W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Co zmieniło się na drogach krajowych województwa łódzkiego w 2023 r.

29.12.2023

Kończący się rok przyniósł szereg znaczących zmian na mapie drogowej województwa łódzkiego. To między innymi ukończenie prac na A1 i S14, podpisanie umów na realizację i przygotowanie nowych dróg oraz ogłoszenie kolejnych przetargów.

A1 Piotrków Trybunalski - Kamieńsk

Autostrada A1 gotowa!

Od kwietnia 2023 r. pomiędzy Piotrkowem Trybunalskim i Kamieńskiem można już poruszać się z prędkością 140 km/h po pełnoprawnej autostradzie. Zakończyły się nie tylko wszystkie prace na tym odcinku, ale także wieloletni proces budowy autostrady A1 w Polsce. Ostatni z odcinków realizacyjnych miał ponad 24 km długości, dwie jezdnie  o nawierzchni betonowej po trzy pasy ruchu każda. Już pod koniec grudnia 2022 roku kierowcy mogli korzystać z całej szerokości obu jezdni, jednak z ograniczeniem do 100 km/h. Trwały jeszcze prace w otoczeniu trasy głównej. Jednak od kwietnia jest to już pełnoprawna autostrada, po której samochodem osobowym, motocyklem lub pojazdem ciężarowym o masie całkowitej do 3,5 t można zgodnie z przepisami jechać z prędkością 140 km/h.

 

Pierwszy ring dróg dużych prędkości w Polsce gotowy

W lipcu zakończyliśmy budowę II odcinka drogi ekspresowej S14, pomiędzy węzłami Aleksandrów Łódzki i Emilia. Tym samym domknęliśmy ring składający się z autostrad i dróg ekspresowych wokół aglomeracji łódzkiej. Oddany do użytkowania odcinek drogi ekspresowej S14: węzeł Aleksandrów Łódzki (S14/DK71) - węzeł Emilia(S14/A2/DK91) ma dwie jezdnie o nawierzchni bitumicznej o długości blisko 16 km. Zdecydowanie poprawił bezpieczeństwo i komfort życia mieszkańców Aleksandrowa Łódzkiego i Zgierza, ponieważ wyprowadził z obu miast ruch tranzytowy, zarówno osobowy, jak i ciężki.

 

Nowy odcinek jest uzupełnieniem oddanego w czerwcu 2022 roku ponad 12-kilometrowego odcinka S14 pomiędzy węzłami Łódź Lublinek i Aleksandrów Łódzki. Domyka także ring wokół aglomeracji łódzkiej umożliwiając sprawną, szybką i bezpieczną komunikację jej mieszkańcom z każdą częścią kraju, ale także radykalnie usprawnia ruch tranzytowy w ścisłym centrum kraju. Ma to szczególnie znaczenie w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń na drodze. Pozwala bowiem bez problemu wybrać alternatywną trasę przejazdu.

 

Poszerzenie A2 Łódź – Warszawa

W sierpniu br. z firmą Databut z Warszawy podpisaliśmy umowę o wartości niemal 25,5 mln zł na dokumentację projektową poszerzenia 89 km autostrady A2. Umowa obejmuje również zastosowanie nowatorskich rozwiązań w zakresie samowystarczalności energetycznej oświetlenia węzłów i całego odcinka.

 

Ważne przetargi

W tym roku ogłosiliśmy dwa przetargi na realizację S12, o długości prawie 30 km drogi kategorii S od gr. woj. mazowieckiego poprzez Przysuchę do Wieniawy. Jeden dotyczył odcinka od Przysuchy do Wieniawy o długości 14,7 km, zaś drugi to gr. woj. łódzkiego –  Przysucha.

 

W lipcu ogłosiliśmy dwa przetargi: pierwszy na budowę łącznika od węzła Aleksandrów Łódzki do ulicy Szczecińskiej w Łodzi, drugi dotyczy opracowania wstępnej dokumentacji na rozbudowę węzła Emilia, czyli docelowego połączenia autostrady A2, drogi ekspresowej S14 i drogi krajowej 91.

 

Umowy na prace przygotowawcze

W grudniu podpisaliśmy umowę na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla połączenia węzła Łódź Południe (A1/S8) z węzłem Kozenin (S12/S74). To bardzo ważny odcinek nowej drogi ekspresowej, spinający sieć tras najwyższej klasy w ścisłym centrum kraju.

 

W styczniu podpisaliśmy dwie umowy na przygotowanie inwestycji. Pierwsza z nich dotyczy przebudowy 6,5 km DK45 od granicy woj. opolskiego i łódzkiego do Wielunia. Wykonawca w ramach kontrakt opracuje dokumentację przygotowawczą. Wykonawcą Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej została firma S.T.I. Polska. Koszt zamówienia to blisko 1,72 mln złotych. Wykonawca ma 16 miesięcy od chwili podpisania umowy do złożenia dokumentów wraz z wnioskiem o uzyskanie decyzji środowiskowej.

Druga to umowa na wykonanie pełnego rozpoznania geologicznego wraz z opracowaniem elementów Koncepcji programowej (KP) dla planowanej budowy obwodnicy Radomska w ciągu DK42 i DK91. Obecny etap prac pozwoli właściwie przygotować materiały, niezbędne do ogłoszenia przetargu na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

 

Ponadto w ramach prac przygotowawczych złożone zostały wnioski o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla trzech obwodnic na terenie woj. łódzkiego: Brzezin w ciągu DK72, Błaszek w ciągu DK12 oraz Wielunia w ciągu DK45

 

Zakończono etap przygotowania niezbędnych materiałów i dokumentów pozwalających na ogłoszenie w 2024 r. postępowania przetargowego w systemie Projektuj i buduj dla budowy obwodnicy Srocka w ciągu DK12 (91).

 

Poprawa BRD

Pracowano (na różnych etapach przygotowania bądź realizacji) nad 54 zadaniami na sieci drogowej w ramach programów związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego (przebudowy skrzyżowań, doświetlanie przejść dla pieszych, inwestycję związane z infrastrukturą dla pieszych i rowerzystów, itp.).

 

Prace na istniejącej sieci

Zrealizowano (ważniejsze, poza bieżącymi na sieci) zadania remontowe:

  • Remont jezdni lewej (północnej) autostrady A-2 na odcinku: od węzła Stryków, tj. od km 360+390 do km 361+800 wraz z łącznicą L02L węzła Stryków relacji Warszawa-Łódź oraz jezdni prawej (południowej) od km 324+200 do km 326+560,
  • Remont DK92 obwodnica Kutna w km 357+250 do 359+899.
{"register":{"columns":[]}}