16 ofert w przetargu na budowę obwodnicy Sidziny
15.09.2025
Poznaliśmy firmy zainteresowane budową obwodnicy Sidziny w ciągu DK46. Wpłynęło aż 16 ofert od firm i konsorcjów. Zadaniem wyłonionego w przetargu wykonawcy będzie przygotowanie projektu budowlanego i wykonawczego, a po uzyskaniu pozwolenia na budowę - wybudowanie nowej trasy wraz z przeprawą przez Nysę Kłodzką.
Oferty złożone w postępowaniu:
- Mirbud - 149 146 744,19 zł,
- konsorcjum firm Colas Polska i Himmel i Papesch Opole - 149 801 854,66 zł,
- konsorcjum firm Rubau Polska, Balzola Polska i LANTANIA - 149 839 794,51 zł,
- Budimex - 156 866 260,35 zł,
- Mosty Łódź - 158 978 887,44 zł,
- konsorcjum firm P.H.U.B. Piotr Pawlica i Wysowa Mosty - 159 060 324,60 zł,
- Duna Polska - 159 608 180,00 zł,
- Strabag Infrastruktura Południe - 159 653 975,40 zł,
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych Intercor - 163 928 796,80 zł,
- konsorcjum firm Polimex Infrastruktura i Polimex Mostostal - 164 345 141,02 zł,
- Drog-Bud - 164 695 613,54 zł,
- Intop - 174 589 275,00 zł,
- Nowak-Mosty - 175 779 469,47 zł,
- Mostostal Warszawa - 184 569 753,31 zł,
- konsorcjum firm Aldesa Construcciones Polska i Aldesa Construcciones - 195 345 161,93 zł,
- konsorcjum firm NDI i NDI Sopot - 209 983 433,16 zł.
Środowiskowy wybór wariantu
Na etapie prac nad Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowym biuro projektowe szczegółowo przeanalizowało cztery warianty nowego przebiegu drogi. Ostatecznie we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) zarekomendowany został wariant nr 2.
Wydanie DŚU przez Wójta Gminy Skoroszyce pozwoliło na kontynuację prac projektowych. Obejmowały one sfinalizowanie Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej zapisów w dokumentach przetargowych.
Odcinek nowej trasy
Obwodnica o długości 8,5 km będzie zlokalizowana na terenie gmin Skoroszyce, Łambinowice i Niemodlin, a dzięki nowej przeprawie przez Nysę Kłodzką połączy odcinki istniejącej DK46 po północnej stronie Malerzowic Wielkich. Trasa obwodnicy (droga klasy GP, czyli główna ruchu przyspieszonego) będzie przebiegać po północno-zachodniej stronie Sidziny. Jej początkowy fragment będzie zlokalizowany przed miejscowością Sidzina, a na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK46 przed miejscowością Grabin poprzez skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną. Obwodnica Sidziny będzie przebiegać przez tereny objęte ubiegłoroczną powodzią, dlatego też wnioski z tego płynące znalazły swoje odzwierciedlenie w wymaganiach dla przyszłych rozwiązań drogowych i mostowych tej inwestycji.
Zakres prac
W ramach zadania, poza budową dwóch skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, zaplanowaliśmy budowę czterech mostów (w tym ponad 500-metrową przeprawę przez Nysę Kłodzką), jednego przejścia dla zwierząt średnich oraz trzech przepustów pełniących funkcję przejścia dla zwierząt małych.
Komfort i bezpieczeństwo podróży
Podstawowym celem budowy obwodnicy Sidziny jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w tej miejscowości oraz w sąsiednich Malerzowicach Wielkich. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Rozpoczęcie robót budowlanych planujemy w 2027 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Nową trasą kierowcy pojadą w 2029 r.
Program budowy 100 obwodnic
Budowa obwodnicy Sidziny to jedna z czterech inwestycji realizowanych na terenie województwa opolskiego w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 w czerwcu 2024 r. otrzymaliśmy DŚU (decyzja jest ostateczna, po utrzymaniu w mocy przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska). Ogłoszenie przetargu planujemy w 2027 r. Dla obwodnicy Prudnika w ciągu DK41 decyzja środowiskowa została wydana w lipcu br., ogłoszenie przetargu planujemy jeszcze w 2025 r. Natomiast dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 trwa procedowanie DŚU, a ogłoszenie przetargu planujemy w 2026 r.