W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Połączymy S8 z S74

27.01.2023

Podpisany dziś Program Inwestycji pozwala nam na podjęcie działań, związanych z wytyczeniem wariantów przebiegu tej nowej drogi. Chodzi o bezpośrednie połączenie S8 od węzła Łódź Południe na skrzyżowaniu z autostradą A1 z S8 w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego i dalej do węzła Kozenin na skrzyżowaniu dróg ekspresowych S12 i S74.

Na zdjęciu widać pole rzepaku i w tle ciężarówkę jadącą drogą krajową.
- Inwestycje ujęte w rządowym programie drogowym są konieczne do ukończenia pełnej sieci wysokoprzepustowej sieci dróg. Realizacja S12 przez Tomaszów Mazowiecki aż do A1 przyczyni się do zwiększenia efektywności transportowej i rozwoju gospodarczego południowej części województwa łódzkiego - powiedział wiceminister infrastruktury Rafał Weber.

 

- To około 60 km nowej drogi S12, która skomunikuje Tomaszów Mazowiecki i sąsiednie miejscowości z Łodzią. Skróci też czas przejazdu pomiędzy Warszawą i Wrocławiem oraz skomunikuje województwo łódzkie, świętokrzyskie i podkarpackie. Warto też dodać, że nasze prognozy ruchowe wskazują, że już po jej oddaniu do użytkowania, obciążenie ruchem będzie rzędu 40 tys. pojazdów na dobę, ze znaczącym ruchem pojazdów ciężarowych - powiedział Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.

 

Wpisanie tego odcinka drogi ekspresowej do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. i dzisiejsze podpisanie Programu Inwestycji pozwala nam rozpocząć prace przygotowawcze. Do końca I kwartału br. planujemy ogłoszenie przetargu na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Zakładamy, że podpisanie umowy odbędzie się w III kwartale 2023 r., a w 2025 r. złożony zostanie wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU).

Rolą wyłonionego w przetargu wykonawcy STEŚ będzie wskazanie możliwych wariantów przebiegu nowej drogi oraz przedstawienie ich mieszkańcom podczas organizowanych spotkań informacyjnych. W oparciu o sporządzoną analizę wielokryterialną wykonawca wskaże też wariant preferowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie wydawania decyzji środowiskowej przeprowadzone zostaną konsultacje społeczne.

Dlaczego ta trasa jest tak potrzebna

W październiku ubiegłego roku zakończyliśmy prace nad Studium sieciowym układu dróg szybkiego ruchu w centralnej części województwa łódzkiego. Realizacja odcinka o długości ok. 60 km, będącego przedłużeniem istniejącej drogi ekspresowej S8, ma strategiczne znaczenie w komunikacji lokalnej. Odciąży sieć drogową, przechodzącą przez centra miejscowości i poprawi warunki życia ich mieszkańców. Zmieni także uwarunkowania dla całego transportu krajowego i zagranicznego ze szczególnym uwzględnieniem długodystansowego przewozu towarów.

W głównej mierze zmieni się połączenie z Dolnego Śląska do Warszawy. Obecnie wielu kierowców po dotarciu do węzła Łódź Południe wybierało dalszą trasę do stolicy przez autostradę A1 i mocno obciążoną ruchem A2. Po przebudowie A1 do Piotrkowa Trybunalskiego, a także samego węzła Piotrków Trybunalski Zachód, niektórzy kierowcy dojeżdżali do S8 i dalej do Warszawy. Bezpośrednie połączenie S8 do jej dalszego przebiegu w okolicy Tomaszowa Mazowieckiego ułatwi podróż, przejmując część ruchu z bardzo zatłoczonej A2 (na odcinku Łódź - Warszawa), a także z A1 między węzłem Łódź Południe i Piotrkowem Trybunalskim. Dalszy przebieg nowej trasy do planowanego węzła Kozenin na skrzyżowaniu S12 i S74 bardzo ułatwi także sprawny, szybki i bezpieczny przejazd od strony Wielkopolski w kierunku woj. świętokrzyskiego i podkarpackiego. Nowa trasa zapewni więc wygodne i nowoczesne połączenie centrum i wschodniej części kraju.

Jak będzie wyglądała nowa droga?

Nowy odcinek trasy będzie miał ok. 60 km długości. Będzie to dwujezdniowa droga ekspresowa o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Zostanie wyposażona we wszystkie niezbędne urządzenia, takie jak: bezkolizyjne węzły drogowe, nowoczesny system zarządzania ruchem, a także wszelkie instalacje służące ochronie środowiska.

S12 i S74 w woj. łódzkim

Jesteśmy w trakcie uzyskiwania decyzji środowiskowej dla dróg ekspresowych S12 i S74 na terenie województwa łódzkiego. W paździeniku 2022 roku podpisaliśmy umowę na uzupełnienie dokumentacji w raporcie środowiskowym, która ma być gotowa wiosną przyszłego roku. Droga S12 będzie się łączyła na południe od Piotrkowa Trybunalskiego z autostradą A1 i pobiegnie przez Sulejów i Opoczno w kierunku Radomia, zaś droga S74 połączy się z S12 w sąsiedztwie Opoczna i poprowadzi przez woj. świętokrzyskie na Podkarpacie. Decyzja obejmuje obie te drogi. Ich łączna długość na terenie województwa łódzkiego będzie wynosiła ok. 85 km. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}