Powrót

Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 - stan realizacji

09.12.2025

Przetarg na wyłonienie wykonawcy obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22 wciąż nie został rozstrzygnięty. Po wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie musieliśmy unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty.

DK22

Obwodnica Starogardu Gdańskiego powstanie w ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100). Pierwszą obwodnicą w woj. pomorskim, która powstała w ramach PB100, była obwodnica Brzezia w ciągu DK25.

Ponowny wybór wykonawcy obwodnicy Starogardu Gdańskiego

Na podstawie wyroku Sądu Okręgowego w Warszawie z grudnia br., który zmienił zaskarżony wyrok Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) w zakresie odrzucenia oferty firmy UNIBEP, musieliśmy unieważnić wybór najkorzystniejszej oferty z 8 sierpnia 2025 r.

Kluczowe daty postępowania na realizację obwodnicy Starogardu Gdańskiego:

12 listopada 2024 r. – ogłoszenie przetargu na projekt i budowę obwodnicy Starogardu Gdańskiego

14 lutego 2025 r. – otwarcie ofert

12 maja 2025 r. – I wybór najkorzystniejszej oferty

22 maja 2025 r. – odwołanie do KIO w sprawie najkorzystniejszej oferty (trzy odwołania)

21 lipca 2025 r. – wyrok KIO, w którym nakazano odrzucenie dwóch ofert (UNIBEP oraz konsorcjum firm FABE Polska i Mosty Łódź)

8 sierpnia 2025 r. – II wybór najkorzystniejszej oferty

14 sierpnia 2025 r. – wniesienie skargi przez firmę Mirbud na wyrok KIO z 21 lipca 2025 r.

18 sierpnia 2025 r. – odwołanie firmy Mirbud do KIO w sprawie wyboru najkorzystniejszej oferty

21 października 2025 r. – wyrok KIO, w którym odwołanie z 18 sierpnia 2025 r. zostało oddalone

27 października 2025 r. – wniesienie odwołania przez Mirbud

28 listopada 2025 r. – wniesienie skargi przez Mirbud na wyrok KIO z 21 października 2025 r.

2 grudnia 2025 r. – wyrok Sądu Okręgowego w Warszawie zmieniający orzeczenie KIO

4 grudnia 2025 r. – unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty z 8 sierpnia 2025 r.

Jednocześnie zapewniamy, że GDDKiA posiada zabezpieczone środki na realizację obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Ponadto, w związku z pojawiającymi się w mediach nieprawdziwymi informacjami dotyczącymi tej sprawy informujemy, że unieważnienie wyboru najkorzystniejszej oferty nie oznacza unieważnienia całego postępowania przetargowego.

Oferenci (potencjalni wykonawcy) wykorzystują przysługujące im w postępowaniu przetargowym procedury odwoławcze i skargowe. Zdarza się to w zasadzie na wszystkich postępowaniach, ale w przypadku obwodnicy Starogardu Gdańskiego skala jest zdecydowanie większa.

Zakres inwestycji

Droga będzie miała jedną jezdnię, po jednym pasie w obu kierunkach i dodatkowy pas do wyprzedzania występujący naprzemiennie w obu kierunkach (tzw. układ pasów 2+1). Obwodnica Starogardu Gdańskiego z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe. Nawierzchnia zostanie dostosowana do ruchu pojazdów o nacisku 11,5 t na oś.

Powstaną także obiekty inżynierskie, takie jak wiadukty drogowe i mosty. Trasa będzie wyposażona w infrastrukturę ochrony środowiska, w tym przejścia dla zwierząt i przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym. Wykonane zostaną ekrany akustyczne i nasadzenia zieleni izolacyjnej, jak również systemy podczyszczające wody opadowe z jezdni oraz zbiorniki retencyjne i infiltracyjne.

Poprawa bezpieczeństwa na DK22

Dzięki budowie obwodnicy podniesiemy poziom bezpieczeństwa mieszkańców Starogardu Gdańskiego, odciążymy lokalny układ komunikacyjny i zwiększymy przepustowość w samym mieście. Inwestycja poprawi również warunki oraz bezpieczeństwo przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego. Po oddaniu do użytku, obwodnica wyprowadzi ruch tranzytowy, który koncentruje się na miejskim odcinku DK22. Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Finał w 2029 roku

Inwestycja będzie realizowana w systemie Projektuj i buduj. Wykonawca opracuje dokumentację projektową niezbędną do złożenia wniosku o pozwolenie na budowę (tj. decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej - ZRID). Po jej uzyskaniu rozpocznie budowę, a na całość ma 39 miesięcy od daty zawarcia umowy (w roboty budowlane nie wlicza się okresów zimowych, od 16 grudnia do 15 marca). Umowę planujemy podpisać nie wcześniej niż w I kwartale 2026 r., tak by budowa mogła zakończyć się w IV kwartale 2029 r.

{"register":{"columns":[]}}