W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży - edycja 2024

Ministerstwo Klimatu i Środowiska zorganizowało konferencję pt.: „Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży”, która odbyła się 13-15 listopada 2024 r. w Falentach koło Warszawy.

baner Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży

Dlaczego edukacja terenowa jest ważna?

Kontakt z przyrodą poprawia koncentrację i koordynację ruchową, pozwala zregenerować umysł i ciało, a bezpośrednia ekspozycja na przyrodę jest niezbędna dla optymalnego rozwoju oraz zdrowia fizycznego i emocjonalnego dzieci i młodzieży. Pomimo to Uczniowie polskich szkół zbyt rzadko uczestniczą w zajęciach w terenie, a także w niewystarczającym stopniu realizują na lekcjach bezpośrednie obserwacje przyrodnicze. Jak do tego doszło, dlaczego to tak istotne i co możemy z tym zrobić? O tym rozmawialiśmy podczas konferencji ,,Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży".

Jakie tematy omówiono podczas konferencji?

  1. Inspirująca edukacja – jak aktywnie uczyć o różnorodności biologicznej.
  2. Środowisko przyrodnicze w najbliższej okolicy szkoły. Jak je wykorzystać?
  3. Czym jest czwarta przyroda? Potencjał roślinności ruderalnej, która odradza się i rozwija nawet na najbardziej zniszczonych przez człowieka terenach.
  4. Wykorzystanie potencjału parków miejskich w edukacji nt. różnorodności biologicznej.
  5. Turystyka przyrodnicza i edukacja w parkach narodowych na przykładzie Tatrzańskiego Parku Narodowgo.
  6. Etyka środowiskowa „Leave No Trace”.

Podsumowanie konferencji

Nauczyciele oraz edukatorzy uczestniczący w konferencji mieli możliwość podzielenia się swoimi opiniami dotyczącymi udziału w tym wydarzeniu, w tym potrzebami wprowadzenia do praktyki szkolnej - w szerszym zakresie - przyrodniczej edukacji terenowej. Wyniki ewaluacji przeprowadzonej konferencji jasno wskazują, że zapotrzebowanie na organizację tego typu wydarzeń jest ogromne. To możliwość spotkania nauczycieli z całej Polski, platforma do wymiany doświadczeń, poszerzenia wiedzy oraz zdobywania inspiracji do działania.

Szczególnie ważne okazały się warsztaty terenowe prowadzone przez specjalistów, którzy pokazali, że nauka wcale nie musi być nudna, a do organizacji zajęć w terenie wystarczy nam przyszkolne podwórko.

„Wśród nauczycieli panuje przekonanie, że nie ma czasu na zajęcia terenowe. Warsztaty pokazały, że w najbliższym otoczeniu można zrobić krótkie, wartościowe zajęcia w terenie” - napisał uczestnik konferencji.

Nauczyciele jednogłośnie stwierdzili, że udział w wykładach oraz warsztatach wyposażył ich w wiele nowych narzędzi i pomysłów, które mogą wykorzystać w swojej codziennej pracy z uczniami. Chcą również sami być inspiracją i dzielić się zdobytą wiedzą z innymi nauczycielami.

„Czuję się zachęcona do łamania barier związanych z pracą w terenie, będę się starała niewielkimi krokami wprowadzać przedstawione metody na zajęciach” – napisał jeden z uczestników konferencji podsumowując swój udział w tym wydarzeniu.

 

W 2025 roku Ministerstwo Klimatu i Środowiska będzie kontynuowało organizacje konferencji dla nauczycieli i edukatorów nt. terenowej edukacji przyrodniczej. Jednym z ważnych zagadnień będzie ochrona różnorodności biologicznej.

Sfinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej

Materiały

Klauzula informacyjna dotycząca przetwarzania danych osobowych w związku z uczestnictwem w Wydarzeniu pn. „Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży"
Klauzula​_informacyjna​_dotycząca​_przetwarzania​_danych​_osobowych​_w​_związku​_z​_uczestnictwem.pdf 0.10MB

Wideo

{"register":{"columns":[]}}