Stan przygotowań do przebudowy DK22 między Malborkiem i Królewem
01.04.2025
Po wydaniu ostatecznej decyzji Samorządowego Kolegium Odwoławczego (SKO) w sprawie rozbudowy drogi krajowej nr 22 na odcinku Malbork – Królewo, inwestycja ta wciąż pozostaje w planach GDDKiA. To jedno z zadań w ramach programu poprawy bezpieczeństwa na DK22 w woj. pomorskim.
Decyzja SKO
Jeszcze w 2022 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gdańsku (RDOŚ) wydała warunki realizacji rozbudowy dla odcinka DK22 między Malborkiem i Królewem. Rok później Burmistrz Malborka wydał decyzję środowiskową (DŚU), jednak po jej analizie odwołaliśmy się do SKO. Po ponad dwóch latach od złożenia odwołania, SKO zmieniło część zapisów decyzji Burmistrza zgodnie z wniesionym odwołaniem, uznając tym samym słuszność naszym argumentom.
Inwestycja pozostaje w planach GDDKiA, jednak ze względu na długi czas oczekiwania, aktualizacji wymagają uzgodnienia, rozwiązania projektowe oraz prace przygotowawcze (GDDKiA mogła do tego przystąpić dopiero po zapoznaniu się ze stanowiskiem SKO). Dodatkowo musimy mieć zapewnione finansowanie, stąd trudno obecnie wskazać przybliżony termin realizacji prac na tym odcinku DK22.
Plany na DK22 między Malborkiem i Królewem
W ramach robót na 3,5-kilometrowym odcinku DK22 od skrzyżowania al. Rodła z ul. Mickiewicza w Malborku do granicy miasta w stronę Królewa planujemy wykonać nową konstrukcję jezdni. Dodatkowo powstanie ciąg pieszo-rowerowy i kanał technologiczny. Przebudujemy przepusty i odwodnienie drogowe. Ponadto wyremontujemy wiadukt kolejowy i przejście podziemne.
Program przebudowy DK22 w woj. pomorskim
Prace na tym odcinku to element większego programu wzmocnienia DK22 do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje on następujące odcinki:
- Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w II kw. 2025 r.
- Zblewo - Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w I kw. 2026 r.
- m. Gnojewo i ciąg pieszo-rowerowy Gnojewo - Cisy (5 km): podpisaliśmy umowę w II kw. 2025 r.
- Czersk - Czarna Woda (10 km): wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w III kw. 2025 r.
- Czarna Woda - Zblewo (17 km): uzyskanie decyzji środowiskowej w II kw. 2025 r.
W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę
z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. miliarda zł. Do tego należy dodać szacowany na niemal 1,2 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to prawie 2,2 mld zł.