Jesteśmy gotowi na przyjęcie zimy
30.10.2025
Zakończyliśmy przygotowania do nadchodzącego sezonu zimowego. W utrzymaniu będziemy mieli blisko 1500 km dróg krajowych, z czego ponad 540 km to odcinki dwujezdniowe.
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane będą przez wykonawców wyłonionych w przetargach, z którymi zostały zawarte umowy na utrzymanie całej sieci.
Sprzęt i materiały do zwalczania śliskości zimowej
Zgromadziliśmy już ponad 33 tys. ton soli drogowej – głównego materiału do zwalczania śliskości zimowej na drogach i chodnikach. Nasze magazyny mają pojemność ponad 40 tys. ton, zatem ich wypełnienie osiągnęło poziom ponad 82 proc. W ubiegłym roku zużyliśmy blisko 15,9 tys. ton soli.
Ochrona czynna i bierna
Na ten rok zabezpieczyliśmy blisko 230 jednostek sprzętu do zwalczania śliskości. Największą część z nich stanowią pługosolarki – 146 szt. Wśród sprzętu znajdziemy również pługi wirnikowe, sprzęt uniwersalny typu Unimog (wielozadaniowy pojazd terenowy), równiarki czy spycharki. Aby ochronić korpus drogowy przed nawiewaniem śniegu, zostaną ustawione zasłony przeciwśnieżne na długości ponad 24 km.
Standardy ZUD
W pierwszym, najwyższym standardzie zimowego utrzymania będziemy utrzymywali ponad 640 km dróg. Objęte są nim trasy międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.
Do tej grupy należą autostrady A1 i A4, droga ekspresowa S1 i część DK1 na odcinku Pyrzowice - granica państwa oraz droga ekspresowa S52 na odcinku granica państwa – Bielsko-Biała.
W tym standardzie jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz.
Do drugiego standardu przypisano większość pozostałych odcinków – blisko 620 km dróg krajowych. Objęte są nim trasy o dużym znaczeniu komunikacyjnym. W tym standardzie jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości, łącznie z poboczami utwardzonymi. Po ustaniu opadów śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz.
Trzecim standardem objęte są drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. W naszym zarządzie to tylko 8 km drogi krajowej nr 42 pomiędzy Kleśniskami a Grabarzami.
Kto jest zarządcą tej drogi
Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych), leżące w granicach takich miast odpowiada prezydent tego miasta. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych, zarządzane przez koncesjonariuszy (A1 Gdańsk - Toruń, A2 Świecko - Nowy Tomyśl - Konin oraz A4 Katowice - Kraków).
Informacja Drogowa 19 111
Informacje o warunkach na drogach krajowych można uzyskać, dzwoniąc pod numer całodobowej Informacji Drogowej 19 111. Można również przekazać dyżurnemu PID informacje o sytuacji na drodze. Zamieszczamy je także w naszym serwisie dla kierowców - drogi.gddkia.gov.pl.
Kierowco! Chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę – bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo, że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.
Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.