Wkraczamy w kolejny etap prac na budowie obwodnicy Pradeł
04.08.2025
Rozpoczęliśmy układanie nawierzchni asfaltowej na budowie obwodnicy Pradeł w ciągu drogi krajowej nr 78. Inwestycja realizowana jest w ramach rządowego Programu Budowy 100 Obwodnic.
Dobre warunki atmosferyczne w środę, 30 lipca, pozwoliły na ułożenie pierwszej warstwy podbudowy asfaltowej na dojeździe do ronda w Pradłach na przecięciu ze starodrożem DK78. Następnego dnia wykonaliśmy warstwę wiążącą. Obecnie układamy warstwy podbudowy bezpośrednio na rondzie. Do tej pory ułożyliśmy ponad 1,2 tys. ton mieszanki mineralno-asfaltowej. Układanie nawierzchni na rondzie powinno zakończyć się w sierpniu br. W przypadku braku nieprzewidzianych okoliczności budowę ronda zakończymy w listopadzie tego roku. Kolejne odcinki obwodnicy będą asfaltowane zgodnie z harmonogramem robót, aż do zakończenia inwestycji.
Realizacja
Wykonawcą inwestycji jest firma NDI z Sopotu, która wyceniła koszt budowy trasy o długości 2,3 km na 64,9 mln zł. Prace budowlane ruszyły pod koniec stycznia 2025 r. Zgodnie z umową zakończenie budowy planowane jest na marzec 2027 r., a obecny poziom zaawansowania prac wynosi 10 proc.
Zakres inwestycji
- realizacja 2,3 km jednojezdniowej drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) z dwoma pasami ruchu,
- budowa ronda, czterech obiektów inżynierskich, dróg dojazdowych, ciągów pieszych i pieszo-rowerowych,
- wykonanie zjazdów, kanałów technologicznych, oświetlenia drogowego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD).
W zgodzie ze środowiskiem naturalnym
Zadbamy o przyrodę, budując dedykowane urządzenia ochronne, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne, przeciwolśnieniowe oraz ogrodzenia ochronno-naprowadzające dla płazów. System odwodnienia drogi krajowej i jezdni dodatkowych będzie wyposażony w zbiorniki retencyjne i urządzenia podczyszczające wody opadowe i roztopowe. Całość dopełni nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.
DK78
Nowa trasa będzie przedłużeniem budowanej obwodnicy Kroczyc, tworząc kolejny etap nowego przebiegu DK78 między Siewierzem a Szczekocinami. W sumie obejmuje on blisko 50 km nowej infrastruktury drogowej. Pozwoli ominąć tereny zurbanizowane, zwiększając bezpieczeństwo i przepustowość połączeń z A1, DK11 i w przyszłości z trasą S11.
Parametry techniczne
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość poboczy: 1,5 m
- obciążenie: 11,5 t/oś