W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Złożyliśmy wniosek o DŚU dla pierwszego odcinka S11

30.06.2023

Do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Katowicach trafił wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla prawie 30 km kilometrów S11, od granicy województw opolskiego i śląskiego do granicy powiatu lublinieckiego i tarnogórskiego. W III kwartale br. planujemy złożyć wniosek o DŚU dla kolejnego, ponad 31-kilometrowego odcinka, stanowiącego obwodnicę Tarnowskich Gór

S11 od granicy województw śląskiego i opolskiego do Piekar Śląskich.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

W kwietniu 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy ok. 61 km drogi S11 w woj. śląskim.  W październiku 2018 roku zawarliśmy z biurem projektowym Complex Projekt z Katowic umowę na wykonanie tej dokumentacji. Opracowanie to podzielono na dwa odcinki:  

  • od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) o długości prawie 30 km  

  • od Małej Panwi do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, ponad 31 km.  

 

Dla obu odcinków opracowane zostały po cztery warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości. Na końcowym fragmencie wszystkie warianty drogi ekspresowej zlokalizowane zostały na terenie Piekar Śląskich i biegną w tym samym śladzie - wzdłuż istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od projektowanego węzła Radzionków do ul. Pod Lipami) oraz w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od ul. Pod Lipami do połączenia z autostradą A1).  

 

Ponadto dla samego węzła Piekary Śląskie zaprojektowano trzy warianty skomunikowania nowej drogi S11 z istniejącą autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych. 

 

Wyniki analizy wielokryterialnej

W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych.  

 

Na odcinku od granicy województw opolskiego i śląskiego do Małej Panwi najwyżej oceniony został wariant C zielony. Zakłada on przesunięcie trasy w kierunku zachodnim, poprowadzenie drogi ekspresowej po zachodniej stronie miejscowości Jeżowa, na terenie gminy Ciasna na dł. 10,5 km. Odcinek ten zlokalizowany został głównie na terenach leśnych. Zaproponowane rozwiązania omijają prawnie ustanowioną strefę ochrony bielika zwyczajnego. Dalszy przebieg wariantu zielonego jest zbieżny z przebiegiem oraz rozwiązaniami wariantu niebieskiego.  

 

Dla odcinka południowego pomiędzy Małą Panwią a Piekarami Śląskimi wybrano wariant II. Na przeważającej części odcinka przez Krupski Młyn, Tworóg Tarnowskie Góry trasa prowadzona jest przez tereny leśne. Na tym odc. zlokalizowano węzeł Tworóg, stanowiący połączenie z istniejącą DW907 oraz węzeł Tarnowskie Góry Zachód, stanowiący połączenie drogi ekspresowej z miastem Tarnowskie Góry, poprzez odcinek projektowanej drogi gminnej długości 3,7 km. Dalej przez gminę Świerklaniec, gdzie zaprojektowano węzeł Tarnowskie Góry Wschód na połączeniu z DK78 (ul. Główna). Następnie w Piekarach Śląskich zaprojektowano węzeł Radzionków, stanowiący połączenie z DW911 (ul. Bytomską) oraz szereg przejazdów nad drogami krzyżującymi się. Koniec trasy biegnie w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 i kończy na węźle Piekary Śląskie. 

Wybór wariantu

W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych. Na odcinku od granicy województw opolskiego i śląskiego do Małej Panwi najwyżej oceniony został wariant C zielony. Zakłada on przesunięcie trasy w kierunku zachodnim, poprowadzenie drogi ekspresowej po zachodniej stronie miejscowości Jeżowa, na terenie gminy Ciasna na dł. 10,5 km. Odcinek ten zlokalizowany został głównie na terenach leśnych. Zaproponowane rozwiązania omijają prawnie ustanowioną strefę ochrony bielika zwyczajnego. Dalszy przebieg wariantu zielonego jest zbieżny z przebiegiem oraz rozwiązaniami wariantu niebieskiego.  

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosku o wydanie DŚU, kończy początkowy etap przygotowania inwestycji. W ramach tego postępowania zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Przed wydaniem decyzji DŚU zostanie ponownie zapewniony udział społeczeństwa. Umożliwione zostanie także zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag i wniosków. Udział społeczeństwa, w tym władz samorządowych stanowi elementarną cześć procesu przygotowania inwestycji drogowej. 

Rozstrzygnięcia o węźle Piekary Śląskie w późniejszym etapie

Podkreślamy, że na etapie procedowania decyzji DŚU dla odcinka drugiego nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg. Analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana będzie na kolejnym etapie przygotowania inwestycji, tj. na etapie opracowania Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg. Dlatego też we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wskażemy wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji. Dzięki temu nie wstrzymamy procedowania DŚU, a jednocześnie zachowamy możliwość wprowadzenia rozwiązań projektowych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie realizowania prac projektowych.  

Przesuniecie wyboru ostatecznych rozwiązań projektowych na węźle Piekary, wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji - ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie. Wykonane analizy wykazały, iż obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do funkcjonalności węzła. W szczególności optymalnej przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych – opracowywania Koncepcji programowej będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach. 

 

Co dalej

Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki:  

  • od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz  

  • od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.  

Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ. 

 

Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.)

Materiały

Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji inwestycji - S11- odc. 1.
Wniosek​_o​_wydanie​_decyzji​_o​_środowiskuwarunkowaniach​_-​_S11​_TG.pdf 0.06MB
Przebiegi S11 odc. 1 od granicy województwa opolskiego (połączenie z obecnie realizowaną obwodnicą m. Olesna) do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego)
01​_Przebiegi​_S11​_odc​_1.pdf 18.14MB
Przebiegi S11 odc. 2 od rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła Piekary Śląskie
02B​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 20.62MB
Przebiegi S11 odc. 2 od rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła Piekary Śląskie
02A​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 11.92MB
{"register":{"columns":[]}}