Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży - edycja 2025 r.
17.11.2025
Zakończyliśmy serię bezpłatnych dwudniowych szkoleń terenowych, w których udział wzięło 300 nauczycieli, pedagogów i bibliotekarzy szkolnych z 6 województw. Dzięki nim uczestnicy mogli poszerzyć swoje kompetencje zawodowe w zakresie edukacji przyrodniczej prowadzonej w terenie. Dla Ministerstwa Klimatu i Środowiska była to okazja do przetestowania modelowego scenariusza praktycznego szkolenia, a także do zbadania potrzeb edukacyjnych nauczycieli w obszarze edukacji klimatyczno-środowiskowej.
Cele szkolenia
Szkolenie zostało zaprojektowane z myślą o wsparciu nauczycieli w prowadzeniu zajęć przyrodniczych, miało umożliwić poznanie wielu prostych, praktycznych i angażujących aktywności do realizacji w terenie.
Zależało nam, aby w szkoleniu mogli wziąć udział także pedagodzy szkolni pracujący w świetlicach czy bibliotekach. Pobyt dzieci na świetlicy czy 45-minutowa lekcja wychowawcza to doskonała okazja do wykorzystania potencjału przyrody dostępnej na szkolnym podwórku lub w pobliskim parku. To „furtka”, przez którą można wprowadzać codzienne obserwacje i kontakt z przyrodą.
Czas spędzony w szkole, poza klasą, to zadbanie o dobrostan psychofizyczny dzieci i młodzieży, ale również szansa na budowanie ich emocjonalnej więzi z naturą. To pierwszy krok ku odpowiedzialności i trosce o środowisko.
Jak przyznali uczestnicy szkolenia:
Nauczyłam się, że wszystko co nas otacza może być dobrym początkiem do prowadzenia zajęć w terenie. Czasem im prościej, tym lepiej.
Zaskoczyło mnie to, że materiały dydaktyczne leżą i rosną na łące, trawniku – tuż obok mnie. Wystarczy się schylić i pobudzić swoją kreatywność.
Edukacja przyrodnicza - praktyczna i w terenie
Ewaluacja przeprowadzona po szkoleniu oraz analiza potrzeb edukacyjnych uczestniczek i uczestników jasno pokazały, że istnieje duże zapotrzebowanie na wsparcie szkolnej kadry (od edukacji przedszkolnej po szkoły ponadpodstawowej) w rozwijaniu kompetencji związanych z realizacją edukacji przyrodniczej w sposób praktyczny, zwłaszcza w terenie, opartej na osobistym zaangażowaniu i doświadczeniu uczniów i uczennic.
Jak podkreślił jeden z uczestników:
Warsztaty wpisują się w nowe spojrzenie na naukę przyrody zaproponowane przez Ministerstwo Edukacji Narodowej – nauka przez doświadczenie i działanie.
Jakie obszary tematyczne interesują nauczycieli
Na pytanie, czy warto organizować praktyczne szkolenia z terenowej edukacji przyrodniczej w przyszłości, 100% respondentów odpowiedziało twierdząco.
Jednocześnie wielu uczestników wskazało na potrzebę szkoleń także w innych obszarach tematycznych, takich jak: różnorodność biologiczna, zmiana klimatu, zdrowie środowiskowe, czy transformacja energetyczna.
Więcej na temat pilotażowego projektu „Terenowa edukacja przyrodnicza dzieci i młodzieży” znajdziesz na naszym portalu edukacji ekologicznej.
Projekt jest sfinansowany ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.