Kluczowe rozstrzygnięcie w sprawie budowy obwodnicy Brzegu
04.07.2025
Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ), po rozpatrzeniu odwołania Gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Opolu, utrzymał w mocy decyzję środowiskową (DŚU) na realizację obwodnicy Brzegu w ciągu DK39. Długość tej inwestycji to 8,7 km.
GDOŚ wskazał, że rozstrzygnięcie RDOŚ w Opolu wydane 19 czerwca 2024 r. jest prawidłowe, zarówno co do zgodności z prawem, jak i co do istoty. W ocenie GDOŚ w pozostałej części zaskarżona decyzja jest prawidłowa i nie narusza przepisów prawa w stopniu uzasadniającym jej uchylenie. Decyzja GDOŚ jest ostateczna.
Środowiskowy wybór wariantu
Decyzja środowiskowa zatwierdziła wybór wariantu przebiegu obwodnicy (W1d), który został zarekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego biuro projektowe przeanalizowało łącznie pięć wariantów. Utrzymanie w mocy DŚU pozwala na kontynuację prac projektowych, tj. sfinalizowanie etapu Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej postanowień w przygotowywanych dokumentach przetargowych. Rozpoczęcie robót budowlanych planujemy w 2027 r., po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Odcinek nowej trasy
Obwodnica będzie zlokalizowana w gminach Skarbimierz, Brzeg i Lubsza, a dzięki nowej przeprawie przez Odrę połączy odcinki istniejącej DK39 po północnej i południowej stronie Brzegu. Obwodnica (droga klasy GP - główna ruchu przyspieszonego) będzie przebiegać po zachodniej stronie miasta Brzeg i rozpocznie się w miejscu istniejącego skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39. Na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK39 poprzez rondo.
Zakres prac
Zaplanowaliśmy budowę rond oraz obiektów inżynierskich, w tym przeprawy przez Odrę o długości ok. 700 m. Planujemy też budowę Obwodu Utrzymania Drogi w obrębie planowanego ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 oraz ogólnodostępnych parkingów dla obu kierunków.
Komfort i bezpieczeństwo podróży
Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 39. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Program budowy 100 obwodnic w woj. opolskim
Obwodnica Brzegu jest pierwszą z czterech inwestycji z woj. opolskiego zapisanych w rządowym programie, która uzyskała DŚU. Druga inwestycja z DŚU to budowa obwodnicy Sidziny w ciągu DK46. Dla pozostałych dwóch obwodnic - Prudnika w ciągu DK41 oraz Lędzin w ciągu DK46 - trwają obecnie prace studialno-koncepcyjne.