Most tymczasowy na rzece Mała Panew gotowy
11.12.2025
Rozbudowa DK45 pomiędzy Zawadą i Jełową weszła w kolejny etap - rozpoczęliśmy roboty budowlane w zakresie budowy nowych mostów nad rzekami Mała Panew, Brynica oraz nad Kanałem Fabrycznym. W ramach realizacji tych robót, kierowcy korzystają od listopada z wybudowanego tymczasowego objazdu nad Kanałem Fabrycznym oraz nad rzeką Brynica. Od wtorku 16 grudnia br. ruch zostanie poprowadzony mostem tymczasowym nad rzeką Mała Panew.
Kolejny most na DK45
Po wykonaniu obciążeń próbnych mostu tymczasowego nad rzeką Mała Panew i przełożeniu ruchu, wykonawca rozpocznie prace przy rozbiórce starego obiektu. Realizowane są prace rozbiórkowe w zakresie starych mostów nad Kanałem Fabrycznym i rzeką Brynica. Trwają także prace ziemne dla budowy wiaduktu nad linią kolejową Opole-Kluczbork, który zostanie poprowadzony w nowym śladzie DK45. Będzie to obiekt jednoprzęsłowy o długości prawie 30 m.
Prace drogowe
Od środy 17 grudnia br. wykonawca rozpocznie także prace branżowe oraz drogowe na kolejnym odcinku DK45. Aktualnie obowiązuje na tym odcinku kilka zmian w organizacji ruchu w miejscach, gdzie kontynuowana jest wymiana warstw konstrukcyjnych drogi i obowiązuje ruch wahadłowy. Roboty prowadzone są za rondem w Zawadzie, w Osowcu za skrzyżowaniem z ul. Oleską oraz na odcinku w pobliżu rzeki Brynica.
Szczegóły inwestycji
Rozbudowywany, 9-kilometrowy odcinek rozpoczyna się za rondem w Zawadzie, a kończy na styku z przebudowanym odcinkiem Jełowa - Bierdzany. Istniejąca DK45 zostanie rozbudowana, a jej konstrukcja wzmocniona wraz z podniesieniem nośności do 11,5 t/oś. W ramach inwestycji zlikwidujemy niebezpieczne miejsca poprzez rozbudowę trzech skrzyżowań (wraz z ich korektą, ze względu na niekorzystną geometrię wlotów). Na przecięciu DK45 z drogą powiatową Kolanowice - Węgry powstanie czterowlotowe rondo.
Komfortowo i bezpiecznie
W ramach inwestycji wybudowane i częściowo przebudowane zostaną: oświetlenie, odwodnienie, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz infrastruktura techniczna (w tym kanalizacja sanitarna, sieć wodociągowa, teletechniczna i elektroenergetyczna). Wykonawca będzie miał za zadanie również wybudowanie kanału technologicznego.
Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych, zwiększymy bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Budowa chodników, dróg rowerowych oraz dodatkowych jezdni poprawi bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego.
Wykonawcą zadania za kwotę ponad 98 mln zł jest firma Duna Polska, która zakończy prace w 2027 r.