W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Po wybudowaniu A1 czas na realizację S1

22.07.2022

W ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych na etapie budowy mamy ponad 72 km dróg. Wartość tych zadań to około 5,3 mld zł, a zdecydowana większość z tej kwoty trafi na realizację ponad 55 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim.

Fotografia lotnicza estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dł. ok. 940 m realizowanej w ramach budowy drogi ekspresowej S1 (dawniej S69) Bielsko-Biała — Żywiec — Zwardoń, odcinek Przybędza — Milówka.

Odcinki w realizacji:  

  • prawie 7 km drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza o wartość ponad 364 mln zł, 
  • prawie 40 km drogi ekspresowej S1 Bieruń - Bielsko-Biała, na czterech zadaniach realizacyjnych o łącznej wartości ponad 3 mld zł,  
  • 8,5 km drogi ekspresowej S1 pomiędzy Przybędzą a Milówką (obejście Węgierskiej Górki) o wartość ponad 1,5 mld zł, 
  • 16,7 km obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu drogi krajowej nr 78 o wartość prawie 478 mln zł. 

Kończymy prace przy budowie autostrady A1

A1 granica województwa śląskiego i łódzkiego - Częstochowa Północ 

23 czerwca br. zakończyły się prace na blisko 16 km odcinku jezdni autostrady A1 w województwie śląskim. Od tego czasu zniknęły obowiązujące dotychczas ograniczenia prędkości do 100 km/h, dzięki czemu możemy już poruszać się z maksymalną dopuszczalną prędkością na autostradzie, czyli do 140 km na godzinę. 16 lipca - zgodnie z aneksem do umowy - zakończyła się realizacja jezdni tego odcinka A1. Natomiast do końca sierpnia br. będą trwały jeszcze prace wykonywane na podstawie odrębnej decyzji ZRID na połączeniu dróg lokalnych wzdłuż autostrady A1 (droga DL07) oraz w rejonie obiektu mostowego na cieku Pijawka w gminie Mykanów. 

A1 Częstochowa Północ - Częstochowa Blachownia 

14 czerwca2022 r podpisaliśmy umowę obejmującą wykonanie pozostałych do zrealizowania prac. To już ostatnia umowa, która zakończy cały zakres budowy tego 20-kilometrowego odcinka A1. W kwietniu 2019 r., z przyczyn leżących po stronie wykonawcy (konsorcjum firm Salini oraz Todini), GDDKiA odstąpiła od umowy na realizację. Obecnie prace realizuje firma Strabag. Wartość tego zadania to prawie 87 mln zł. 29 czerwca 2022 r. przekazaliśmy plac budowy wykonawcy. Trwają prace projektowe drogi dojazdowej stanowiącej połączenie ul. Prostej w Mykanowie z ul. Połaniecką w Częstochowie. W międzyczasie wykonawca organizuje swoje zaplecze i przygotowuje się do budowy dróg serwisowych. W pierwszej kolejności wykonane zostaną brakujące zabezpieczenia antykorozyjne na obiektach inżynierskich. Trwa również zatwierdzanie rozwiązań technicznych dla wykonania zabezpieczeń przestrzeni między obiektami mostowymi. Roboty wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w czerwcu przyszłego roku.

Budowa dróg ekspresowych

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza 

We wrześniu 2020 roku podpisaliśmy umowę na przebudowę do parametrów drogi ekspresowej prawie 7-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 1 na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Po czym wykonawca przystąpił do prac projektowych. 26 listopada 2020 r. nastąpiło podpisanie umowy o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to ok. 302,5 mln zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie ok. 168,4 mln zł. Prace budowlane na obiektach nad przyszłą drogą ekspresową oraz prace drogowe i instalacyjne rozpoczęły się w lipcu 2021 r. na podstawie uzyskanej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). W 2022 r. wykonawca prowadził roboty budowlane (drogowe, mostowe, przebudowa infrastruktury) w ciągu wyłączonej z ruchu jezdni relacji Podwarpie - Dąbrowa Górnicza, a także w obszarze nowo budowanego węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz przebudowywanego węzła drogowego Dąbrowa Górnicza Pogoria. Dla części robót wykonawca przygotował Budowlany Projekt Zamienny i na jego podstawie wystąpił 27 października 2021 r. o wydanie zamiennej decyzji ZRID. Zaawansowanie wykonanych prac osiągnęło już prawie 30 proc. Priorytetem jest obecnie budowa dwóch kładek dla pieszych w Dąbrowie Górniczej. Ich udostępnienie pozwoli pieszym na bezpieczne i komfortowe przemieszczanie się nad terenem budowy. Inwestycja ma zostać zrealizowana do grudnia 2023 r. 

40 km S1 Mysłowice - Bielsko-Biała

4 lipca 2022 r. podpisaliśmy umowę z firmą Budimex na realizację 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 Mysłowice - Bieruń. Kierowcy pojadą nim w IV kwartale 2025 r. Obecnie wszystkie cztery odcinki S1 od Mysłowic do Bielska-Białej, o długości ponad 40 km, są już na etapie realizacji. Wartość tej umowy to prawie 490 mln zł, a umów na wszystkie cztery odcinki to niespełna 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 węzeł Bieruń (z węzłem) - węzeł Oświęcim (bez węzła) wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. odc. węzeł Oświęcim (z węzłem) - Dankowice w sierpniu 2023 r., a odc. Dankowice - węzeł Suchy Potok (z węzłem) w listopadzie 2023 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji ZRID dla dwóch odcinków S1 od Oświęcimia do Bielska-Białej, wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po uzyskaniu decyzji ZRID i rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców.  

S1 Przybędza - Milówka   

 Kolejnym realizowanym odcinkiem trasy ekspresowej S1 jest tzw. obejście Węgierskiej Górki. 10 października 2019 r. podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wybudowanie nowego 8,5-kilometrowego odcinka. Wykonawca deklaruje zakończenie tej inwestycji w III kwartale 2024 roku. S1 na odcinku Przybędza - Milówka, o łącznej długości 8,5 km, będzie posiadała dwa typy przekroju:  

  • jednojezdniowy o długości 3,7 km na odcinku przed i za tunelami, wyposażony w jedną jezdnię składająca się z dwóch pasów w każdym kierunku, 
  • dwujezdniowy o długości 4,8 km na odcinku tunelowym oraz między tunelami, wyposażony w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. 

Do najważniejszych i najtrudniejszych prac na tym odcinku należy wybudowanie dwunawowych tuneli drogowych w masywie Barania o dł. ok. 830 m i w masywie Białożyński Groń o dł. ok. 1000 m oraz estakady nad ul. Zielona Góra i ul. Zielona o dł. ok. 940 m. Przy drążeniu tunelu w masywie Barania na jezdni w kierunku Zwardonia doszliśmy w górotworze do głębokości około 600 m a na jezdni w kierunku Żywca do prawie 500 m. Zaś przy drążeniu tunelu w masywie Białożyński Groń na jezdni w kierunku Zwardonia doszliśmy do prawie 130 m od strony portalu północnego i prawie 230 m od strony portalu południowego. Z kolei na jezdni w kierunku Żywca do ponad 100 m od strony północnej i prawie 90 m od strony portalu południowego. Teraz wykonawca tunelu będzie wybierał urobek do osiągnięcia pełnego przekroju tunelu i kontynuował drążenie tunelów do osiągnięcia całości ich długości. W międzyczasie wykonano już prawie 1,2 mln m3 wykopów i 166 tys. m3 nasypów przy budowie korony drogi. Trwają również intensywne prace przy wznoszeniu obiektów mostowych.

Budowa obwodnic w ramach PBDK 

DK78 Poręba - Zawiercie   

Całość podzielona została na dwa zadania. Trwa realizacja odcinka pierwszego. Ta część obwodnicy jest realizowana w systemie Projektuj i buduj. 28 lutego 2022 roku Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla odcinka obwodnicy biegnącej przez Siewierz, Porębę do zawierciańskiej dzielnicy Kromołów o długości 16,7 km, co umożliwiło w marcu br. rozpoczęcie robót budowlanych. Prowadzona jest wycinka drzew na terenach Lasów Państwowych. Umowny termin zakończenia robót przypada w kwietniu 2023 r. Z uwagi na wydłużone procedowanie uzyskania decyzji ZRID, wykonawca złożył już roszczenia terminowe. To, czy czas realizacji tej inwestycji zostanie wydłużony, będzie wiadomo po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawcy.

Przygotowujemy do realizacji drugi odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia 

21 stycznia 2020 r. podpisaliśmy umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej obejmującej projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID dla drugiego odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia (Kromołów - Żerkowice) o długości ok. 7,7 km. W październiku 2021 r. ukończony został projekt budowlany. W listopadzie 2021 r. zostało przeprowadzane posiedzenie Zespołu Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (ZOPI). W kwietniu 2022 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych (KOPI). Złożenie wniosku o wydanie decyzji ZRID zostało zaplanowane we wrześniu 2022 r. Zadanie to będzie realizowane w formule tradycyjnej, w latach 2023-2025.

Źródło finansowania 

Budowa autostrady A1 Pyrzowice - Częstochowa, Częstochowa - Tuszyn oraz budowa drogi ekspresowej S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza jest współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}