Ho Ho Ho! Na święta S7 Obwodnicą Metropolii Trójmiejskiej
23.12.2025
Na dzień przed Wigilią udostępniliśmy do ruchu blisko 16-kilometrowy fragment S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) od Żukowa do węzła Gdańsk Południe. Tym samym kierowcy korzystają już z całej 32-kilometrowej OMT aż do węzła Chwaszczyno i połączenia z S6 Trasą Kaszubską. Co więcej, liczącą blisko 355 km drogę ekspresową S7, od Chyloni w Gdyni do Czosnowa pod Warszawą, można przejechać autem osobowym w czasie nieco ponad trzech godzin bez przekraczania dopuszczalnej prędkości.
S7 Żukowo – Gdańsk Południe
Drugi odcinek OMT łączy się na węźle Gdańsk Południe z Południową Obwodnicą Gdańska i stanowi jej przedłużenie w kierunku Żukowa. To nowy element S7 w woj. pomorskim, kluczowy dla ruchu tranzytowego w obrębie aglomeracji trójmiejskiej. Na trasie mamy trzy węzły drogowe – przebudowany Gdańsk Południe, Lublewo Gdańskie oraz Żukowo na połączeniu z obwodnicą tejże miejscowości. Ponadto między Lublewem Gdańskim i Żukowem, po obu stronach S7, zlokalizowane są Miejsca Obsługi Podróżnych Widlino o funkcji podstawowej, z parkingami i sanitariatami. W rejonie MOP-ów znajduje się ponad 200-metrowa estakada nad doliną rzeki Radunia. Na całej trasie znajduje się łącznie pięć estakad, aż 23 wiadukty, dwa mosty i 10 przejść dla zwierząt. Kontrakt o wartości ponad miliarda złotych zrealizowała Grupa Mirbud.
Obwodnica Żukowa w ciągu DK20
Pierwszy odcinek OMT między Chwaszczynem i Żukowem, za który odpowiadał Budimex, dostępny był już w czerwcu br. tuż przed startem sezonu turystycznego. Wtedy też oddaliśmy do ruchu blisko 5-kilometrowy fragment obwodnicy Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 w kierunku Glincza, realizowany przez Grupę Mirbud. Nadal jednak prowadzimy prace na pozostałym, kilometrowym odcinku. Tuż przed podłączeniem obwodnicy do ronda na DK7 w Lniskach musieliśmy przeprojektować obiekt, który znajdował się w rejonie gruntów słabonośnych i wód artezyjskich. Szacujemy, że na początku 2026 r. połączymy obwodnicę Żukowa z DK7 i zapewnimy pełną funkcjonalność węzła Żukowo.
Wraz z otwarciem drugiego odcinka OMT węzeł Żukowo będzie funkcjonował bez dwóch łącznic zapewniających zjazd w kierunku DK7 w Lniskach. Kierowcy będą mogli za to korzystać w pełnym przekroju z łącznic umożliwiających przejazd między Chwaszczynem i Glinczem w rejonie DK20.
Uwaga dzikie zwierzęta
Na całym odcinku od węzła Gdańsk Południe do Żukowa, w pierwszej fazie eksploatacji drogi, obowiązywać będzie ograniczenie prędkości do 100 km/h. Dodatkowo postawimy znaki „Uwaga dzikie zwierzęta” ze względu na duży kompleks leśny w rejonie odcinka między węzłami Lublewo Gdańskie i Żukowo. Mimo, że trasa ogrodzona jest na całej długości, żadne zabezpieczenia nie dają stuprocentowej gwarancji, dlatego apelujemy o bezpieczną jazdę. Podobnie jak kierowcy muszą przyzwyczaić się do nowej drogi w obrębie aglomeracji trójmiejskiej, tak i zwierzęta muszą dostosować się do nowych szlaków migracyjnych. To właśnie dla nich tworzymy m.in. ogrodzenia naprowadzające oraz dedykowane przejścia.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej
32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej łączy Południową Obwodnicę Gdańska i S6 Trasę Kaszubską, przejmując ruch z mocno obciążonej istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można już jechać w kierunku autostrady A1, co zapewnia kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.
Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.
Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.
Podstawowe parametry techniczne OMT:
- długość odcinka: 32 km
- prędkość projektowa: 120 km/h
- klasa techniczna: S
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- przekrój: 2x2 (z rezerwą terenu w pasie dzielącym pod budowę trzeciego pasa ruchu)
- szerokość pasa awaryjnego: 2x2,5 m
- skrajnia pionowa: min. 5 m