W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim

19.09.2023

Wyprowadzenie ruchu z centrów miejscowości, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego i jego płynności to podstawowe cele rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W ramach PB100, w województwie pomorskim na drogach krajowych zrealizowano już obwodnicę Brzezia, a kolejne cztery - Człuchowa, Słupska i Kobylnicy, Starogardu Gdańskiego oraz Sztumu - są na etapie przygotowania.

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic

Obwodnica Brzezia w ciągu DK25 oddana zastała do eksploatacji w 2022 roku jako pierwsza w naszym województwie z Programu budowy 100 obwodnic. Trasa ma ok. 4,5 km długości i omija miejscowość od południowego zachodu. W ramach inwestycji przebudowano także 4 km DK25 po obu stronach obwodnicy.

W przygotowaniu

Obwodnica Człuchowa (DK22/DK25) ma mieć klasę techniczną GP (droga główna ruchu przyspieszonego) i będzie jednojezdniowa, z uwzględnieniem rezerwy pod drugą jezdnię w przypadku DK22. W zależności od wariantów oraz wyników analiz, planowana jest realizacja czterech skrzyżowań bądź węzłów. Podczas realizacji tej inwestycji zostanie również wybudowany nowy obwód utrzymania drogi.

21 marca 2023 r. odbyło się posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI), które rozpatrzyło etap I STEŚ-R.  Ostateczny wybór wariantu lokalizacyjnego obwodnicy zostanie wskazany w protokole po zakończeniu prac Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Materiały przedstawiono 7 września br. i obecnie trwa ich analiza. Wniosek o wydanie DŚU planujemy złożyć w I kwartale 2024 r.

Obwodnica Słupska i Kobylnicy (DK21) ma na celu usprawnienie dalekobieżnego ruchu drogowego, odciążenie obu miejscowości od uciążliwego dla mieszkańców ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochronę środowiska.

Projektanci pracują nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Początek planowanej drogi zlokalizowany jest na istniejącej południowej obwodnicy Słupska w ciągu S6, a koniec w okolicy miejscowości Bydlino na północ od miasta Słupsk. Jednojezdniowa trasa o długości ok. 9 km przewidziana jest do realizacji w systemie Projektuj i buduj w latach 2025 - 2028). Zakończenie prac projektowych w ramach I etapu STEŚ-R (opracowanie wariantów przebiegu obwodnicy) planowane jest na III kwartał 2023 r.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 uzyskała w 2022 roku decyzję środowiskową. Kontynuowane są prace projektowe w zakresie koncepcji programowej. Na II kwartał 2024 roku planowane jest ogłoszenie przetargu na roboty budowlane. W systemie realizacji zadania Projektuj i buduj powstanie 16 km jednojezdniowej drogi w klasie GP z układem pasów ruchu 2+1. Z siecią dróg publicznych połączona będzie poprzez ronda turbinowe.        

Obecnie trwają dalsze prace projektowe i badania geologiczne.

Obwodnica Sztumu w ciągu DK55 to ok. 10 km drogi o parametrach drogi GP i przekroju jednojezdniowym po jednym pasie w każdym kierunku. Inwestycja obejmie również sześć skrzyżowań oraz infrastrukturę towarzyszącą. Zadanie to będzie realizowane w tradycyjnym systemie Buduj. W IV kwartale 2023 roku spodziewamy się uzyskać decyzję środowiskową. Jako wariant preferowany wskazaliśmy przebieg rozpoczynający się na północy od Sztumu w sąsiedztwie Parku Technologicznego i zakończony włączeniem w istniejącą DK55 tuż za Sztumską Wsią.

Po zakończeniu prac nad projektem budowlanym i wykonawczym, materiałami przetargowymi oraz niezbędnymi do wydania decyzji ZRID, w pierwszej połowie 2025 roku planujemy ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.

{"register":{"columns":[]}}