepełnosprawnościami” do zaspokojenia potrzeb grup defaworyzowanych w dostępie do kształcenia oferowanego przez sektor szkolnictwa wyższego.
Cele szczegółowe:
- Identyfikacja i charakterystyka grup defaworyzowanych w dostępie do kształcenia oferowanego przez szkoły wyższe w kontekście ich problemów i potrzeb.
- Identyfikacja dotychczasowych efektów działań (wewnątrz i poza NCBR) zakładających skuteczne włączenie osób z grup defaworyzowanych w system kształcenia na poziomie wyższym - wskazanie dobrych praktyk.
- Wskazanie użytecznych instrumentów i zakresów wsparcia w ramach FERS odpowiadających na zidentyfikowane problemy grup defaworyzowanych. Ocena możliwości modyfikacji tych założeń celem lepszego dostosowania do zidentyfikowanych problemów grup defaworyzowanych lub konieczności wprowadzenia nowego instrumentu.
Termin ewaluacji: III-IV kwartał 2024 r.
Wykonawca: w trakcie wyboru
Ewaluacja „Analiza zapotrzebowania na kompetencje w gospodarce i na rynku pracy wraz z badaniem wartości docelowej wspólnego wskaźnika długoterminowego rezultatu PO WER w obszarze szkolnictwa wyższego – etap III”
Badanie „Analiza zapotrzebowania na kompetencje w gospodarce i na rynku pracy wraz z badaniem wartości docelowej wspólnego wskaźnika długoterminowego rezultatu PO WER w obszarze szkolnictwa wyższego” stanowi trzeci i ostatni etap cyklicznej ewaluacji programów wzmacniających kompetencje studentów w ramach projektów finansowanych z Programu Operacyjnego Wiedza Edukacja Rozwój. Pierwszy etap badania został zrealizowany w 2019 roku, drugi w 2021 roku.
Ocenie zostanie poddana trwałość, skuteczność i użyteczność efektów interwencji wzmacniających kompetencje studentów z perspektywy sytuacji zawodowej absolwentów na rynku pracy oraz luk pomiędzy ofertą edukacyjną uczelni a zapotrzebowaniem rynku pracy.
Cel główny: ocena stopnia, w jakim projekty rozwijające kompetencje studentów, realizowane w ramach Działania 3.1 (Kompetencje w szkolnictwie wyższym) i 3.5 (Kompleksowe programy szkół wyższych) PO WER przyczyniają się do redukowania luk pomiędzy ofertą uczelni a zapotrzebowaniem rynku pracy.
Cele szczegółowe:
1. Ocena trwałości efektów projektów wzmacniających kompetencje w perspektywie długo- i średniookresowej (projekty analizowane w dwóch poprzednich edycji badania - PRK i ZPU 2017).
2. Ocena efektów projektów ZPU (edycja 2018) z perspektywy sytuacji zawodowej absolwenta.
3. Aktualizacja typologii wsparcia studentów w ramach projektów wzmacniających kompetencje (metody, kompetencje, czas trwania, etap edukacji, profil studenta).
4. Pomiar wspólnego wskaźnika długoterminowego rezultatu PO WER w obszarze szkolnictwa wyższego.
5. Ocena sytuacji absolwentów na rynku pracy i wpływu czynników zewnętrznych na efekty projektów wzmacniających kompetencje na przestrzeni całej perspektywy POWER.
6. Podsumowanie wszystkich edycji badania Analiza zapotrzebowania na kompetencje - rekomendacje dla interwencji wzmacniających kompetencje studentów.
Termin ewaluacji: IV kwartał 2023 – II kwartał 2024
Wykonawca: Uniwersytet Jagielloński w Krakowie
Materiały: