W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Pracownicy, którzy mają zapewnioną stabilność zatrudnienia pozostają lojalni swojemu pracodawcy. Poczucie stabilności wpływa też na podjęcie wyborów związanych z założeniem rodziny. Jak zyskać lojalnych, zaangażowanych pracowników z pokolenia Z, którzy będą chcieli pozostać w firmie jak najdłużej?
Stabilność gwarantowana
Dla młodych ludzi z pokolenia Z (18-24 lata), przy wybieraniu nowej pracy ważne są nie tylko wysokie zarobki i regularne podwyżki, premie, poczucie bycia docenianym, dobry dojazd i atmosfera w pracy. Badania pokazują, że wybierając pracodawcę przede wszystkim szukają stabilności i oczekują jego wsparcia w osiąganiu równowagi między pracą a życiem prywatnym. Chcą także mieć możliwość założenia rodziny. Poczucie udanego życia rodzinnego ma bezpośrednie przełożenie na poziom szczęścia pracowników, którzy jednocześnie są młodymi rodzicami. W jaki sposób można zapewnić im stabilność? Między innymi zatrudniając na umowę o pracę na czas nieokreślony.
Koniec ery wolnych strzelców?
Już wkrótce połowa aktywnych na rynku pracowników będzie wywodziła się właśnie z pokolenia Z. Aż 81,5 proc. z nich deklaruje, że szuka zatrudnienia na umowę o pracę na czas nieokreślony, a 59 proc. przedkłada umowę o pracę nad wysokie zarobki[1].
Młodzi z pokolenia Z wśród pięciu najważniejszych aspektów życia zawodowego wskazało właśnie stabilność i bezpieczeństwo zatrudnienia[2]. Dlaczego to tak ważne? Umowa o pracę na czas nieokreślony jest dla pracowników gwarantem bezpieczeństwa, który pozwala się rozwijać, uwalnia od stresu związanego z utratą pracy i środków do życia. Taka forma zatrudnienia pomaga pracodawcy budować kapitał ludzki – zespół zaangażowanych pracowników.
Co pracodawca może na tym zyskać?
Przede wszystkim wspomniany już kapitał ludzki - szczęśliwy pracownik jest bardziej oddany swojej pracy, mocniej utożsamia się również z wartościami firmy, w której pracuje, dąży do jej rozwoju. Co istotne, nie jest to sytuacja przejściowa, stabilność zatrudnienia jest ważna dla pracowników wszystkich pokoleń, jej potrzeba rośnie wraz z wiekiem (Raport Pracuj.pl, Generacja dobre kariery. Pokolenia o pracy w Polsce, 2019). Duża rotacja, kolejne procesy rekrutacyjne, szkolenia i proces wdrażania nowego członka zespołu, to jedne z najbardziej kosztownych i czasochłonnych zmian w firmie. Dlatego pracodawcy z sektora MŚP poszukują ludzi, którzy będą rozwijać się i pracować w firmie jak najdłużej.
Jak podkreśla ekspert ds. prawa pracy, autorka bloga i vloga Kadry w Pigułce – Donata Hermann, zatrudnienie w ramach stosunku pracy, a zatem na podstawie przepisów Kodeksu pracy, tj. na umowę o pracę jest najbardziej popularną formą zatrudnienia wybieraną przez pracodawców i preferowaną przez pracowników.
Mimo, że rynek pracy zmienia się diametralnie w związku ze zmianami makroekonomicznymi, które z kolei wpływają na rozwój nowych trendów, praca na umowę o pracę zawarta na czas nieokreślony jest postrzegana jako najkorzystniejsza z punktu widzenia obu stron stosunku pracy. Umowa o pracę, jak żadna inna forma zatrudnienia nie gwarantuje takiej stabilności zatrudnienia. Obowiązujące wymogi prawne związane z procedurą odejścia z firmy, jak również długi i kosztowny proces rekrutacji wpływają na to, że umowa o pracę na czas nieokreślony ma być z założenia tą formą prawną, która na długo wiąże strony umowy relacją prawną. Zawarcie długoterminowego zobowiązania stron co do świadczenia pracy, wpływa pozytywnie na wzmocnienie relacji zawodowej, rosnące zaufanie oraz większe zaangażowanie obu stron stosunku pracy. – wylicza Donata Hermann.
Cztery największe korzyści dla pracodawcy
Po pierwsze: pracodawca zyskuje lojalnych, związanych z firmą emocjonalnie pracowników, chcących uczestniczyć w jej rozwoju. Poczucie bezpieczeństwa i dobrostanu, satysfakcji z pracy, możliwości założenia rodziny to nadal ważne wartości, także w młodym pokoleniu.
Po drugie: oszczędności związane z rekrutacją, szkoleniem, oddelegowaniem doświadczonych pracowników do wdrażania nowych osób. Dziś koszty samego zamieszczenia ogłoszenia o pracę na jednym z największych portali rekrutacyjnych to średnio kwota 1200 zł netto. Zlecenie poszukiwania i przeprowadzenia procesu rekrutacji w firmie rekrutacyjnej to kosz zaczynający się od kilka tysięcy złotych.
Po trzecie: oszczędność czasu, mniej rozmów kwalifikacyjnych, przeglądania dokumentacji, zlecenia badań lekarskich, szkoleń BHP, czasu pracy szkoleniowca czy osoby wdrażającej w nowe obowiązki.
Po czwarte: budowanie kapitału ludzkiego i wizerunku dobrego, działającego w oparciu o najwyższe standardy pracodawcy. Zadowoleni pracownicy, opowiadając o swojej pracy i możliwości kariery, są najlepszymi ambasadorami marki pracodawcy.
[1]Młodzi Polacy na rynku pracy w „nowej normalności”, 2020 PwC
[2] Raport Pracuj.pl, Generacja dobre kariery. Pokolenia o pracy w Polsce, 2019