W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rok Trasy Kaszubskiej

21.12.2023

Dokładnie 21 grudnia 2022 r. do użytku oddana została Trasa Kaszubska, czyli droga ekspresowa S6 między węzłami Strzebielino i Gdynia Wielki Kack. Ten 42-kilometrowy odcinek jest fragmentem znacznie dłuższej trasy, która docelowo połączy aglomerację trójmiejską ze Szczecinem.

DCIM\105MEDIA\DJI_0209.JPG

W 20 minut z Gdyni do Bożepola Wielkiego

Dzięki Trasie Kaszubskiej kierowcy podróżujący między Bożepolem Wielkim a węzłem Gdynia Wielki Kack pokonują tę trasę w 25 minut. Wcześniej przejazd starą trasą, przez Redę i Wejherowo, oscylował w granicach 75 min. Fragment drogi S6 znacząco skrócił czas przejazdu oraz poprawił komfort i bezpieczeństwo podróżujących.

Trzy odcinki

Budowę 42-kilometrowego fragmentu drogi ekspresowej S6 podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjne: Bożepole Wielkie Luzino, Luzino Szemud i Szemud - Gdynia. Przekrój drogi stanowią co do zasady dwie jezdnie po dwa pasy ruchu z pasem awaryjnego postoju. Odcinek najbardziej obciążony ruchem - między Chwaszczynem a Wielkim Kackiem - ma po trzy pasy i pas awaryjny. Ponadto, w ramach tej inwestycji, Obwodnica Trójmiasta na gdyńskim węźle została rozbudowana do trzech pasów ruchu. Na trasie zlokalizowano siedem węzłów: Bożepole Wielkie, Strzebielino, Luzino, Szemud, Koleczkowo i dwa węzły zespolone - Chwaszczyno i Gdynia Wielki Kack. Udostępniono dwa Miejsca Obsługi Podróżnych w Kamieniu (po jednym dla każdego kierunku). Powstały na nich parkingi z toaletami oraz place zabaw dla dzieci. Docelowo, wyłoniony w przetargu dzierżawca wybuduje tam stacje paliw oraz punkty gastronomiczne. Stosowne umowy zostały już podpisane i trwa faza projektowa.

W ramach inwestycji  zbudowano 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. W trakcie realizacji inwestycji wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej - drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.

Międzynarodowe znaczenie S6

Trasa Kaszubska jest częścią korytarza trasy Via Hanseatica, która łączy miasta południowego Bałtyku, od niemieckiej Lubelski po łotewską Rygę. Na Pomorzu przebiega właśnie drogą ekspresową S6 od Obwodnicy Słupska poprzez DK6, Trasą Kaszubską, dalej Obwodnicą Trójmiasta i S7 w kierunku Elbląga. DK6 w obecnym kształcie jest ważnym elementem w sieci dróg międzynarodowych m.in. jako część trasy europejskiej E28. W Polsce to 480 km drogi od granicy w Kołbaskowie do Gdańska. Kierowcy mają już do dyspozycji 220 km drogi ekspresowej S6, od Goleniowa do Koszalina i od Beżepola Wielkiego do Rusocina.

Cała brakująca część drogi ekspresowej S6, ok. 125 km, która połączy Pomorze i Pomorze Zachodnie, jest już w budowie. W woj. pomorskim to ponad 70 km trasy szybkiego ruchu. Budowany odcinek S6 pozwoli również na drogowe skomunikowanie portu w Świnoujściu z portami w Gdańsku i Gdyni. Łączny koszt budowy S6 to ponad 3,8 mld zł, z czego na odcinku Słupsk Bożepole Wielkie to ponad 2,5 mld zł.


Więcej o stanie realizacji S6

Więcej o budowie drogi ekspresowej S6 w woj. pomorskim

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}