W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Tymczasowo pojedziemy po części obwodnicy Opatowa

06.08.2025

Od czwartku, 7 sierpnia, na dwóch odcinkach DK9 między Ostrowcem Świętokrzyskim a Opatowem obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Zmiany te wynikają z kolejnego etapu budowy węzła na skrzyżowaniu obwodnicy z obecnym przebiegiem DK9 i łącznikiem północnym w ciągu DK74.

Węzeł DK9 DK74 - zdjęcie wykonane z drona, dwujezdniowa droga, nad nią wiadukt, od wiaduktu odchodzą łącznice węzła, ta z lewej strony dochodzi do ronda

Dwa odcinki z ruchem wahadłowym

W związku z planowanymi robotami przy budowie kolejnej łącznicy węzła, zamknięty zostanie odcinek DK9 od strony Porudzia (początek inwestycji) do ronda na skrzyżowaniu istniejącej „dziewiątki” z łącznikiem północnym w ciągu DK74. Ruch na tym odcinku poprowadzony zostanie jedną jezdnią nowej DK9 i łącznicami węzła. 

Na początkowym, krótkim fragmencie inwestycji, w miejscu, gdzie powstanie rondo komunikujące budowaną dwujezdniową DK9 z jej dotychczasowym przebiegiem i drogami dojazdowymi, obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Dalej, jadąc od Ostrowca Świętokrzyskiego w kierunku Opatowa, wjedziemy na prawą jezdnię nowego odcinka DK9. Ruch odbywał się będzie po niej w obu kierunkach, a następnie skierowany zostanie na nową łącznicę węzła. Również na zawężonym fragmencie łącznicy obowiązywał będzie ruch wahadłowy sterowany sygnalizacją świetlną. Po kolejnym odcinku łącznicy, poprowadzonym nowym wiaduktem, ruch obywał się będzie w obu kierunkach. Dojedziemy nim do ronda, z którego można zjechać na łącznik północny DK74 w kierunku Ożarowa lub istniejącą DK9 w kierunku Opatowa. Taka organizacja ruchu obowiązywać będzie do planowanego we wrześniu zakończenia robót w obrębie węzła. 

Cztery wiadukty i trzy ronda dla użytkowników

Wiadukt w obrębie węzła na skrzyżowaniu DK9 i łącznika północnego DK74 będzie czwartym z kolei udostępnionym obiektem, wybudowanym w ramach obwodnicy Opatowa. Użytkownicy korzystają już z wiaduktu w ciągu drogi powiatowej nad budowaną DK9 w Tomaszowie, a także z obiektu w ciągu drogi gminnej nad S74 w Okalinie. Te dwie zmiany ułatwiły ruch lokalny. Z kolei udostępnienie w lipcu wiaduktu w Jałowęsach i ronda w ciągu DK74 ułatwiło przede wszystkim podróżowanie tranzytem na odcinku Kielce – Opatów. 

Prace na budowie obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 zakończą się w tym roku. W związku z robotami ruch wahadłowy obowiązuje jeszcze na DK74 między Jałowęsami a Opatowem w obrębie budowanego ronda na skrzyżowaniu z nowym przebiegiem DK9. Czynne są natomiast ronda na skrzyżowaniu DK9 z łącznikiem północnym w ciągu DK74 do obwodnicy Opatowa i na skrzyżowaniu budowanej S74 z istniejącą DK9 w Okalinie. Jako odrębna inwestycja w maju br. oddany został do użytkowania 3-kilometrowy łącznik północny DK74 z trzema wiaduktami i rondem w Adamowie (do czasu otwarcia obwodnicy Opatowa dla relacji Radom – Ostrowiec Świętokrzyski – Annopol Kraśnik/Lublin).  

Zaawansowanie robót na budowie obwodnicy Opatowa to ok. 90 proc. Na trasie głównej w ponad 95 proc. ułożona została podbudowa bitumiczna i przedostatnia warstwa wiążąca nawierzchni. W ponad ¾ ułożona została ostatnia warstwa ścieralna. Wykonywane jest oznakowanie poziome. Na mostach, wiaduktach i estakadach prowadzone są roboty wykończeniowe. Do wykonania pozostało ułożenie ostatniej warstwy nawierzchni na pozostałych odcinkach obwodnicy, wykonanie prac przy rondach i łącznicach na połączeniach nowych i istniejących dróg, prace przy oznakowaniu, a także szereg robót wykończeniowych. 

Z unijnym wsparciem

Budowa obwodnicy Opatowa w ciągu DK9 i S74 oraz łącznika północnego w ciągu DK74 została dofinansowana przez Unię Europejską w ramach Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Kwota dofinansowania projektów to 336,7 mln zł, a ich całkowity koszt to 688,9 mln zł. 

 

 

Materiały

Obwodnica Opatowa - informacja o inwestycji
Informacja​_o​_inwestycji.docx 0.01MB

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}