W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Narodowy Program Mieszkaniowy

Narodowy Program Mieszkaniowy określa politykę mieszkaniową państwa w horyzoncie średniookresowym. Program jest również jednym z narzędzi służących realizacji "Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju". Polityka mieszkaniowa wprowadza rozwiązania zwiększające dostępność mieszkań, zwłaszcza dla rodzin o przeciętnych i niskich dochodach. Problem dostępności mieszkań, definiowany jako brak możliwości nabycia lub wynajęcia mieszkania na zasadach rynkowych, wiąże się przy tym ściśle z problemem demograficznym. Dlatego "Narodowy Program Mieszkaniowy" jest bezpośrednio powiązany z innymi działaniami rządu mającymi na celu przełamanie negatywnych tendencji demograficznych, w tym z programem "Rodzina 500+". Rząd przyjął Narodowy Program Mieszkaniowy 27 września 2016 r. (uchwała nr 115/2016).

Główne cele programu

Cel 1. Zwiększenie dostępu do mieszkań dla osób o dochodach uniemożliwiających nabycie lub wynajęcie mieszkania na zasadach komercyjnych

Miernik: docelowo do 2030 r. liczba mieszkań przypadająca na 1 tys. mieszkańców powinna osiągnąć wysokość mieszcząca się w aktualnej średniej Unii Europejskiej. Oznacza to wzrost tego wskaźnika z poziomu 363 do 435 mieszkań na 1000 osób. Aby zrealizować zakładany cel, uwzględniając konieczność wycofania części zasobów mieszkaniowych z eksploatacji, trzeba do 2030 wybudować (zarówno na zasadach rynkowych jak i z pomocą państwa) ok. 2,5 mln mieszkań.

Cel 2. Zwiększenie możliwości zaspokojenia podstawowych potrzeb mieszkaniowych osób zagrożonych wykluczeniem społecznym ze względu na niskie dochody lub szczególnie trudną sytuację życiową

Miernik: docelowo do 2030 r. samorządy gminne powinny dysponować możliwościami zaspokojenia potrzeb mieszkaniowych wszystkich gospodarstw domowych oczekujących aktualnie na najem mieszkania od gminy. Według stanu na koniec 2014 r. na najem mieszkania gminnego oczekiwało 165,2 tys. gospodarstw domowych.

Cel 3. Poprawa warunków mieszkaniowych społeczeństwa, stanu technicznego zasobów mieszkaniowych oraz zwiększenie efektywności energetycznej

Miernik: docelowo do 2030 r. liczba osób mieszkających w warunkach substandardowych (ze względu na niski stan techniczny budynku, brak podstawowych instalacji technicznych lub przeludnienie) powinna się obniżyć o 2 mln osób (z ok. 5,3 mln do ok. 3,3 mln). Oznacza to, że trzeba poprawić standard ok. 700 tys. mieszkań, przez np. termomodernizację, remonty, doprowadzenie podstawowych instalacji technicznych oraz zmniejszenie liczby osób przypadających na dane mieszkanie (rozgęszczenie).

Planowane działania

Działania rządu prowadzące do osiągnięcia celów programu mają kompleksowy charakter. Obejmują zarówno sferę regulacyjną, odnoszącą się do procesu inwestycyjnego w budownictwie oraz zarządzania istniejącym zasobem mieszkaniowym, jak również działania finansowe, wspierające określone obszary budownictwa mieszkaniowego. Działania te obejmują:

  • wprowadzenie kompleksowych zmian prawnych usprawniających proces inwestycyjno-budowlany;
  • zmiana regulacji określających zasady funkcjonowania rynku najmu, w tym racjonalizacja zasad gospodarowania zasobem mieszkań komunalnych;
  • rozwój spółdzielczości mieszkaniowej w segmencie dostępnych mieszkań, w tym aktywizacja nowego spółdzielczego budownictwa lokatorskiego;
  • zwiększenie podaży mieszkań o umiarkowanych cenach i czynszach, również przy wykorzystaniu nieruchomości Skarbu Państwa, w ramach systemu wynajmu mieszkań, w tym z opcją docelowego przeniesienia prawa własności;
  • uruchomienie kompleksowego programu wsparcia społecznego budownictwa czynszowego (budownictwo realizowane m.in. przez samorządy gminne, towarzystwa budownictwa społecznego, spółdzielnie mieszkaniowe), rozszerzenie katalogu podmiotów, które mogą realizować ten rodzaj budownictwa ze wsparciem publicznym;
  • wspieranie mniej zamożnych gospodarstw domowych w ponoszeniu wydatków związanych z zaspokajaną potrzebą mieszkaniową w ramach zmodyfikowanego systemu dodatków mieszkaniowych;
  • wsparcie realizacji przedsięwzięć termomodernizacyjnych i remontowych, w tym jako jeden z aspektów zintegrowanych projektów rewitalizacji, przywracających funkcje mieszkaniowe na obszarach zurbanizowanych i zdegradowanych społecznie;
  • uwzględnienie spraw mieszkaniowych w polityce senioralnej, w tym jakościowa i ilościowa optymalizacja zasobów mieszkaniowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą stosownie do specyfiki wyzwań zmieniającej się struktury wiekowej społeczeństwa.

Do pobrania Narodowy Program Mieszkaniowy.

Mieszkanie Plus

Podstawowe rozwiązania wdrażające nową politykę mieszkaniową są określane jako pakiet Mieszkanie+. To przede wszystkim stworzenie w Polsce oferty mieszkaniowej dla wszystkich gospodarstw domowych. Najważniejsze cele:

  • dostępne budownictwo na wynajem na gruntach Skarbu Państwa,
  • społeczne budownictwo czynszowe,
  • pomoc w ponoszeniu wydatków mieszkaniowych w pierwszych latach najmu mieszkania.

Mieszkanie+ to nowy program budowy dostępnych mieszkań dla rodzin w ramach systemu najmu z opcją dojścia do własności, realizowany przy wykorzystaniu finansowania rynkowego. W tym celu zostaną wykorzystane nieruchomości Skarbu Państwa oraz instrumenty rynkowe, w szczególności zaś formuła funduszu inwestycyjnego zamkniętego. Program Mieszkanie+ to działanie realizowane we współpracy z samorządami, a także innymi podmiotami, w tym spółkami Skarbu Państwa.

Dostępne mieszkania na wynajem

Zgodnie z Narodowym Programem Mieszkaniowym budowa dostępnych mieszkań na wynajem przy wykorzystaniu gruntów publicznych, w oparciu o mechanizmy rynkowe, wykorzystuje ramy instytucjonalno-finansowe Banku Gospodarstwa Krajowego.

Wsparcie budownictwa komunalnego i chronionego

Państwo dotuje samorządy terytorialne oraz organizacje pożytku publicznego, które tworzą zasób mieszkaniowy dla osób najuboższych. Podmioty takie mogą się ubiegać o dofinansowanie części kosztów inwestycji (35-55% w zależności od rodzaju przedsięwzięcia), w wyniku której zostaną utworzone lokale socjalne, mieszkania komunalne, mieszkania chronione noclegownie lub schroniska dla bezdomnych.

Informacje o możliwości uzyskania wsparcia:
https://www.bgk.pl/fundusze-i-programy/programy/wsparcie-budownictwa-socjalnego-z-funduszu-doplat/

Wsparcie budownictwa społecznego

Ze środków publicznych udzielane są dopłaty do oprocentowania kredytów i obligacji w ramach prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego programu preferencyjnych kredytów dla towarzystwa budownictwa społecznego, spółdzielni mieszkaniowych i spółek gminnych.

Informacje o możliwości uzyskania wsparcia:
https://www.bgk.pl/fundusze-i-programy/programy/wsparcie-spolecznego-budownictwa-czynszowego/

Wsparcie termomodernizacji i remontów

O wsparcie mogą się ubiegać właściciele i zarządcy budynków mieszkalnych lub budynków użyteczności publicznej, planujący termomodernizację lub remont.

Informacje o możliwości uzyskania wsparcia:
https://www.bgk.pl/fundusze-i-programy/fundusze/fundusz-termomodernizacji-i-remontow-ftir/

Informacje o mieszkalnictwie

Informacje o mieszkalnictwie - wyniki monitoringu za 2015 rok

Materiały

Bezpośrednie wydatki budżetu państwa na sferę mieszkaniową
Bezpośrednie​_wydatki​_budżetu​_państwa​_na​_sferę​_mieszkaniową​_(w​_mln​_zł).pdf 0.52MB
Informacje o publikacji dokumentu
Ostatnia modyfikacja:
18.07.2019 09:05 Zbigniew Przybysz
Pierwsza publikacja:
18.07.2019 09:05 Zbigniew Przybysz
{"register":{"columns":[]}}