W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mamy projekt budowy nowego mostu w Głuchołazach

07.04.2025

Mamy gotową dokumentację projektową dla budowy nowego mostu w Głuchołazach nad Białą Głuchołaską. Poprzednio budowany obiekt oraz obiekt tymczasowy zostały zniszczone przez powódź we wrześniu ubiegłego roku. Nowa przeprawa będzie bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości. Dziś złożyliśmy do Ministra Rozwoju i Technologii wniosek o zmianę decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla tego obiektu.

Wizualizacja nowego mostu w Głuchołazach

Szczegóły umowy na dokumentację projektową

Umowę z wykonawcą dokumentacji projektowej podpisaliśmy 3 lutego br. Przewidywała ona przygotowanie do końca marca br. projektu budowy nowego obiektu mostowego, zgodnie z warunkami administratora rzeki (tj. PGW Wody Polskie), rekomendacjami Instytutu Badawczego Dróg i Mostów (IBDIM) oraz wytycznymi Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Projekt nowej przeprawy na Białej Głuchołaskiej w ciągu drogi krajowej nr 40 przewiduje budowę obiektu jednoprzęsłowego. Tym samym uwzględnia postulaty w zakresie obiektu bez podpór w korycie rzeki, które zgłaszane były przez samorządowców i mieszkańców po powodzi. Nowy obiekt w Głuchołazach będzie mostem łukowym, żelbetowym o długości 52 m i szerokość 17 m z dwoma pasami ruchu i chodnikami.

 

Most zgodny z nowymi wytycznymi

Wcześniejszy budowany obiekt (zniszczony w trakcie powodzi) był projektowany tak, żeby znieść przepływy wody, jakie przyniosła powódź z 1997 roku. Jednak podczas powodzi we wrześniu 2024 roku były one niemal dwukrotnie wyższe. Wodowskaz w Mikulovicach (po stronie czeskiej) w 1997 roku wskazał przepływ na poziomie 240 m3/s, a w 2024 roku wskazał przepływ na poziomie 430 m3/s, co przełożyło się na wyższy o ok. 1,5 m poziom rzeki w Głuchołazach w stosunku do poziomu z 1997 roku.

Nowy most będzie jednoprzęsłowy, obiekt zapewniać będzie przepływ wody na poziomie z września 2024 r. i nie zostanie zerwany nawet w sytuacji, gdy woda przepływać będzie nad nim.

Harmonogram prac:

 

  • marzec 2025 r. - wszczęcie postępowanie administracyjnego przez PGW Wody Polskie dla zmiany pozwolenia wodnoprawnego – decyzję uzyskano,
  • 7 kwietnia 2025 r. - złożenie wniosku o zmianę decyzji ZRID,
  • realizacja robót w latach 2025-2026.

Pierwsze prace rozpoczęły się zaraz po powodzi

Usuwanie skutków powodzi rozpoczęliśmy, gdy opadły wody powodziowe. Dotychczas w województwie opolskim zrealizowaliśmy 59 zadań utrzymaniowych, w tym 14 zadań doraźnych, wśród których była m.in. budowa mostu tymczasowego w Głuchołazach na DK40. Łączna wartość tych prac wyniosła ok. 10,7 mln zł.

 

Kolejne zadania przed nami

Od początku tego roku kontynuujemy prace związane z usuwaniem skutków powodzi. Do końca czerwca zrealizujemy kolejnych blisko 70 zadań utrzymaniowych o wartości blisko 5 mln zł. Będzie to m.in. naprawa uszkodzonych elementów pasa drogowego oraz uszkodzonej nawierzchni, odmulanie rowów i przepustów, oczyszczanie elementów kanalizacji deszczowej, czy uzupełnianie ubytków skarp, poboczy i umocnień. Te zadania zrealizujemy w ciągu wielu odcinków dróg krajowych, w tym:

  • DK38 - Głubczyce, Mokre-Kolonia, Pietrowice Głubczyckie, Grobniki, Pietrowice,
  • DK39 - Łukowice Brzeskie, Brzeg,
  • DK40 - Mochów, Głogówek, Charbielin, Wierzbiec, Prudnik, Nowy Browiniec, Łąka Prudnicka, Lubrza,
  • DK41 - Wyszków Śląski, Niwnica, Wierzbięcice, Piorunkowice, Rudziczka, Niemysłowice, Prudnik, Trzebina, obwodnica Nysy,
  • DK45 - Polska Cerekiew, Stradunia, Żużela, Krapkowice, Długomiłowice,
  • DK46 - Kamienica, Paczków, Sidzina, Malerzowice Wielkie, Ścibórz, Otmuchów, Niemodlin,
  • DK94 - Skorogoszcz.

Naprawiamy infrastrukturę i zabezpieczamy ją na przyszłość

W związku z uszkodzeniami powstałymi w trakcie powodzi, przeprowadzimy również większe działania o charakterze inwestycyjnym. Ich celem będzie zarówno pełne usunięcie skutków powodzi, jak i zabezpieczenie istniejącej infrastruktury. Zostanie ona przebudowana w taki sposób, aby była bardziej odporna na podobne zjawiska, które mogą się wydarzyć w przyszłości.

Zanim rozpoczną się roboty budowlane na dużych inwestycjach, konieczne jest przygotowanie szczegółowej dokumentacji oraz uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych. Jest to gwarancja, że prace, gdy już ruszą, zostaną wykonane w należyty sposób.

W woj. opolskim zrealizujemy osiem zadań o łącznej wartości ok. 257 mln zł. Przygotowujemy przebudowę mostów na DK38 w Grobnikach i na DK40 w Głogówku. Przebudujemy też DK40 w Głuchołazach i DK46 w Kamienicy.

 

DK45 w Krapkowicach (w połowie lutego podpisaliśmy w tej sprawie porozumienie z gminą Krapkowice) i DK94 w Skorogoszczy zostaną rozbudowane i wzmocnione na wypadek podobnych sytuacji w przyszłości. Wśród tych zadań jest też budowa mostu jednoprzęsłowego nad rzeką Biała Głuchołaska w ciągu DK40 w Głuchołazach.

W woj. opolskim planowane jest przeniesienie Rejonu GDDKiA w Nysie wraz z obwodem drogowym i magazynem na sól do nowej siedziby. Poprzednia infrastruktura została zniszczona przez powódź.

W sumie w woj. opolskim, dolnośląskim i lubuskim planujemy realizację 16 zadań inwestycyjnych, o łącznej wartości niemal 434 mln zł.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}