W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Papua-Nowa Gwinea

Informacje ogólne

Położenie geograficzne, ludność, obszar, stolica, język urzędowy

Papua-Nowa Gwinea (PNG) zajmuje wschodnią część wyspy Nowa Gwinea, której część zachodnia należy do Indonezji (jedyna granica lądowa PNG ma długość 820 km), z przybrzeżnymi wyspami, Archipelag Bismarcka i północną część Wysp Salomona (wyspy Bouganville i Buka). PNG oblewają wody Oceanu Spokojnego, Morza Nowogwinejskiego oraz Morza Koralowego. Główna wyspa kraju ma charakter górzysty. W środkowej części rozciągają się Góry Centralne z Górą Wilhelma (4508 m n.p.m.), na zachodzie Góry Owena Stanleya (szczyt Victoria, 4073 m n.p.m.) przechodzące w Góry Müllera z licznymi wulkanami. Południowo-zachodnią część wyspy zajmuje rozległa, bagnista nizina z główną rzeką Fly. Najdłuższa z rzek – Sepik ma ponad 1000 km długości. Pozostałe wyspy są pochodzenia wulkanicznego lub koralowego. Aktywne są 4 wulkany. Z powodu usytuowania PNG wzdłuż tzw. pacyficznego „pierścienia ognia”, często występują trzęsienia ziemi, lawiny błotne i tsunami. Powierzchnia PNG wynosi 462.860 km2, ludność szacuje się na około8,9 mln. Stolicą kraju i głównym ośrodkiem biznesu jest Port Moresby. Inne duże miasta, to: Lae, Madang, Wewak, Goroka, Mt Hagen i Rabaul. Języki urzędowe to: angielski, tok pisin (pidgin) i hiri motu. Strefa czasowa: GMT+10.

Warunki klimatyczne

Klimat PNG to tropik z monsunem północno-zachodnim od grudnia do kwietnia (silne opady deszczu) i południowo-wschodnim od maja do października (pora sucha). W ciągu roku występują niewielkie wahania temperatury oraz liczne opady. Średnia temperatura powietrza i średnie opady dla stolicy kraju wynoszą: w styczniu 28°C i 376 mm, w lipcu 27°C i 137 mm. Średnia dobowa temperatura powietrza na nizinach wynosi 26°C, a w górach spada poniżej 10°C. Roczna suma opadów atmosferycznych waha się w granicach 1500-7500 mm. Częstym zjawiskiem w Papui-Nowej Gwinei są cyklony tropikalne o niszczycielskiej sile.

Główne bogactwa naturalne

Do głównych bogactw naturalnych Papui-Nowej Gwinei zalicza się złoto, miedź, srebro, złoża gazu ziemnego, drewno, ropę naftową i owoce morza.

System walutowy, kurs i wymiana

Walutą obowiązującą jest kina (K) = 100 toea. Występują banknoty: K100, K50, K20, K5 oraz monety K1 i K2. Według informacji Agencji Promocji Turystyki PNG (http://www.papuanewguinea.travel/welcome) wymiany można dokonywać na lotnisku międzynarodowym lub w bankach.

Religia

Większość ludności PNG stanowią chrześcijanie: Katolicy 27%; Luteranie 19,5%; Unici 11,5%; Adwentyści Dnia Siódmego 10%; Zielonoświątkowcy 8,6%; Ewangelicy 5,2%; Anglikanie 3,2%; Baptyści 2,5%, inni protestanci 8,9%; wierzenia lokalne 3,3%.

Wykaz dni świątecznych i wolnych od pracy

1 stycznia – Nowy Rok; Wielki Piątek; Sobota Wielkanocna, Niedziela Wielkanocna; Poniedziałek Wielkanocny; Urodziny Królowej (zwykle poniedziałek po drugiej sobocie czerwca); 23 lipca – Remembrance Day (upamiętniający poległych na frontach obu wojen światowych); 26 sierpnia – National Repentance Day (święto religijno-państwowe); 16 września – Dzień Niepodległości; 25-26-27 grudnia – Boże Narodzenie.

Infrastruktura transportowa

Transport w PNG jest poważnie ograniczony przez górzyste ukształtowanie powierzchni. Stolica kraju, Port Moresby, nie ma łączności drogowej z żadnym z głównych miast kraju, a wiele miejscowości w górach jest dostępnych wyłącznie pieszo lub lekkim transportem lotniczym. Długość wszystkich dróg wynosi 30 tys. km, w tym utwardzonych jest zaledwie ok. 1000 km. Najbardziej rozwinięte sieci drogowe występują w Central Western Highlands, Eastern Highlands, East Sepik, Madang i West New Britain. Transport kolejowy, poza lokalnym obsługującym kopalnie, praktycznie nie istnieje.

Ze względu na swoją wielkość i populację, Papua-Nowa Gwinea ma stosunkowo dobrze rozwinięty system usług lotniczych (choć w przeszłości był bardziej rozbudowany), co jest konieczne ze względu na topografię, izolację ludności oraz trudności w rozbudowie sieci drogowej. Liczba lotnisk z utwardzoną nawierzchnią wynosi 21, a wszystkich łącznie jest ponad 560. Jacksons International Airport, położone ok. 11 km od centrum Port Moresby, jest głównym międzynarodowym lotniskiem PNG. Główne porty i terminale, to: Kimbe, Lae, Madang, Rabaul i Wewak.

Obowiązek wizowy

Obywatele polscy mogą ubiegać się o wizę przed wyjazdem do Papui-Nowej Gwinei. Aby uzyskać wizę turystyczną, należy złożyć wypełniony wniosek wizowy, zdjęcie, paszport oraz kopię biletu na powrót lub dalszą podróż. W przypadku wizy biznesowej należy złożyć ponadto kopię zaproszenia oraz list strony wysyłającej z wyjaśnieniem powodu wizyty, określeniem planowanego czasu pobytu i zobowiązaniem do pokrycia kosztów pobytu. Obywatele polscy wizę turystyczną mogą również uzyskać przy wjeździe do PNG w jednym z wyznaczonych portów: Jacksons International Airport, Port Moresby, Daru, (Vanimo) Wutung oraz Kagamuga Airport, Mt Hagen. Wymagana ważność paszportu przy wjeździe – 6 miesięcy w przypadku wizy turystycznej i 12 miesięcy w przypadku wizy biznesowej.

System administracyjny

Ustrój polityczny

Niezależne Państwo Papui-Nowej Gwinei jest członkiem brytyjskiej Wspólnoty Narodów. Ustrojem politycznym jest monarchia konstytucyjna z jednoizbowym parlamentem. Głową państwa jest monarcha brytyjski, reprezentowany przez gubernatora generalnego o uprawnieniach formalnych, wybieranego przez parlament na sześcioletnią kadencję. Kraj podzielony jest na 4 regiony, w których skład wchodzi 20 prowincji: 18 zintegrowanych prowincji, okręg stołeczny i prowincja autonomiczna Bougainville. Każda prowincja ma co najmniej jeden okręg, którym zarządzają lokalne władze.

Władza ustawodawcza

Władza ustawodawcza należy do parlamentu. W jego skład wchodzi 111 posłów wybieranych w głosowaniu powszechnym na pięć lat. Dwadzieścia dwa mandaty przeznaczone są zawsze dla przedstawicieli prowincji, reszta obsadzana jest w wolnych wyborach w okręgach wyborczych. Prawa wyborcze przysługują obywatelom, którzy ukończyli 18 lat.

Władza wykonawcza

Władza wykonawcza należy do rządu (www.pm.gov.pg). Szef rządu desygnowany jest przez większość parlamentarną i oficjalnie nominowany przez gubernatora. Sam dobiera sobie ministrów do Narodowej Rady Wykonawczej, którzy są następnie oficjalnie mianowani przez gubernatora. Każda prowincja posiada własną radę i rząd. Premierem rządu lokalnego może być tylko poseł narodowego parlamentu.

Struktura administracji gospodarczej

Za sprawy gospodarki i opracowywanie budżetu odpowiada skarbnik w Ministerstwie Skarbu i Planowania (Department of Treasury and Planning). Politykę handlową prowadzi Ministerstwo Handlu i Przemysłu (Department of Trade and Industry).

Z innych resortów gospodarczych należy wymienić:

  • Ministerstwo Zasobów Naturalnych (Department of Mineral Resources);
  • Ministerstwo Rybołówstwa & Marine Resources (Department of Fisheries);
  • Ministerstwo Ropy i Energetyki (Department of Petroleum and Energy);
  • Ministerstwo Rolnictwa (Department of Agriculture).

Sądownictwo gospodarcze

W ramach Sądu Krajowego funkcjonuje od 2007 r. Wydział Sądownictwa Gospodarczego, orzekający w sprawach gospodarczych. Jego zadaniem jest rozpatrywanie sporów dotyczących transakcji o charakterze handlowym oraz kontraktów handlowych.

Więcej informacji na temat procedur i rodzaju rozpatrywanych spraw

Gospodarka

Ogólna charakterystyka sytuacji gospodarczej

Gospodarka PNG utrzymywała w ostatnich latach dość wysokie tempo wzrostu (2016 – 2,6%, 2017 – 2,8%, 2018 – 0,3%, 2019 – 5,1%), bazując na rosnących inwestycjach i krajowej konsumpcji prywatnej.

Podstawą gospodarki PNG są zasoby naturalne, rolnictwo, leśnictwo i rybołówstwo.  Najważniejszym sektorem gospodarki pozostaje rolnictwo, w którym zatrudniona na jest znaczna część populacji. Ma ono największy potencjał do budowania sektora prywatnego w kraju poprzez wsparcie źródła utrzymania wielu gospodarstw domowych, zapewnienie możliwości ekonomicznych dla kobiet i młodzieży oraz wsparcie bezpieczeństwa żywnościowego PNG. Najważniejsze bariery stojące przed sektorem rolnym PNG obejmują: słaby dostęp do rynków; niską wydajność z powodu ograniczonego wykorzystania nowoczesnych technik i technologii; oraz ograniczony dostęp do ziemi i kredytu.

Zdecydowana większość dochodów kraju pochodzi ze sprzedaży zasobów naturalnych. PNG eksportuje głównie złoto, miedź, skroplony gaz LNG, ale także olej palmowy, kawę , kakao i owoce morza. Głównymi kierunkami zbytu są Australia (35,9% eksportu PNG) oraz Japonia (11,7%), Niemcy (7,0%) i Chiny (6,7%). Dostrzegając uzależnienie gospodarki PNG od sektora wydobywczego kraju, tym samym zwiększoną podatność na zmiany w gospodarce globalnej, w październiku 2018 r. rząd przyjął tzw. 5-letni Średnioterminowy Plan Rozwoju na lata 2018-22 (Medium-Term Development Plan - MTDP III), zakładający wdrożenie zrównoważonego rozwoju i zwiększenie inwestycji publicznych w infrastrukturę fizyczną celem poprawy sytuacji dla rozwoju sektora prywatnego w kraju.  We wrześniu 2018 r. rząd z sukcesem przeprowadził proces pierwszej w historii kraju sprzedaży obligacji rządowych w celu wzmocnienia polityki monetarnej, zwiększenia napływu inwestycji oraz zwiększenia elastyczności kursu waluty narodowej.

Średniookresowe perspektywy dla rozwoju gospodarki PNG są stosunkowo optymistyczne, tym niemniej nadal wynikające przede wszystkim z planowanych na ogromną skalę projektów w sektorze surowcowym kraju (w tym rozbudowa wielkości produkcyjnej LNG oraz modernizacja i rozwój kopalni złota, miedzi i srebra).

Zwiększenie udziału sektora prywatnego w wytwarzaniu PKB staje się kluczowym elementem zapewniającym zrównoważony wzrost gospodarczy oparty na zaktywizowaniu społeczeństwa (od czasu odzyskania niepodległości, kraj bazuje na zagranicznych inwestycjach bezpośrednich i eksporcie). W ostatnim raporcie Banku Światowego Doing Business 2020, PNG uplasowało się na 120 miejscu z 190 gospodarek. Nadal najważniejszymi barierami pozostaje korupcja, zły stan infrastruktury oraz brak dostępu do zagranicznych walut (szczególnie wpływa to negatywnie na firmy budowlane borykające się ze złą jakością publicznej infrastruktury). Także dostęp do energii elektrycznej w Papui Nowej Gwinei pozostaje jednym z najniższych na świecie.

Główne sektory gospodarki

Rolnictwo, rybołówstwo, leśnictwo, usługi, przemysł wydobywczy, turystyka.

Tabela najważniejszych wskaźników makroekonomicznych

Wyszczególnienie

2019

2020

PKB  (w mln USD)

24,829

23,592

PKB na jednego mieszkańca

4533,7

4326,4

Tempo wzrostu PKB w procentach

3,8%

- 5,7%

Relacja deficytu/nadwyżki finansów publicznych do PKB w procentach

Brak danych

Brak danych

Relacja całkowitego długu publicznego do PKB w procentach

Brak danych

Brak danych

Stopa inflacji (indeks cen konsumpcyjnych CPI) w procentach

3,6%

4,9%

Stopa bezrobocia w procentach

2,4%

2,7%

Wartość obrotów handlu zagranicznego (w Euro lub USD)

Brak danych

Brak danych

Wartość eksportu (w Euro lub USD)

Brak danych

Brak danych

Wartość importu (w Euro lub USD)

Brak danych

Brak danych

Relacja deficytu/nadwyżki na rachunku obrotów bieżących bilansu płatniczego do PKB w procentach

22,6

Brak danych

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich w kraju urzędowania (w mln USD)

333

Brak danych

Wartość zagranicznych inwestycji bezpośrednich kraju urzędowania za granicą (w mln USD)

-1,48

Brak danych

 

Handel zagraniczny

W 2019 r. PNG była 105. gospodarką na świecie pod względem PKB (w USD), na 87. pozycji w eksporcie ogółem, 141. w imporcie, oraz 132. gospodarką pod względem PKB na mieszkańca (w USD). Najważniejsze produkty eksportowe PNG to gaz ropopochodny (3,98 mld USD), złoto (2,57 mld USD), ruda miedzi (750 mln USD), surowe drewno (638 mln USD) i ropa naftowa (605 mln USD). Największymi kierunkami eksportu dla PNG są Australia (2,85 mld USD). ), Chiny (2,82 mld USD), Japonia (2,38 mld USD), Tajwan (740 mln USD) i Korea Południowa (350 mln USD). W 2019 r. PNG była największym na świecie eksporterem gazu nie-ropopochodnego (32,3 mln USD).

Najważniejsze produkty importowane z PNG to: rafinowana ropa naftowa (471 mln USD), maszyny do kopania (150 mln USD), ropa naftowa (126 mln USD), inne przetwory jadalne (104 mln USD) i ciężarówki dostawcze (99,4 mln USD), importowane głównie z Australii ( 1,34 mld USD), Chin (801 mln USD), Singapuru (585 mln USD), Malezji (353 mln USD) i Indonezji (153 mln USD).

Inwestycje zagraniczne

Inwestycje zagraniczne w PNG są regulowane przez rząd krajowy z pomocą Urzędu Promocji Inwestycji (IPA). IPA został zaprojektowany jako pierwszy punkt kontaktu dla potencjalnego nowego inwestora w PNG. Jego główne uprawnienia i funkcje to:

(a) Promowanie i ułatwianie inwestycji w kraju przez obywateli i inwestorów zagranicznych

(b) Zapewnienie przyznania certyfikatu przedsiębiorstwu zagranicznemu

(c) Zdefiniowanie działalności otwartej dla inwestora zagranicznego

(d) Zapewnienie rejestru możliwości inwestycji zagranicznych

(e) Promowanie inwestycji, które przyniosą materialne korzyści krajowi i jego mieszkańcom i które przyczynią się do wzrostu gospodarczego, tworzenia miejsc pracy, wykorzystania zasobów krajowych, a w szczególności zasobów odnawialnych, pomocy w nabywaniu umiejętności, zwiększenia wielkości i wartości eksportu, rozwoju odległych obszarów kraju, ułatwiają obywatelom zwiększenie odpowiedzialności za inwestycje, promują zastępowanie importu lub mogą skutkować dowolną kombinacją celów określonych powyżej

(f) Monitorowanie wpływu inwestycji i działalności przedsiębiorstw.

Ogromne i w dużej mierze niewykorzystane zasoby naturalne PNG oferują doskonałe możliwości inwestycyjne. Rząd przywiązuje dużą wagę do rozwoju projektów górniczych i naftowych, mimo że sektor ten jest stosunkowo dobrze rozwinięty.

Do priorytetowych sektorów gospodarki oferujących projekty inwestycyjne o dużym potencjale dla inwestorów należą: rolnictwo – produkcja i przetwórstwo; rybołówstwo; leśnictwo; produkcja oraz turystyka.

Obecnie większość wymagań rynkowych w PNG zaspokaja import. Informację nt. możliwości inwestycyjnych w PNG można uzyskać z Urzędu ds. Promocji Inwestycji (IPA) PNG.

Uczestnictwo w wielostronnych organizacjach i porozumieniach o charakterze gospodarczym

Papua-Nowa Gwinea jest członkiem ONZ oraz jej licznych agend gospodarczych m.in. Organizacji NZ ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO), Konferencji NZ ds. Handlu i Rozwoju (UNCTAD) i Światowej Organizacji Turystyki (UNWTO od 2005). Należy również do Światowej Organizacji Handlu (WTO od 1996) oraz Światowej Organizacji Celnej (WCO). Jest członkiem Forum Wysp Pacyfiku (PIF), Forum Współpracy Gospodarczej Azji i Pacyfiku (APEC, od 1993), a w Stowarzyszeniu Państw Azji Południowo-Wschodniej (ASEAN) ma status obserwatora.

Stosunki gospodarcze z Unią Europejską

Unia Europejska od ponad 40 lat udziela pomocy rozwojowej dla PNG.

Stosunki handlowe UE z krajami Pacyfiku, w tym Papui-Nowej Gwinei, do 2020 r. regulowała umowa o partnerstwie z Kotonu podpisana w 2000 r. (między UE a państwami Afryki, Karaibów i Pacyfiku). Po wygaśnięciu tego kompleksowego partnerstwa politycznego, gospodarczego i rozwojowego, strony wynegocjowały następną umowę (tzw. „Umowę post-Cotonou”), którą główni negocjatorzy parafowali 15 kwietnia 2021 r. Umowa ta daje krajom UE i Pacyfiku możliwość negocjowania ukierunkowanych na zrównoważony rozwój porozumień o wolnym handlu, zwanych umowami o partnerstwie gospodarczym (EPA).

Papua-Nowa Gwinea była pierwszym krajem Pacyfiku, który ratyfikował i wdrożył Umowę Przejściową o Partnerstwie Gospodarczym (iEPA), podpisaną w 2009 r. (rafyfikowano w  2011 r.) Przejściowa umowa obejmuje bezcłowy i bezkontyngentowy dostęp do rynku UE dla wszystkich towarów pochodzących z krajów pacyficznych będących stroną umowy; stopniowe otwieranie ich rynków na towary z UE z uwzględnieniem różnic w poziomach rozwoju i sektorów wrażliwych oraz możliwość ponownego wprowadzenia przez państwa Pacyfiku ceł i kontyngentów, jeżeli przywóz z UE zakłóci lub grozi zakłóceniem ich lokalnej gospodarki; przepisy dotyczące barier technicznych w handlu oraz środków sanitarnych i fitosanitarnych; procedury celne i wzmocnioną współpracę między administracjami; ulepszone reguły pochodzenia dla przetworzonych produktów rybołówstwa z Pacyfiku – tzw. przepis dotyczący „globalnego zaopatrzenia”, który ma stymulować tworzenie i rozwój miejsc pracy w regionie.

Dwustronna współpraca gospodarcza

Gospodarcze umowy dwustronne

Z uwagi na dystans pomiędzy Polską i PNG, jak również dotychczas niewielkie kontakty w obszarze współpracy biznesowej, dwustronne relacje gospodarcze obu krajów nie są zadowalające, szczególnie biorąc pod uwagę istniejący potencjał obu gospodarek notujących od lat wzrosty.

Przykładem współpracy gospodarczej była zrealizowana w kwietniu 2015 r., pierwsza w historii relacji dwustronnych, wizyta biznesowa z Polski z udziałem delegacji PZL Mielec oraz firm z projektu GreenEvo Ministerstwa Środowiska. Polskie firmy z sektora lotnictwa, budownictwa i zielonych technologii miały możliwość zaprezentowania swoich ofert w trakcie spotkań oficjalnych z przedstawicielami najwyższych władz tego kraju: Premierem Rządu PNG Peterem O’Neill, Ministrem Handlu i Przemysłu Richardem Maru oraz Szefem Gabinetu Premiera Manasupe Zurenoc. Polska misja biznesowa odbyła również spotkania biznesowe w PNG Chamber of Commerce & Industry.

W drugiej połowie czerwca 2015 r. miała miejsce wizyta w Polsce Ministra Handlu i Przemysłu PNG Richarda Maru, który został przyjęty przez wiceministra Gospodarki Jerzego Pietrewicza. Min. R. Maru spotkał się również w Polsce z firmami biorącymi udział w misji biznesowej do PNG z kwietniu 2015 r.

W kwietniu 2019 r. doszło do wizyty Sir. Puka Temu, Ministra Zdrowia PNG w Polsce. Celem wizyty było rozpoznanie możliwości współpracy w obszarze standardów organizacyjnych systemu opieki zdrowotnej. Polska mogłaby stanowić wsparcie dla strony papuaskiej budującej własny system opieki zdrowotnej. PNG wyraża także zainteresowanie polskimi rozwiązanymi w zakresie wspierania rodzin, a także w zmniejszaniu liczby zgonów kobiet przy porodzie.

Ambasada RP w Canberze od szeregu lat realizuje projekty pomocowe (gł. edukacyjne) w ramach programu „małych grantów” na PNG, co jest z uwagą odnotowywane w lokalnych mediach i społecznościach, przyczyniając się do coraz większej rozpoznawalności naszego kraju i jego pozytywnego wizerunku.

Udało się także zrealizować dwa projekty wolontariatu w jednostkach opieki zdrowia na PNG (Madang oraz Mendi).

W ramach programu stypendialnego im. I. Łukasiewicza, studenci z PNG kształcili się na polskich uczelniach.   

 

Dwustronna wymiana handlowa

(w mln USD)

  2016 2017 2018 2019 2020
OBROTY

1,2

2,9

2,26

1,53

4,35

EKSPORT

0,6

0,8

1,49

0,23

2,93

IMPORT

0,6

2,1

0,77

1,3

1,42

SALDO

0

-1,3

0,72

-1,07

1,51

Wymiana handlowa pomiędzy Polską a PNG jest niewielka i nieustabilizowana, a transakcje niejednokrotnie jednorazowe i niepowtarzalne. Pomimo tego, po Australii i Nowej Zelandii, PNG jest naszym największym partnerem gospodarczym z rejonu wysp Oceanii i Pacyfiku.

Tempo wzrostu gospodarczego PNG oraz realizowane projekty infrastrukturalne w tym kraju powodują, że istnieją bardzo duże i realne możliwości rozszerzenia wymiany gospodarczej i ew. inwestycyjnej w regionie, szczególnie w sektorach górnictwa i energetyki, przemysłu lotniczego, zielonych technologii oraz budownictwa komunalnego.

Dostęp do rynku

Dostęp do rynku dla polskich towarów i usług

Polskie firmy nie sygnalizowały przypadków dyskryminacyjnego traktowania i nie zgłaszały barier w dostępie polskich towarów i usług do rynku Papui-Nowej Gwinei.

Dostęp do rynku pracy

Podjęcie zatrudnienia w PNG wymaga uzyskania wizy z pozwoleniem na pracę. Każdy pracodawca, który chce zatrudnić obcokrajowca w swej firmie, musi wystąpić o pozwolenie do Ministerstwa Pracy i Stosunków Pracy Papui-Nowej Gwinei. Pozwolenie na zatrudnienie cudzoziemca na danym stanowisku pracy jest ważne 3 lata. W tym czasie można zmienić pracownika zajmującego dane stanowisko bez dodatkowego pozwolenia. Więcej informacji na ten temat można uzyskać pod adresem:

The Assistant Secretary – Foreign Employment

Department of Labour & Industrial Relations
PO Box 5644
​​​​​​Boroko NCD 111
Papua New Guinea
Tel: +675 321 18 47
Fax: +675 320 10 62

Nabywanie i wynajem nieruchomości

Rynek nieruchomości ulega systematycznemu rozwojowi i regulacji, ale nabywanie gruntów jest procesem skomplikowanym ze względu na różnorodny charakter gruntów. Oprócz nieruchomości zarejestrowanych w Ministerstwie Gruntów, nabywanie i posiadanie przeważającej części (ponad 90%) gruntów regulowane jest przez prawo zwyczajowe. Efektem są bardzo wysokie ceny nieruchomości podlegających swobodnemu obrotowi.

Nabywcy korporacyjni oraz zagraniczne osoby prywatne muszą uzyskać pozwolenie z Ministerstwa Gruntów na nabycie nieruchomości.

System zamówień publicznych

Informacje na temat systemu zamówień publicznych, procedur oraz aktualnych przetargów znajdują się na stronie internetowej Centralnego Zarządu Zaopatrzenia i Przetargów PNG (Central Supply & Tenders Board): www.cstb.gov.pg

Różnice kulturowe w kontaktach biznesowych
  • Istnieje duża swoboda w podejściu do czasu. Spotkania zaczynają się zwykle z opóźnieniem. Od zagranicznych gości oczekuje się większej punktualności.
  • Ubiór biznesowy generalnie dzieli się na „tropical formal” (lekkie jasne spodnie, koszula bez krawatu) i tropical formal (formalne spodnie, koszula i krawat).
  • W kontaktach biznesowych dużą rolę przykłada się do wieku i hierarchii rozmówców.
  • Nepotyzm jest powszechny. Dotyczy szczególnie osób mówiących tym samym spośród 851 języków w PNG (wantok). Faworyzowanie takich osób nie jest uznawane za naganne.
  • Rozbudowana jest kultura relacyjna – biznesmeni z PNG preferują podczas negocjacji prowadzenie rozmów z tą samą osobą.
Przydatne kontakty i linki

Administracja gospodarcza​​​​​​

PNG Government Departments

strony rządowe PNG

www.pm.gov.pg/pnglinks/12-government

Department of Prime Minister and NEC

Urząd Premiera i Narodowej Rady Wykonawczej

www.pm.gov.pg/deptofpmandnec

Department of Treasury and Planning

Ministerstwo Skarbu

www.treasury.gov.pg

Department of Agriculture

Ministerstwo Rolnictwa

www.agriculture.gov.pg

Department of Petroleum and Energy

Ministerstwo ds. Ropy i Energetyki

www.petroleum.gov.pg

Investment Promotion Authority

Urząd Promocji Inwestycji

www.ipa.gov.pg

Papua New Guinea Tourism Promotion Authority

Agencja Promocji Turystyki PNG

www.pngtourism.org.pg

 

Samorządy gospodarcze

Papua New Guinea Chamber of Commerce and Industry

IPA Haus, Lawes Road, Konedobu

P.O. Box 1621, Port Moresby

Papua New Guinea

Tel. no. (+675) 321 30 57

Fax no. (+675) 321 05 66

Email: pngcci@global.net.pg

www.pngcci.org.pg

 

 

Port Moresby Chamber of Commerce and Industry

PO Box 1764, Port Moresby, NCD

Papua New Guinea

Tel: +675 321 30 77 Fax:+675 321 05 66

Email: pomcci@global.net.pgbizcentre@pomcci.org.pg

www.pomcci.org.pg

 

 

Lae Chamber of Commerce and Industry

PO Box 265, Morobe Province

Papua New Guinea

Tel: +675 472 23 40 Fax: +675 472 60 38

Email: lcci@global.net.pg

www.lcci.org.pg

 

 

Morobe Provincial Agricultural Society

PO Box 222

Lae, MP 411

Papua New Guinea

Tel: +675 472 28 87 Fax: +675 472 28 97

Email: info@morobeshow.org.pg

www.morobeshow.org.pg

 

Oficjalne strony o charakterze ekonomicznym

National Statistical Office of Papua New Guinea

Narodowe Biuro Statystyczne Papui-Nowej Gwinei

www.spc.int/prism/country/pg/stats

Bank of Papua New Guinea

Narodowy Bank Papui-Nowej Gwinei

www.bankpng.gov.pg

Polskie placówki na PNG
Konsulat Rzeczypospolitej Polskiej w Madang
Konsul Honorowy:  ks. Jan Czuba (język konsula: polski, angielski, tok pisin)
P.O. Box 484, Madang 511, Papua New Guinea
Tel: (+675) 422 2937
Fax: (+675) 422 2853
E-mail: janczuba@icloud.com

 

 

 

 

 

Data aktualizacji: 10 stycznia 2022 r.

{"register":{"columns":[]}}