Powrót

Szybciej w stronę Podbeskidzia

19.12.2025

Udostępniliśmy do ruchu ponad 17-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S1 od węzła Brzeszcze przez Dankowice do węzła Bielsko-Biała Hałcnów. To kolejny etap budowy trasy w nowym śladzie, która łączy Śląsk z Podbeskidziem i granicą państwa.

Węzeł drogowy Stara Wieś wraz z Obwodem Utrzymania Drogi z lotu ptaka w ciepłym, złocistym świetle wschodzącego słońca. Wokół węzła rozciągają się pola uprawne i nieliczne zabudowania, w tym pojedynczy dom w dolnej części kadru. Całość otacza lekko zamglony, pagórkowaty teren, nadający zdjęciu malowniczy i spokojny charakter.

S1 Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów

Na trasie zrealizowaliśmy 19 obiektów mostowych i wiaduktów, w tym siedem o funkcji przejść dla zwierząt, dwa mury oporowe oraz pięć przepustów skrzynkowych dla celów ekologicznych. Wzdłuż trasy zamontowaliśmy ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, wykonaliśmy zieleń naprowadzającą oraz nasadzenia krajobrazowe, które poprawiają estetykę i sprzyjają ochronie środowiska. 

Na tym blisko 12-kilometrowym odcinku wybudowaliśmy również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych - MOP Dankowice Wschód i MOP Dankowice Zachód oraz węzeł Stara Wieś, w pobliżu którego mieścić się będzie nowy Obwód Utrzymania Drogi. W jego skład wchodzi m.in. kopuła Fitzpatricka, specjalna konstrukcja do magazynowania soli drogowej niezbędnej do zimowego utrzymania dróg. 

Jadąc tym odcinkiem w stronę południa, kierowców wita widok na Skrzyczne - najwyższy szczyt Beskidu Śląskiego, należący do pasma Baraniej Góry. To właśnie przez to pasmo prowadzi tunel na obejściu Węgierskiej Górki - inżynieryjny majstersztyk na trasie S1. 

Przebudowany w ramach inwestycji węzeł Bielsko-Biała Hałcnów łączy S1 z drogą ekspresową S52 w kierunku Cieszyna i granicy z Czechami, a w przyszłości także połączy S1 z Beskidzką Drogą Integracyjną prowadzącą do Krakowa. Dzięki temu stanie się jednym z najważniejszych węzłów komunikacyjnych w regionie. 

S1 Oświęcim - Dankowice

W sierpniu oddaliśmy do ruchu ponad 10-kilometrowy fragment S1 od węzła Oświęcim do Brzeszcz, wraz z częścią obwodnicy Oświęcimia w ciągu DK44. Na trasie powstało 18 obiektów inżynierskich, w tym estakada o długości 480 m i most nad Wisłą. Gotowa była też dalsza część odcinka w kierunku Dankowic o długości 5 km, która musiała poczekać na oddanie kolejnego odcinka Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów. Teraz połączyliśmy S1 w spójny ciąg od Oświęcimia przez Brzeszcze aż do Bielska-Białej i dalej w kierunku Żywiecczyzny.

Tymczasowe ograniczenia

Na odcinku S1 w stronę Oświęcimia nadal obowiązuje ograniczenie tonażowe do 3,5 tony, zgodnie z treścią porozumienia zawartego z samorządami. Zostanie ono zniesione po udostępnieniu do ruchu odcinka Bieruń - Oświęcim. W kierunku Bielska-Białej i dalej na południe ruch odbywa się bez ograniczeń.

Dofinansowanie z funduszy europejskich

Realizacja odcinka Oświęcim - Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów jest współfinansowana ze środków Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS) oraz Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Łączna wartość dofinansowania wynosi 1,02 mld zł.

Materiały

S1 w woj. śląskim - stan przygotowań i realizacji, grudzień 2025
S1​_Podwarpie​_-​_gr​_państwa​_(grudzień​_2025​_r).pdf 3.84MB

Wideo

Zdjęcia (13)

{"register":{"columns":[]}}