W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ośmiu chętnych do przebudowy 5-kilometrowego odcinka DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami

29.07.2021

Inwestycja ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na sieci TEN-T. Zakłada przebudowę dwóch skrzyżowań i likwidację jednego skrzyżowania w miejscowości Zabijak. Wybudowane zostaną również chodniki, które umożliwią bezpieczne dojście do przystanków autobusowych zlokalizowanych w ciągu drogi krajowej.

Grafika przedstawia plan sytuacyjny przebudowy DK91 pomiędzy Markowicami a Brudzowicami. Odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa śląskiego w powiecie myszkowskim (gmina Koziegłowy) oraz powiecie będzińskim (gmina Siewierz) i przebiega przez miejscowości Winowo, Zabijak i Brudzowice.

Na opublikowane w maju br. ogłoszenie postępowania odpowiedziało ośmiu potencjalnych wykonawców. Najtańszą ofertę, o wartości 69 029 304,87 zł, złożyło konsorcjum firm w składzie: NDI (lider) oraz NDI SOPOT i SP Sine Midas Stroy (partnerzy). Najdroższą ofertę konsorcjum firm Mota-Engil Central Europe i Colas Polska, wyceniło na ponad 98 mln zł. Na sfinansowanie tego zamówienia zabezpieczyliśmy środki finansowe w wysokości 121 870 746,19 zł.

DK91

Stanowi alternatywę dla autostrady A1. Niezbędne jest dostosowanie konstrukcji tej drogi do nośności 11,5 t/oś. i poprawa bezpieczeństwa na niej. Odcinek zlokalizowany jest w granicach województwa śląskiego w powiecie myszkowskim (gmina Koziegłowy) oraz powiecie będzińskim (gmina Siewierz) i przebiega przez miejscowości Winowo, Zabijak i Brudzowice.

Zakres przedmiotu zamówienia

W ramach przebudowy, między innymi przewidziano zamknięcie niebezpiecznego skrzyżowania z ul. Leśną w Zabijaku i budowę dwóch zatok do przeprowadzania kontroli pojazdów przez Policję i Inspekcję Transportu Drogowego. Realizacja robót powinna być prowadzona z wyłączeniem z ruchu poszczególnych odcinków jezdni. W tym celu powstaną tymczasowe przejazdy technologiczne pomiędzy jezdniami umożliwiające przeprowadzenie ruchu dwukierunkowego po jednej z jezdni.

Zamówienie będzie realizowane w formule tradycyjnej (Buduj). 

Inwestycja obejmuje w szczególności:

  • przebudowę ponad 5 km nawierzchni jezdni z pełną wymianą konstrukcji dostosowaną do wymogów nośności 11,5 t/oś,
  • przebudowę skrzyżowań z drogami poprzecznymi,
  • remont poboczy gruntowych,
  • przebudowę zatok autobusowych,
  • budowę chodników,
  • remont nawierzchni na obiekcie inżynierskim,
  • budowę przepustów,
  • odbudowę i budowę rowów,
  • budowę oraz przebudowę kanalizacji deszczowej,
  • wykonanie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
  • budowę kanałów technologicznych,
  • budowę oświetlenia drogi,
  • wykonanie elementów ochrony środowiska.

Termin realizacji robót

Roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 14 miesięcy od daty podpisania umowy. Do czasu realizacji robót nie będzie wliczany okres zimowy od 16 grudnia do 15 marca.

Kryteria oceny ofert

Na wybór najkorzystniejszej oferty wpływ będzie miała cena (60 proc.) oraz kryteria pozacenowe, takie jak termin realizacji kontraktu (10 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości na instalacje zasilające i konstrukcje wsporcze (30 proc.).

Czym jest TEN-T

Transeuropejska Sieć Transportowa – TEN-T jest instrumentem służącym koordynacji oraz zapewnieniu spójności i komplementarności inwestycji infrastrukturalnych. W skład transeuropejskiej sieci transportowej TEN-T wchodzą szlaki drogowe, kolejowe, lotnicze, morskie oraz rzeczne stanowiące najważniejsze połączenia z punktu widzenia rozwoju Unii Europejskiej, a także punktowe elementy infrastruktury w postaci portów morskich, lotniczych, śródlądowych i terminali drogowo-kolejowych. Ponadto jej integralnym składnikiem są również inteligentne systemy transportowe, których wdrażanie przyczynia się do poprawy przepustowości sieci, bezpieczeństwa ruchu i zmniejszenia zanieczyszczenia środowiska przez transport.

Celem rozwijania sieci TEN-T jest zapewnienie spójności terytorialnej UE i usprawnienie swobodnego przepływu osób oraz towarów. Efektywnie funkcjonujący w ramach Unii system transportowy ma przyczyniać się do poprawy działania jednolitego rynku wewnętrznego, stymulować wzrost gospodarczy regionu, a także podnosić konkurencyjność poszczególnych państw członkowskich i całej UE w skali globalnej.   

Celem polityki Unii Europejskiej w kontekście rozwoju sieci TEN-T jest stworzenie spójnej i interoperacyjnej, multimodalnej sieci transportowej o ujednoliconych, wysokich parametrach technicznych w ramach całej UE.

{"register":{"columns":[]}}