W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.

Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży - edycja 2025 r.

W 2025 r. MKiŚ przeprowadziło serię bezpłatnych szkoleń dla nauczycieli, pedagogów pracujących w świetlicach oraz bibliotekach szkolnych, a także nauczycieli pracujących w placówkach doskonalenia nauczycieli. Szkolenia przeprowadzono w 6 województwach: podlaskim, pomorskim, zachodniopomorskim, wielkopolskim, dolnośląskim i małopolskim. Przeszkolono 300 osób

baner Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży

Cel szkolenia

 

Szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o wsparciu nauczycieli w prowadzeniu przyrodniczych zajęć terenowych, nie tylko poprzez ich realizacje w lesie. Pobyt dzieci na świetlicy czy 45-minutowa lekcja wychowawcza także mogą stać się okazją do wykorzystania potencjału przyrody dostępnej na szkolnym podwórku lub w pobliskim parku. Doświadczanie i samodzielne odkrywanie przyrody pomagają budować emocjonalną więź dzieci i młodzieży z naturą, rozbudzać naukową ciekawość, a także wspierać ich dobrostan psychofizyczny.

 

 Fot. Ewa Janowska
 

Tematyka szkolenia
 

Szkolenie trwało 2 dni. Pierwszy dzień składał się z zajęć teoretyczno-praktycznych wewnątrz budynku. Drugi dzień polegał na działaniu w terenie i testowaniu narzędzi, terenowych aktywności i zabaw. W każdym szkoleniu mogło wziąć 60 osób. Uczestnicy zostali podzieleni na 4 grupy warsztatowe. Podczas szkolenia omawiano:

  • Praktyczne działania warsztatowe w terenie – uczestnicy mieli okazję przećwiczyć narzędzia edukacyjne w taki sposób, by móc je później wykorzystać podczas zajęć z uczniami. 
  • Wykorzystanie nowoczesnych technologii w edukacji przyrodniczej – prezentacja aplikacji wspierających naukę w terenie.
  • Poznanie prostych, samodzielnie wykonywanych narzędzi dydaktycznych – inspiracje do tworzenia własnych pomocy naukowych.
  • Wymiana doświadczeń między nauczycielami – uczestnicy dzielili się osiągnięciami, pomysłami na lekcje terenowe oraz przykładami realizowanych projektów edukacyjnych, a także ośrodków edukacyjnych wspierających edukację ekologiczną w ich regionie.
  • Zdobycie konkretnej wiedzy z zakresu różnorodności biologicznej – rozpoznawanie i oznaczanie pospolitych gatunków oraz ekosystemów. 
  • Integracja edukacji przyrodniczej z innymi obszarami nauczania – m.in. edukacją kulturową, językową oraz naukami ścisłymi.

Zobacz pełny program szkolenia zamieszczony w materiałach, poniżej.

Zobacz naszą relację video ze szkolenia:

 

Wideo


Dlaczego edukacja terenowa jest ważna
 

  • Edukacja terenowa wspiera zdrowy rozwój dzieci i młodzieży – pomaga im się skoncentrować, poprawia koordynację ruchową i pozwala odpocząć. 
  • Bezpośredni kontakt z naturą sprzyja budowaniu więzi emocjonalnej z przyrodą oraz kształtowaniu proekologicznych postaw.  
  • Tego typu zajęcia są odpowiedzią też na to, że uczniowie w Polsce rzadko uczestniczą w lekcjach prowadzonych w terenie i mają niewiele okazji do samodzielnych doświadczeń i obserwacji przyrodniczych. 
  • Edukacja terenowa to także skuteczny sposób na zainteresowanie młodych ludzi ochroną różnorodności biologicznej – ważnym elementem dziedzictwa naturalnego Polski.


Jak uczestnicy ocenili szkolenie?
 

Uczestnicy wysoko ocenili organizację szkolenia, zaproponowany program aktywności oraz pełnych pasji prowadzących zajęcia. Na pytanie, czy warto organizować podobne wydarzenia w przyszłości, 100% respondentów odpowiedziało twierdząco. Poniżej cytujemy wybrane wypowiedzi osób uczestniczących w szkoleniu:

Gratuluję inicjatywy, tak ważnej w kontekście wyzwań współczesnego betonowego, przebodźcowanego świata.

Czuję jak wrócił mi entuzjazm sprzed lat, znowu mam ochotę uczyć, przypomniałam sobie jakie to jest niesamowicie fajne

Warsztaty dają praktyczne umiejętności. Jeśli przećwiczymy coś na sobie, łatwiej jest wprowadzać działania na zajęciach z dziećmi

Wróciłam z głową pełną nowych, prostych, niskobudżetowych pomysłów na spędzanie czasu z dziećmi zarówno w budynku (świetlica, rewalidacje), na podwórku szkolnym, na krótkich spacerach do parku. Prowadzący odczarowali moją niechęć do wycieczek do lasu. Dziękuję.

 

Fot. Andrzej Szypulski

Poniżej zamieszczamy materiały ze szkolenia do pobrania. Są w nim opisane aktywności, które możesz przetestować i wykorzystać podczas pracy z dziećmi i młodzieżą w terenie.
Zapraszamy również na nasz portal edukacji ekologicznej. Znajdziesz tu wiele materiałów z obszaru tematyki środowiskowo-klimatycznej:

Scenariusze lekcyjne - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl
Bioróżnorodność - Edukacja Ekologiczna - Portal Gov.pl
 

Projekt  sfinansowano ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.

Materiały

Materiały szkoleniowe Terenowa edukacja przyrodnicza
Materiały​_szkoleniowe​_-​_Terenowa​_edukacja​_przyrodnicza.pdf 0.45MB
Program szkolenia Terenowa Edukacja Przyrodnicza dzieci i młodzieży dla uczestników
Program​_szkolenia​_Terenowa​_Edukacja​_Przyrodnicza​_dzieci​_i​_młodzieży​_dla​_uczestników.pdf 0.10MB
{"register":{"columns":[]}}