W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Finiszujemy z rozbudową DK46 Janów - Lgoczanka i Lelów - Nakło

14.02.2025

Wiosną tego roku przejedziemy rozbudowanymi odcinkami DK46 o łącznej długości blisko 15 km. Niestety, pomimo znacznego zaawansowania robót sięgającego ponad 90 proc., aura zimowa uniemożliwia szybsze dokończenie rozbudowy i przystąpienie do odbioru inwestycji. Z uwagi na ograniczenia technologiczne, pozostałą część prac oraz badań jakościowych będziemy mogli przeprowadzić po okresie zimowym.

Fotografia przedstawia prostą, asfaltową drogę z wyraźnie oznaczonymi pasami ruchu i strzałkami kierunkowymi. Po lewej stronie drogi znajdują się latarnie uliczne, a po prawej stronie widoczny jest chodnik oddzielony metalowym ogrodzeniem. W tle widać las z drzewami iglastymi i liściastymi. Na pierwszym planie, po prawej stronie, znajduje się biały słupek z czerwonym paskiem i numerem "5". Droga jest pusta, bez ruchu pojazdów, co może sugerować, że jest to nowo wybudowana lub mało uczęszczana trasa.

Przebudowa dwóch odcinków drogi krajowej nr 46 prowadzona jest od 2023 r. Wykonawcą prac jest firma Adac-Lewar z Przystajni. Odcinek pomiędzy Janowem a Lgoczanką ma długość 6,9 km. Wartość umowy na jego przebudowę to blisko 51 mln zł. Drugim odcinkiem jest Lelów - Nakło, o długości 7,7 km, a koszt realizacji tego zadania to ponad 53 mln zł.  

Głównym celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa i komfortu komunikacyjnego. W ramach zadania zostały przebudowane skrzyżowania z drogami poprzecznymi, a także wybudowane zatoki autobusowe, chodniki i ciągi pieszo-rowerowe. Dodatkowo zamontowaliśmy oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. 

DK46 Janów - Lgoczanka

Główne roboty na kontrakcie zostały już ukończone. Trwają ostatnie badania laboratoryjne warstw bitumicznych jezdni. Przed udostępnieniem użytkownikom drogi konieczne będzie jeszcze przeprowadzenie badania szorstkości nawierzchni, które może odbyć się przy dodatniej temperaturze i na suchej nawierzchni. Wyniki tego badania, określające cechy antypoślizgowe nawierzchni, pozwolą na potwierdzenie bezpiecznego korzystania z drogi.  

Do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego trafiły już wnioski o dopuszczenie do użytkowania kolejnych obiektów inżynierskich: dwóch otwartych zbiorników kanalizacji deszczowej oraz przepustów pod drogą. Wykonawca musi jeszcze dokończyć ustawianie nowego oznakowania pionowego oraz malowanie oznakowania poziomego (do jego wykonania potrzebne są dobre warunki pogodowe). Całkowite zakończenie prac i usunięcie ograniczeń w ruchu będzie możliwe po wykonaniu wszystkich prac budowlanych i uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie, poprzedzonej pozytywnym wynikiem kontroli bezpieczeństwa ruchu drogowego.  

W ramach inwestycji przebudowaliśmy dwa skrzyżowania. Pierwsze na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko i Góry Gorzkowskie, a drugie z drogą powiatową Bystrzanowice - Mzurów - Niegowa. Wybudowaliśmy lub przebudowaliśmy łącznie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Wyznaczyliśmy także osiem przejść dla pieszych – w tym dwa z przejazdem dla rowerów. Do tego powstały ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 10 km. Wykonaliśmy również oświetlenie drogowe. Te rozwiązania usprawnią komunikację pieszą i rowerową oraz zapewnią wysoki poziom bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi. 

Przekrój trasy głównej to jedna jezdnia z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, każdy prowadzący ruch w jednym kierunku.

DK46 Lelów - Nakło

Na tym odcinku roboty są jeszcze w toku. Trwa wykonywanie kanalizacji deszczowej w ciągu drogi powiatowej w Nakle. To ostatni i bardzo istotny odcinek kanalizacji deszczowej odprowadzającej wody z DK46. Ponadto konieczne jest jeszcze wykonanie znacznego zakresu robót związanych z oświetleniem drogi w Nakle.  

Rozbudowa odcinka obejmuje przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich, w Nakle, przebudowane zostało na małe rondo. Wybudowaliśmy lub przebudowaliśmy łącznie osiem zatok autobusowych, dwie wiaty przystankowe oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczyliśmy również osiem przejść dla pieszych, a także wykonaliśmy ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km. W trakcie przebudowy zmieniliśmy geometrię trasy, której jezdnia miejscowo została przesunięta od 0,5 do 1,5 m w kierunku południowym. Przekrój trasy głównej to jedna jezdnia z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, każdy prowadzący ruch w jednym kierunku.

Zakończenie prac i terminy udostępnienia drogi kierowcom

Pierwotnie zakończenie robót, wraz z uzyskaniem niezbędnych decyzji administracyjnych umożliwiających udostępnienie drogi, planowane było w ubiegłym roku - we wrześniu dla odcinka Lelów - Nakło i w listopadzie dla Janów - Lgoczanka. Jednakże z uwagi na niekorzystne warunki atmosferyczne, które uniemożliwiły prawidłowe wykonanie robót, niezależny konsultant – inżynier kontraktu – uznał roszczenie terminowe wykonawcy.

Nowy termin zakończenia inwestycji to 30 kwietnia br. dla odcinka Lelów - Nakło i 7 maja br. dla Janów - Lgoczanka. Przypomnijmy, że w lipcu ubiegłego roku wystąpiły nawałnice, które spowodowały zniszczenie uprzednio wykonanych robót. Prace należało wykonać po raz drugi, a wcześniej osuszyć zalane wykopy i usunąć uszkodzenia.

Cel inwestycji

DK46 o długości około 270 km przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Odcinki Lelów - Nakło i Janów - Lgoczanka położone są na wschód od Częstochowy. Ta część wschodnia DK46 w woj. śląskim, o długości ponad 49 km, stanowi ważne połączenie pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego.  

Głównym celem inwestycji na obu odcinkach jest rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego oraz poniesienia komfortu komunikacyjnego. Te cele uzyskamy dzięki dostosowaniu konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś, przebudowaniu skrzyżowań z drogami poprzecznymi, a także budowie chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Widoczność zapewni oświetlenie drogowe, a zamontowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego podniosą poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}