Pomimo zimy trwają prace na DK94
21.02.2025
Rozbudowa blisko 12 km trasy pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem osiągnęła 87 proc. zaawansowania. Pomimo trwania przerwy zimowej prowadzona jest budowa muru oporowego w Wieszowie oraz prace brukarskie na chodnikach na całym odcinku. Trwają również prace wykończeniowe przy moście w Karchowicach.
W trakcie robót w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach odkryto pod jezdnią DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany most z początku XX w. 14 lutego br. podpisaliśmy z wykonawcą aneks do umowy i wkrótce rozpocznie się jego rozbiórka, przy utrzymaniu przejezdności DK94. Po zakończeniu rozbiórki oraz wzmocnieniu podłoża nasypu możliwa będzie kontynuacja robót drogowych w Pyskowicach na odcinku o długości około 110 m od ulicy Gliwickiej w kierunku Toszka.
Umowa i termin realizacji
31 marca 2023 r. podpisaliśmy umowę na rozbudowę DK94, a wykonawca - STRABAG Infrastruktura Południe - miał zakończyć prace do 31 października 2024 r. Wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r. oraz lipiec i wrzesień 2024 r.), podpisaliśmy aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na maj 2025 r.
Biorąc pod uwagę wystąpienie okoliczności, powodujących dalsze roszczenia wykonawcy, w tym m.in.:
- konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej,
- ujawnienie pod jezdnią w Pyskowicach niezinwentaryzowanego obiektu mostowego,
które to kolidują z zamierzonymi zasadniczymi robotami budowlanymi, ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji może ulec zmianie.
Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie, jak również dopełnieniu wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac.
Podstawowe parametry techniczne po rozbudowie:
- długość odcinka: 11,8 km
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m
- minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m
- obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś