W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Taki był 2022 r. na drogach krajowych w regionie

29.12.2022

Do ruchu oddaliśmy pozostałe 45 km drogi ekspresowej S5. Podpisaliśmy umowy na projekt i budowę trzech odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń. W przygotowaniu mamy też kolejne odcinki S5 i S10, które są o krok bliżej do realizacji. Przeprowadziliśmy też liczne przebudowy, remonty i inwestycje poprawiające bezpieczeństwo kierowców oraz pieszych.

S5 widok w kierunku Nowych Marz
  • S5 - 45 km drogi na odc. Bydgoszcz - Świecie - Nowe Marzy zostało oddanych do ruchu. Węzeł Rynarzewo oddany do ruchu. 

  • S10 Bydgoszcz - Toruń - trzy odcinki realizacyjne w fazie projektowej po podpisaniu umów z wykonawcami na projekt i budowę.  

  • S10 Wyrzysk - Bydgoszcz - mamy decyzję środowiskową (DŚU).  

  • S10 A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej - podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania DŚU. 

  • Wybudowaliśmy łącznie ponad 11 km nowych ciągów pieszo-rowerowych przy DK55 i DK15. 

S5

Bydgoszcz - Świecie - Nowe Marzy 

Zakończyliśmy budowę dwóch odcinków drogi ekspresowej S5, łączących Bydgoszcz z autostradą A1 w Nowych Marzach k. Grudziądza. Po rozwiązaniu umów z nierzetelnym wykonawcą, wznowiono na nich prace wiosną 2020 r. Łącznie jest to ponad 45 kilometrów drogi ekspresowej budowanej pod ruchem, w znacznej mierze śladem starej DK5. Na odcinku powstałej ponad dwie dekady temu obwodnicy Świecia, inwestycja polegała na przebudowie węzłów i dobudowaniu drugiego pasa. Z kolei na odcinku Aleksandrowo - Kusowo droga została poprowadzona nowym śladem, dzięki czemu ominęła od wschodu okolice Alei Dębowej w Borównie. 

Dodatkowo, na oddanym do użytku jesienią 2021 r., 10-kilometrowym odc. S5 od węzła Bydgoszcz Błonie do węzła Szubin Północ, w maju br. oddaliśmy do ruchu zjazdy węzła Rynarzewo. Dzięki temu odcinek ten uzyskał pełną przejezdność. Wszystkie prace na ww. odcinku zostały ukończone. 

Otwarcie S5 oznacza też zmianę zarządcy odcinków starodroża drogi krajowej nr 5 w Borównie (Aleja Dębowa) oraz na odcinku Kruszyn Krajeński - Rynarzewo. Zgodnie z prawem stały się one drogami wojewódzkimi. 

Budowa siedmiu odcinków S5 w woj. kujawsko-pomorskim o długości 128 kilometrów to łączny koszt ok. 3,4 mld zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego i Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko to 1,8 mld zł. Droga spina Wrocław, Poznań, Bydgoszcz i Grudziądz, gdzie za pośrednictwem autostrady A1 pojedziemy w kierunku Gdańska. 

Grudziądz - Ostróda  

Trwają prace przygotowawcze nad przedłużeniem w przyszłości drogi ekspresowej S5 z Grudziądza do Ostródy (a dokładniej do miejscowości Wirwajdy, gdzie 20 grudnia 2022 r. udostępniono kolejne 5 km S5). Będzie to około 90 kilometrów połączenia autostrady A1 z drogą ekspresową S7.  

W październiku 2021 roku podpisaliśmy umowę z wykonawcą dokumentacji. Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej dla przyszłej drogi. Aktualnie trwają prace nad wariantami jej przebiegu, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a w styczniu 2023 roku planowane są informacyjne spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są warianty drogi. Szacujemy, że prace przygotowawcze wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Inwestycja została ujęta w Rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).   

S10

Wyrzysk - Bydgoszcz  

Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie prac przygotowawczych. 29 listopada br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ) wydał DŚU, która otworzyła drogę do dalszych przygotowań i realizacji w systemie Projektuj i buduj. Prace budowlane na odcinku planowane są na lata 2026-28. 

Bydgoszcz - Toruń 

W mijającym roku zakończyliśmy procedury przetargowe dla realizacji drogi ekspresowej S10 od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Zachód. Przetargi na trzy odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj zakończyły się podpisaniem umów z wykonawcami. 6 maja br. podpisaliśmy dwie umowy z wykonawcami.

S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25 zrealizuje firma Intercor za kwotę 411 mln zł, a odc. Solec - Toruń Zachód konsorcjum Kobylarnia (lider) i Mirbud (partner) za kwotę 426 mln zł.  

Trzecią umowę, tym razem na odc. Emilianowo - Solec, podpisaliśmy 2 września z firmą POLAQUA na kwotę 240 mln zł. Po przedstawieniu przez wykonawcę gwarancji należytego wykonania robót nastąpi podpisanie umowy na czwarty odcinek S10, od węzła Toruń Zachód do węzła Toruń Południe (A1). Oferta wybranego konsorcjum Rubau Polska (lider) i Poltores (partner) wynosi 340 mln zł.   

Po zakończeniu fazy projektowej i uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) rozpoczną się prace budowlane. Drogą S10 Bydgoszcz - Toruń pojedziemy planowo w roku 2026.   

A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)  

W granicach woj. kujawsko-pomorskiego dalszy korytarz drogi S10 rozpoczynać się będzie od autostrady A1 w rejonie węzła Włocławek Północ. Następnie przechodzić będzie przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej droga biec będzie na wschód i zakończy swój przebieg na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo (S50). Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji dla Centralnego Portu Komunikacyjnego.  

W sierpniu br., podpisaniem umów z konsorcjum TPF (lider) i Databout (partner) na kwotę 22 mln zł, rozpoczęliśmy kolejny etap przygotowań. Zadaniem projektantów jest opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) wraz uzyskaniem decyzji środowiskowych dla dróg ekspresowych S10 oraz fragmentu S50 (na odc. DK50 - S7). W zależności od ostatecznie wybranego wariantu będzie to około 100 km nowego ekspresowego połączenia drogowego między dwoma województwami i około 20 km S50. 

Dodatkowo droga S10 na odcinku Toruń - Włocławek będzie w przyszłości miała wspólny przebieg z autostradą A1 i zostanie na tym odcinku poszerzona o trzeci pas. S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą, a dla regionu stanie się kluczem do szybkiego dojazdu do woj. mazowieckiego, zachodniopomorskiego i wielkopolskiego. 

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

W regionie powstanie także sześć nowych dróg o łącznej długości około 40 km w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego (DK62), Kowalewa Pomorskiego (DK15), Strzelna (DK15/25) i Nowej Wsi Wielkiej (DK25), Kruszwicy (DK62) i Lipna (DK67).  

W 2021 r. podpisaliśmy wszystkie umowy z wykonawcami na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), niezbędnego do uzyskania DŚU. Jesienią odbyły się spotkania informacyjne w gminach, w trakcie których omówiono opracowane warianty przebiegu obwodnic. Realizacja wszystkich sześciu obwodnic w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-29. 

Obwodnica Sępólna i Kamienia Krajeńskiego

Obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu DK25 znajdują się na etapie prac geologicznych. Wykonawca wybrany w pierwszym przetargu wykonał część prac geologicznych, ale ogłosił upadłość, w związku z czym rozpoczęliśmy przetarg na kontynuację prac. Otwarcie ofert nastąpi jeszcze w styczniu 2023 r. Badania podłoża przyszłych obwodnic to ostatni krok przed planowanym na IV kwartał 2023 roku ogłoszeniem przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj. Droga będzie miała długość 6,4 km i 2,3 km, a prace budowlane planowane są na lata 2025-28. 

Zadania na sieci dróg krajowych

Oprócz budowy dróg ekspresowych w mijającym roku przeprowadziliśmy szereg inwestycji na sieci dróg krajowych, które obejmowały remonty, rozbudowy oraz nowe odcinki ciągów pieszo-rowerowych: 

  • rozbudowa drogi krajowej nr 15 w m. Niewierz, polegająca na budowie 2-km ciągu pieszo-rowerowego  - zadanie ukończone. Wartość prac: 8,7 mln zł, 

  • rozbudowa układu skrzyżowań na DK15 i DK25 w miejscowości Strzelno - zadanie ukończone. Wartość prac: 12,3 mln zł, 

  • rozbudowa DK25 w m. Niechorz o długości 1,1 km - zadanie ukończone. Wartość prac: 4,2 mln zł, 

  • remont przepustu na rz. Sępólenka w ciągu DK25 - zadanie ukończone. Wartość prac: 895 tys. zł, 

  • rozbudowa DK55, polegająca na budowie ciągu pieszo-rowerowego Grudziądz - Klęczkowo o dł. 4,7 km - zadanie ukończone. Wartość prac: 7 mln zł, 

Zadania rozpoczęte w 2022 r.: 

  • rozbudowa DK15 m. Kwieciszewo - trwają prace budowlane. Wartość zadania: 5,3 mln zł, 

  • rozbudowa DK62 Strzelno - Kobylniki o dł. 10 km (wraz z budową obwodnic Stodólna i Sławska Wielkiego) - trwają prace budowlane. Wartość zadania: 48,4 mln zł, 

  • rozbudowa DK91 Terespol - Stolno (z wył. mostu na Wiśle) - trwają prace budowlane. Wartość zadania: 67,4 mln zł. 

Z kolei na bieżące utrzymanie i remonty sieci dróg krajowych o długości ponad 1000 kilometrów zarządzanej przez Oddział w Bydgoszczy w mijającym roku przeznaczono 87 mln zł. 

Zdjęcia (14)

{"register":{"columns":[]}}