Obwodnica Lędzin - przed nami kolejne spotkanie informacyjne
17.02.2025
Zapraszamy na spotkanie informacyjne poświęcone budowie obwodnicy Lędzin w ciągu drogi krajowej nr 46, na którym będzie można zapoznać się z rozwiązaniami projektowymi dla wariantu IV, rekomendowanego we wniosku o wydanie decyzji środowiskowej. Aktualnie trwają prace projektowe nad Koncepcją programową oraz jednocześnie trwa postępowanie w sprawie wydania decyzji środowiskowej prowadzone przez Wójta Chrząstowic.
Spotkania informacyjne – ważny element procesu inwestycyjnego
Spotkanie odbędzie się 20 lutego 2025 r. (czwartek) i rozpocznie się o godz. 16:30 w Klubie Samorządowym Chrząstowice przy ul. Dworcowej 1 w Chrząstowicach. W jego trakcie przedstawimy rozwiązania dla wariantu IV planowanej budowy obwodnicy Lędzin w ciągu DK46, w tym przede wszystkim w zakresie propozycji skomunikowania działek przylegających do inwestycji.
Uwagi i opinie dla przedstawionych rozwiązań można będzie zgłaszać osobiście na spotkaniu bądź przesłać po spotkaniu w formie wypełnionych i podpisanych formularzy informacyjnych. Zostaną one szczegółowo przeanalizowane i w uzasadnionych przypadkach - uwzględnione w kolejnych etapach prac projektowych.
Odpowiedzi na opinie i uwagi wskazane w formularzach informacyjnych nie będą przesyłane indywidualnie na adresy wnioskodawców. Z treścią odpowiedzi będzie można zapoznać się w opracowanym finalnie Raporcie ze spotkania informacyjnego, który zostanie zamieszczony na stronie internetowej https://obwodnicaledzin-dk46.pl/.
Wypełnione formularze z uwagami i opiniami w zakresie planowanej inwestycji można przesłać:
- pocztą tradycyjną na adres:
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, Oddział w Opolu,
ul. Niedziałkowskiego 6, 45-085 Opole,
- pocztą elektroniczną na adres:
sekretariatopole@gddkia.gov.pl.
Na wnioski mieszkańców czekamy do piątku, 7 marca br.
Obwodnica Lędzin - zakres rzeczowy inwestycji
Obwodnica Lędzin będzie drogą klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), zlokalizowaną na terenie gminy Chrząstowice. Inwestycja obejmuje budowę nowego odcinka DK46 o długości 3,7 km, a jej realizacja planowana jest na lata 2027-2029.
Inwestycja przewiduje m.in. budowę dwóch skrzyżowań, pięć obiektów inżynierskich (dwa mosty, wiadukt, dwa przepusty), dróg dojazdowych w celu obsługi przyległego terenu oraz przebudowę kolidującej infrastruktury technicznej i lokalnych dróg.
Cel inwestycji
Podstawowym celem budowy obwodnicy Lędzin jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości w ciągu drogi krajowej numer 46. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Inwestycja stanowić będzie element nowego ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Pozwoli na sprawne skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Częstochową i dalej z Warszawą. Po oddanych do ruchu obwodnicach Nysy, Niemodlina i Myśliny jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo i komfort podróżowania po DK46.
Program budowy 100 obwodnic w województwie opolskim
Program budowy 100 obwodnic obejmuje na terenie woj. opolskiego budowę cztery obwodnic:
- Brzegu w ciągu DK39,
- Sidziny w ciągu DK46,
- Prudnika w ciągu DK41,
- Lędzin w ciągu DK46.
Dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39 i obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 zostały wydane decyzje środowiskowe (DŚU). Od DŚU dla obwodnicy Brzegu na początku lipca ubiegłego roku wpłynęło odwołanie – aktualnie rozpatrywane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska. Dla obwodnicy Prudnika i Lędzin decyzje środowiskowe są w trakcie procedowania.
Dla budowy blisko trzykilometrowej obwodnicy Prudnika w ciągu DK41, wniosek o wydanie DŚU złożyliśmy do Wójta Gminy Lubrza. Możliwe warianty przebiegu trasy omijającej od wschodu Prudnik analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Optymalny z nich - wariant WI - wskazany został jako rekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. W tym wariancie trasa ma długość 2,7 km i przebiega przez teren gmin Lubrza i Prudnik. Ze względu na większy zakres wariantu rekomendowanego przebiegającego przez tereny gminy Lubrza wniosek został złożony do Wójta tej gminy. Uzyskana decyzja zatwierdzi przebieg trasy. Projektowana obwodnica będzie drogą klasy GP o nośności 11,5 t/oś, dla której okres realizacji planowany jest w latach 2026-2029.