W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Z okazji święta mostowców - podziękowania i kilka słów o ich pracy

16.05.2025

W najbliższą niedzielę swoje święto obchodzą mostowcy - inżynierowie, technicy oraz pracownicy odpowiedzialni za utrzymanie i rozwój infrastruktury mostowej. Z tej okazji pragniemy nie tylko podziękować wszystkim osobom zaangażowanym w tę niezwykle odpowiedzialną i specjalistyczną pracę, ale także przybliżyć, czym zajmują się mostowcy w naszym Oddziale.

Nocna lub zmierzchowa scena przedstawiająca długi most rozciągający się nad spokojnym zbiornikiem wodnym. Most oświetlony jest szeregiem latarni ulicznych, których światło tworzy efekt gwiaździstych rozbłysków. Odbicia świateł i konstrukcji mostu w wodzie tworzą niemal symetryczny obraz. Niebo ma łagodny gradient – od ciemnego u góry do jaśniejszego przy horyzoncie. Na moście nie widać ludzi ani pojazdów.

Na terenie katowickiego Oddziału GDDKiA administrujemy obecnie:

  • 1 159 obiektami mostowymi, 
  • 13 tunelami, 
  • 24 przejściami podziemnymi, 
  • 564 przepustami, 
  • 125 konstrukcjami oporowymi.

Te liczby będą w najbliższych latach rosnąć, szczególnie w związku z budową nowych odcinków dróg ekspresowych S1 i S11 oraz obwodnic. Jednym z najbardziej wymagających odcinków pod względem inżynierskim będzie obwodnica Węgierskiej Górki – na jej 8,5-kilometrowym przebiegu powstaje m.in. niemal 6 km obiektów mostowych i tuneli oraz 4 km konstrukcji oporowych. 

Wszystkie te obiekty podlegają regularnym i doraźnym kontrolom prowadzonym przez wysoko wykwalifikowanych specjalistów – osoby z uprawnieniami budowlanymi. W 2025 roku przeznaczymy na te działania ponad 2 mln zł. To nie tylko rutynowe przeglądy – to także szybkie reagowanie na nietypowe sytuacje, takie jak pożary, uderzenia w konstrukcje, podtopienia czy awarie wynikające z intensywnego ruchu, w tym transportu ciężkiego. 

Wiedza wsparta technologią

Szczególnym wyzwaniem dla naszych 18 oddziałowych mostowców są problemy wynikające ze stale wzrastającego ruchu oraz specyfiki regionu, związanej z terenami objętymi pracami górniczymi. Te lokalne warunki wymagają na bieżąco oceny stanu technicznego oraz szybkiej interwencji w razie uszkodzeń. Konieczna jest zatem nie tylko fachowa, specjalistyczna wiedza, ale i odpowiedni sprzęt umożliwiający dostęp do trudno dostępnych miejsc. Znaczny ruch pojazdów, w szczególności ciężarowych, powoduje szybsze zużywanie się obiektów i niejednokrotnie wiąże się z powstawaniem awarii, np. urządzeń dylatacyjnych. 

Nie zapominamy też o współpracy z mieszkańcami – reagujemy na zgłoszenia dotyczące hałasu czy estetyki, wymieniamy zużyte elementy obiektów i wspieramy inicjatywy lokalnych społeczności, starając się, aby nasze obiekty wpisywały się w architekturę otoczenia.

Dzięki mostowcom podróżujemy bezpieczniej

Kładziemy również duży nacisk na rozwój – nasi pracownicy regularnie podnoszą swoje kwalifikacje, m.in. podczas niedawnej wizyty w sąsiednim oddziale GDDKiA w Opolu, gdzie dzieliliśmy się doświadczeniami związanymi z kontrolą i zabezpieczeniem obiektów po powodziach. Pozwoli to w przyszłości lepiej kontrolować obiekty, które mogą być narażone na uszkodzenia w wyniku nadmiernych opadów. 

Obecnie realizujemy także trzy zadania inwestycyjne oraz jedno remontowe, a w planach mamy kolejne działania służące utrzymaniu infrastruktury mostowej w dobrym stanie. 

Z okazji Dnia Mostowca dziękujemy wszystkim naszym koleżankom i kolegom za codzienną, wymagającą i odpowiedzialną pracę. To dzięki Wam podróżujemy bezpiecznie – niezależnie czy jedziemy nad wodą, pod ziemią, nad dolinami lub w trudnym, górskim terenie.

Wybrane obiekty w naszym Oddziale

Najdłuższy obiekt położony jest w ciągu autostrady A1. Jest to estakada w Gliwicach nad DK88, torami kolejowymi i rzeką Bytomką. Dwa równoległe obiekty wykonano w postaci ustroju belkowego o przekroju skrzynkowym z betonu sprężonego. Oba obiekty są wieloprzęsłowe, z żelbetowymi przyczółkami i filarami posadowionymi na palach. Estakada w czasie oddania do ruchu była drugim co do długości w Polsce, a czwartym w Europie obiektem wykonanym w technologii nasuwania podłużnego. Długość całkowita obiektu to 1663 m, a jego szerokość łączna sięga do niemal 39 m. 

Najszerszym obiektem jest most w ciągu autostrady A1 w Mszanie. Wykonano go w konstrukcji typu extradosed (z ang. extradosed prestressed bridge – EPB), która łączy ze sobą cechy mostu podwieszonego i belkowego. Główny most składa się z czterech przęseł podwieszonych do stalowo-betonowych pojedynczych pylonów. Rozpiętość największego przęsła wynosi 130 m. Z tą konstrukcją monolitycznie połączona jest czteroprzęsłowa łącznica węzła Mszana, co sprawia, że całkowita szerokość obiektu w tym miejscu sięga 44,7 m. W czasie budowy była to najszersza tego typu konstrukcja w Europie. Długość całkowita obiektu: 402,5 m. 21 marca 2014 r. zakończono kilkudniowe próby obciążeniowe obiektu. Z uwagi na jego szerokość i parametry konstrukcyjne opracowano unikatowy program badań obejmujący ponad 20 różnych ustawień statycznych i próby dynamiczne. W zależności od schematu obciążenia na most wjeżdżała określona liczba pojazdów ciężarowych o masie 41,5 t każdy. Przy maksymalnym obciążeniu na most wjechało aż 60 pojazdów ciężarowych o łącznej masie wynoszącej 2490 t. Był to absolutny rekord w tej dziedzinie w Polsce. 

Najstarszym obiektem jest wybudowany w 1937 roku most w ciągu DK52 nad ciekiem bez nazwy w Kobiernicach. 

Łączna długość obiektów w katowickim oddziale GDDKiA to około 80 km, a ich powierzchnia wynosi ponad 1 mln mkw.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}