W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Odbiór paszportu drogą pocztową

Informujemy, że w szczególnych przypadkach (zamieszkanie w znacznej odległości od urzędu konsularnego) istnieje możliwość odbioru paszportu drogą pocztową.

Rekomendujemy, ze względu na zasady bezpieczeństwa, zamówienie kuriera, na własny koszt, który odbierze z urzędu dokumenty paszportowe. Jest to najbezpieczniejsza i najszybsza forma dostarczenia dokumentów do obywatela. 

Można również skorzystać z operatora poczty australisjkiej. W tym celu należy dołączyć do wniosku o paszport opłaconą kopertę "registered post" (czerwoną), z dodatkowo opłaconą usługą "person to person" wraz z potwierdzeniem opłaty *1 oraz niebieskaą naklejkaą *2, z danymi adresata oraz wypełniony wniosek o wysłanie paszportu pocztą. (wzór wniosku)

 

Przy odbiorze drogą pocztową:

  • Powinieneś wcześniej zostawić poprzedni paszport u konsula do anulowania; będzie on odesłany razem z nowym paszportem lub musisz odesłać posiadany paszport przed otrzymaniem nowego,
  • czas oczekiwania na paszport wydłuża się o ok. 2 tygodnie w stosunku do odbioru osobistego,
  • jeśli planujesz wyjazd i chciałbyś otrzymać paszport wcześniej, odbiór osobisty będzie najlepszą opcją,
  • istnieje ryzyko zagubienia paszportu przez pocztę – najczęściej w skutek podania niedokładnego lub nieczytelnego adresu – konsulat nie ponosi za to odpowiedzialności. Konieczne będzie wówczas osobiste ponowne złożenie wniosku oraz uiszczenie pełnej opłaty.

 

PAMIĘTAJ!

Dla każdego wniosku o paszport musisz dołączyć odrębną, opłaconą na poczcie, kopertę zwrotną. Koperty nie kupisz w urzędzie konsularnym. Każdy paszport jest wysyłany osobno (1 koperta = 1 paszport). 

WZÓR KOPERTY:

wzór koperty

Po otrzymaniu paszportu, musisz samodzielnie potwierdzić odbiór swojego paszportu i aktywować go online; bez aktywnego paszportu nie będziesz w stanie przekroczyć granicy.

Link do aktywowania paszportu: https://www.gov.pl/web/gov/potwierdz-odbior-paszportu-ktory-dostarczyl-kurier

Raz wybrany sposób odbioru dokumentu paszportowego nie może zostać zmieniony (np. z odbioru osobistego na wysyłkę pocztą lub odwrotnie).
 

Materiały

Wniosek o wyslanie paszportu
Wniosek​_o​_wyslanie​_paszportu.docx 0.02MB
Wzór koperty
envelope​_sample.jpg 0.12MB
{"register":{"columns":[]}}