W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Realizacja Programu budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim

14.09.2021

W ramach Programu budowy 100 obwodnic, w województwie pomorskim zrealizowanych zostanie pięć obwodnic: Brzezia, Człuchowa, Słupska i Kobylnicy, Starogardu Gdańskiego oraz Sztumu. Rozpoczęły się prace przygotowawcze przy budowie obwodnicy Brzezia, trwa przetarg na Koncepcję programową dla obwodnicy Starogardu Gdańskiego. Prowadzone są też prace studialne przy pozostałych obwodnicach.

Grafika przedstawia lokalizację obwodnic z Programu budowy 100 obwodnic w województwie pomorskim

Obwodnica Brzezia (DK25)

W sierpniu br. rozpoczęły się prace przygotowawcze przy budowie obwodnicy miejscowości Brzezie w ciągu drogi krajowej nr 25 (między Białym Borem a Człuchowem). Polegają one na wycince drzew i odhumusowaniu terenu pod budowę. Jeszcze we wrześniu br. rozpoczną się zasadnicze prace budowlane. To najbardziej zaawansowana z pięciu tras w woj. pomorskim powstających w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Obwodnica będzie miała długość ok. 4,5 km (cały rozbudowywany odcinek drogi krajowej ma ok. 8,5 km). Nowa droga pozwoli ominąć miejscowość Brzezie od południowego zachodu i wyprowadzi ruch tranzytowy z centrum miejscowości. Obecna droga krajowa nr 25 prowadząca przez Brzezie jest wąska i uniemożliwia jakąkolwiek budowę, nawet chodników bez wyburzeń wielu budynków.

Obwodnica Człuchowa (DK22/DK25)

Trwają prace studialne przy przygotowaniu Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla budowy obwodnicy Człuchowa w ciągu dróg krajowych nr 22 i 25. We wrześniu br. planujemy organizację spotkania informacyjnego z mieszkańcami, na którym przedstawimy wyniki dotychczasowych prac projektowych, w tym warianty trasy.

Przyszła obwodnica ma mieć klasę techniczną GP (droga główna ruchu przyspieszonego) i będzie jednojezdniowa, z uwzględnieniem rezerwy pod drugą jezdnię w przypadku DK22. W zależności od wariantów oraz wyników analiz, planowana jest realizacja czterech skrzyżowań bądź węzłów. Podczas realizacji tej inwestycji zostanie również wybudowany nowy obwód utrzymania drogi.

Obwodnica Słupska i Kobylnicy (DK21)

Prowadzone są prace studialne przy STEŚ-R dla budowy obwodnicy Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21. Obecna droga krajowa nr 21 przechodzi bowiem przez ścisłe centrum obu miejscowości. Odbyły się już dwie serie spotkań z mieszkańcami, podczas których projektanci pokazywali warianty drogi oraz odpowiadali na pytania zgromadzonych osób.

Obwodnica Słupska i Kobylnicy ma na celu usprawnienie dalekobieżnego ruchu drogowego, odciążenie obu miejscowości od uciążliwego dla mieszkańców ruchu tranzytowego, poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochronę środowiska.

Obwodnica Starogardu Gdańskiego (DK22)

Jeszcze w grudniu 2020 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zatwierdziła wariant V obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22, omijający miasto od południa. W kolejnym kroku, w marcu br., złożyliśmy do Urzędu Gminy w Starogardzie Gdańskim wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. Obecnie, czekając na decyzję środowiskową, ogłosiliśmy przetarg na przygotowanie Koncepcji programowej. Ta dokumentacja pokaże, jak będzie wyglądała przyszła droga oraz będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na realizację w formule Projektuj i buduj.

Trasa będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP. W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz): Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód.

Obwodnica Sztumu (DK55)

W trakcie opracowania jest Koncepcja programowa wraz z wariantowaniem przebiegów dla przyszłej obwodnicy Sztumu w ciągu drogi krajowej nr 55. We wrześniu odbyło się spotkanie z mieszkańcami, gdzie przedstawiliśmy warianty trasy. W przyszłości, po wybraniu wariantu, w ramach prowadzonych prac z obecnym projektantem zostaną przygotowane materiały do decyzji środowiskowej i projekt budowlany.

Obwodnica będzie miała parametry drogi klasy GP o przekroju po jednym pasie w każdym kierunku bądź naprzemiennie dwa w jedną i jeden w drugą (tzw. 2+1, w zależności od wyników analiz). Orientacyjna długość obwodnicy to ok. 6 km (w zależności od wariantu). Przewidziano na niej zlokalizowanie trzech skrzyżowań.

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.

Materiały

Pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych
GDA.pdf 1.64MB
{"register":{"columns":[]}}