W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Raport ze spotkań informacyjnych w sprawie S10 i S50

26.06.2025

Druga tura spotkań informacyjnych dotyczących przebiegu drogi ekspresowej S10 od autostrady A1 w woj. kujawsko-pomorskim do przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej za nami. Po kilkunastu spotkaniach w terenie i przeanalizowaniu ponad 7000 ankiet prezentujemy wyniki w formie czterech raportów.

Autostrada A1, węzeł Włocławek Północ

Obecnie prowadzone prace przygotowawcze obejmują opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla ok. 100 km drogi ekspresowej S10 od autostrady A1 w woj. kujawsko-pomorskim do przyszłej Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW) w woj. mazowieckim i uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU). Prace w ramach STEŚ obejmą też ok. 20 km drogi ekspresowej S50 OAW pomiędzy przyszłą S10 i S7 oraz budowę dwujezdniowej drogi krajowej nr 60 łączącej Płock z S10. 

Inwestycja ma na celu przede wszystkim połączenie północnego zachodu kraju z aglomeracją warszawską. Ma również zapewnić dostęp Płocka do sieci dróg szybkiego ruchu oraz poprawić bezpieczeństwo na drogach w korytarzu projektowanej drogi ekspresowej. Budowa dróg ekspresowych S10 i S50 oraz drogi krajowej nr 60 zapewni efektywne funkcjonowanie drogowego transportu (osobowego i towarowego) oraz umożliwi aktywizację gospodarczą terenów zlokalizowanych w sąsiedztwie planowanej S10, a szczególnie w rejonach projektowanych węzłów drogowych. 

Dwie tury

Odbyliśmy dwie tury spotkań informacyjnych w gminach na terenach objętych wariantami przebiegu inwestycji oraz wiele spotkań z samorządowcami. Po pierwszej turze dodaliśmy wariant nr 4, będący połączeniem optymalnych rozwiązań z pierwotnie zaprezentowanych trzech wariantów drogi. 

Podstawowym celem działań informacyjnych jest przedstawienie proponowanych wariantów przebiegu S10 lokalnej społeczności z gmin, na terenie których są one projektowane. Dzięki spotkaniom informacyjnym miejscowa społeczność mogła zgłosić swoje uwagi i wnioski dotyczące projektowanej inwestycji i wypowiedzieć się w sprawie poszczególnych rozwiązań projektowych. 

Umowę na STEŚ podpisaliśmy latem 2022 r., a działania informacyjne rozpoczęliśmy już wiosną 2023 r. od spotkania z przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego w Centrali GDDKiA w Warszawie. Następnie prace projektowe były kontynuowane, żeby na wiosnę 2024 r. opublikować pierwsze warianty i rozwiązania projektowe nowej trasy. Potem rozpoczęliśmy pierwszą serię spotkań w terenie, w poszczególnych gminach. 

Bazując na doświadczeniach zdobytych w pierwszej turze i odpowiadając na potrzeby społeczeństwa – w drugiej turze zmieniliśmy formułę wydarzenia. Od godz. 12:00 do 16:00 miały miejsce spotkania indywidualne, zaś o godz. 16:00 ruszały spotkania podsumowujące z prezentacją. Po nich następowała dyskusja i dalszy ciąg spotkań indywidualnych. Ostatnie spotkanie odbyło się w styczniu br. 

Zwieńczeniem procesu były dwa spotkania z przedstawicielami samorządów w czerwcu br., na których omówiliśmy wyniki ankiet oraz przedstawiliśmy stan zaawansowania prac nad wariantami przyszłej S10 i S50.  

Dla części kujawsko-pomorskiej spotkanie odbyło się 11 czerwca w Bydgoszczy, a dla mazowieckiej - 16 czerwca w Płocku. Zaprezentowane na nich dane poprzedziły publikację pełnych raportów z II tury spotkań informacyjnych. 

Część kujawsko-pomorska

Zaprezentowane warianty drogi ekspresowej S10 w woj. kujawsko-pomorskim wzbudziły duże zainteresowanie oraz silny oddźwięk społeczny. Naszą stronę internetową z materiałami informacyjnymi odwiedzono ponad 60 tys. razy. Oceniając wyniki poparcia dla poszczególnych wariantów po II turze spotkań informacyjnych, można zauważyć, że wariant nr 4 spotkał się z największą akceptacją w większości gmin, przez które przebiega projektowana droga ekspresowa S10. Wyjątkiem są Miasto Włocławek i gmina Wielgie, gdzie wariant ten uzyskał średnie poparcie w związku z mobilizacją społeczności działkowców we Włocławku i części mieszkańców Zadusznik w gminie Wielgie. Zapraszamy do zapoznania się z pełną treścią raportu: 

Raport po II turze spotkań informacyjnych - woj. kujawsko-pomorskie 

Część mazowiecka

Podobnie jak w woj. kujawsko-pomorskim, na Mazowszu zaprezentowane warianty drogi ekspresowej S10 i S50 oraz drogi krajowej nr 60 wzbudziły duże zainteresowanie. Znalazło to odzwierciedlenie w postaci znacznej liczby złożonych ankiet oraz wniosków z propozycjami zmian czy wyrażeniem sprzeciwu. Strona internetowa kontraktu została odwiedzona już ponad 66 tys. razy. W odniesieniu do DK60 proponowany przebieg nie budzi dużych wątpliwości. Droga zapewni szybkie połączenie S10 z Płockiem. W większości gmin wariant nr 4 zyskał poparcie, wyjątkiem są mieszkańcy gmin Radzanowo, Bulkowo oraz Załuski, którzy wyrazili poparcie dla innego wariantu. Szczegóły znajdują się w raporcie na stronie: 

Raport po II turze spotkań informacyjnych - woj. mazowieckie 

Co dalej

Wyboru wariantu rekomendowanego do wniosków o wydanie decyzji środowiskowych (osobno dla części kujawsko-pomorskiej i mazowieckiej) dokona Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI) przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad. KOPI zostanie poprzedzone posiedzeniami Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych. Na wybór ten złoży się m.in. analiza wielokryterialna, będąca integralną częścią STEŚ. Wnioski o wydanie DŚU planujemy złożyć na przełomie 2025 i 2026 r. 

Na etapie wydawania decyzji środowiskowej przez Regionalnych Dyrektorów Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy i Warszawie zostanie również zapewniony udział społeczeństwa m.in. w formule konsultacji społecznych. Po wydaniu decyzji środowiskowych przejedziemy do kolejnych etapów związanych z opracowaniem dokumentacji projektowej dla wskazanego w DŚU przebiegu trasy. Na podstawie tej dokumentacji złożymy wnioski o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID), których uzyskanie otworzy drogę do rozpoczęcia budowy. Zakładamy, że stanie się to po 2030 r. 

Uzyskanie decyzji ZRID umożliwi też rozpoczęcie procedur związanych z wyceną wartości nieruchomości przejętych pod budowę drogi i wypłatą odszkodowań. Postępowanie w tej sprawie będzie wszczynane przez właściwych wojewodów z urzędu, co oznacza, że właściciele nieruchomości nie muszą czynić żadnych dodatkowych starań, aby otrzymać odszkodowanie. Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje wojewoda w oparciu o operat szacunkowy opracowany przez uprawnionego rzeczoznawcę majątkowego, powołanego przez wojewodę. 

Szczegółowo o procedurach nabywania nieruchomości pod budowę dróg można przeczytać na naszej stronie internetowej: Wypłata odszkodowania za nieruchomości przejęte pod budowę dróg krajowych

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}