W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podstawa programowa

podstawa programowa

Podstawa programowa z przedmiotu BiZ powstawała w toku wielomiesięcznych konsultacji. Podstawowe założenia nowego przedmiotu przygotowano w gronie środowiska szkolnego: uczniów, nauczycieli oraz biznesu, lokalnych przedsiębiorców oraz edukatorów i organizacji pozarządowych. Następnie w ramach Zespołu Eksperckiego, w którego skład weszli Profesorowie uczelni ekonomicznych, nauczyciele podstaw przedsiębiorczości, praktycy biznesu oraz organizacji pozarządowych przygotowano podstawę programową z biznesu i zarządzania.

Do najważniejszych założeń przy pracy nad treścią podstawy programowej należało ograniczenie treści teoretycznych i koncentracja na kształtowaniu realnych kompetencji uczniów, nieprzepełnianie podstawy programowej w sposób, który ograniczyłby czas na aktywności projektowe oraz koncentracja na rzeczywistych zjawiskach gospodarczych. 

Wymagania w zakresie podstawowym podzielono na 6 części:

  1. osoba przedsiębiorcza we współczesnym świecie,
  2. zarządzanie projektami,
  3. gospodarka rynkowa,
  4. finanse osobiste,
  5. osoba przedsiębiorcza na rynku pracy,
  6. przedsiębiorstwo.

Wymagania w zakresie rozszerzonym podzielono na 5 części:

  1. zarządzanie projektami,
  2. gospodarka rynkowa,
  3. finanse osobiste i rynek finansowy,
  4. rynek pracy i zatrudnienie,
  5. przedsiębiorstwo.

Zalecane formy pracy, metody i techniki kształcenia to między innymi:

  1. praca zespołowa,
  2. realizacja zadań metodą projektów,
  3. wykorzystanie studiów przypadków biznesowych (case studies),
  4. analiza rzeczywistych doświadczeń firm polskich i zagranicznych,
  5. symulacje biznesowe,
  6. dyskusje,
  7. symulacje inwestycyjne,
  8. prezentacje pomysłów na przedsięwzięcie biznesowe lub społeczne oraz obrona proponowanych rozwiązań,
  9. wizyty studyjne i wywiady z potencjalnymi odbiorcami, przedsiębiorcami, klientami,
  10. elementy grywalizacji.

Każda z powyższych form, metod i technik powinna służyć odzwierciedlaniu rzeczywistości społeczno-gospodarczej w sposób odpowiadający możliwościom poznawczym uczniów.

Zachęcamy do zapoznania się z poniższą treścią Rozporządzenia oraz z nagraniem webinaru z omówieniem podstawy programowej przez Przewodniczącego Zespołu Autorów Podstawy BiZ - Bartosza Majewskiego ze Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie oraz Antoniego Łukasika – Wicedyrektora Programu GovTech Polska.
 

Akty prawne:

 Dziennik Ustaw 2023 r. poz. 314

Wideo

{"register":{"columns":[]}}