W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Do dziewięciu wzrośnie liczba miejsc odśnieżania samochodów ciężarowych w woj. śląskim

02.04.2025

Szukamy chętnych do zaprojektowania i budowy sześciu ramp do odśnieżania samochodów ciężarowych. Nowe rampy powstaną przy autostradzie A1 na Miejscach Obsługi Podróżnych (MOP) Gorzelanka Wschód i Zachód oraz Starcza Wschód i Zachód, a także przy autostradzie A4 na MOP-ach Chechło i Proboszczowice.

Zdjęcie przedstawia pomost wyniesiony nad ziemię. Konstrukcja obejmuje schody po lewej stronie, które umożliwiają dostęp, oraz jest wsparta na wielu pionowych i skośnych metalowych belkach. Kładka przechodzi nad asfaltową drogą, a w tle widać trawiasty teren oraz drzewa. Niebo jest pochmurne, a w pobliżu schodów znajduje się latarnia uliczna. Kładka wydaje się być zaprojektowana do bezpiecznego przechodzenia nad drogą lub do korzystania z niej przy usuwaniu śniegu z samochodów ciężarowych.

Za właściwe przygotowanie pojazdu do drogi, w tym jego dokładne odśnieżenie, odpowiedzialny jest kierowca. Spadające z dachów ciężarówek śnieg i lód mogą powodować uszkodzenia innych pojazdów, a nawet doprowadzić do wypadku. Do ich usunięcia można wykorzystywać m.in. specjalne rampy czy dmuchawy. 

Obecnie na MOP-ach w województwie śląskim funkcjonują trzy urządzenia do odśnieżania. Dwie rampy zlokalizowane zostały na MOP-ach Mszana Południe i Woźniki Wschód. Na MOP Woźniki Zachód dzierżawca wyposażył teren w automatyczne urządzenie do odśnieżania (dmuchawę). 

Do końca 2026 roku infrastruktura do odśnieżania pojazdów ciężarowych w skali całego kraju rozwinie się do ponad 70 urządzeń. 

Przetarg

Na oferty czekamy do 24 kwietnia br. Kryterium ich oceny stanowić będzie cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji (40 proc.). Minimalny okres gwarancji będzie wynosił trzy lata, z możliwością jego wydłużenia o kolejne cztery lata. Całość dokumentacji postępowania przetargowego dostępna jest na naszej platformie zakupowej.

Zakres umowy

W ramach zadania wykonawca wykona dokumentację projektową ramp do odśnieżania pojazdów ciężarowych wraz z niezbędnymi elementami do prawidłowego ich funkcjonowania. Uzyska też wszelkie niezbędne uzgodnienia i decyzje administracyjne pozwalające na realizację inwestycji. Wybuduje zaprojektowaną infrastrukturę i wprowadzi docelową organizację ruchu pozwalającą na bezpieczne korzystanie z nowej infrastruktury i poruszenie się po MOP-ach, po czym wykona dokumentację powykonawczą. Na realizację wszystkich prac wykonawca będzie miał 180 dni od daty podpisania umowy.

Będzie bezpieczniej

Głównym celem naszych działań jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci dróg krajowych. Zwracamy więc uwagę na każdy aspekt mogący wpłynąć na jego poprawę. Branża logistyczna i zarządcy MOP-ów doskonale zdają sobie sprawę z konieczności zapewnienia kierowcom ciężarówek infrastruktury do odśnieżania pojazdów. Obecnie ramp do odśnieżania nie posiadają bowiem nawet bazy przeładunkowe i centra logistyczne wyspecjalizowane w obsłudze pojazdów ciężarowych. 

Wychodząc naprzeciw potrzebom zgłaszanym przez użytkowników dróg oraz firmy przewozowe, wprowadziliśmy do postępowań przetargowych na dzierżawę MOP-ów zapisy w zakresie infrastruktury do odśnieżania ciężarówek i jej obligatoryjnego lub fakultatywnego powstawania na MOP-ach o funkcji komercyjnej. Dzięki naszym działaniom, Polska będzie jednym z nielicznych krajów w Europie, gdzie dostępne będzie kilkadziesiąt tego typu ramp. W szerszym zakresie można z nich korzystać w Niemczech, a zaledwie po kilka sztuk dostępne jest w Austrii w rejonach górskich, w Szwajcarii, Estonii czy Słowenii. W Polsce, tak jak i w innych krajach europejskich, będą dominowały rampy ręczne z uwagi na ich mniejszą awaryjność. 

{"register":{"columns":[]}}