W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Parkingi – ważny element infrastruktury drogowej

21.12.2023

Parkingi to ważny element infrastruktury drogowej, podnoszący bezpieczeństwo kierowców. W trakcie podróży możemy na nich zaplanować niezbędną przerwę i odpoczynek, zatankować paliwo, zjeść posiłek, a na niektórych nawet przenocować w hotelu. Odpoczynek podczas podróży niewątpliwie przyczynia się także do ograniczenia niebezpiecznych zdarzeń.

Zakończona rozbudowa DK46 na odc. granica woj. - obwodnica Kamienicy

Planowanie i realizacja – krok po kroku

Na etapie planowania drogi projektanci, dokonując analizy przyszłego przebiegu trasy, proponują rozmieszczenie MOP-ów z podziałem na ich kategorie. Lokalizacja MOP-ów uwzględnia wymogi wynikające z przepisów prawa, ale też uwarunkowania terenowe, prognozę ruchu, rozmieszczenie innych MOP-ów na sieci czy też odległość od aglomeracji miejskich lub granic państwa.

Planując zarówno wielkość, jak i lokalizację MOP-ów, patrzymy w przyszłość i uwzględniamy nie tylko bieżące, ale też przyszłe potrzeby. Również to jak będzie zwiększał się ruch na drogach i przybywać będzie pojazdów. Tam, gdzie z analiz wynika potrzeba większej liczby miejsc parkingowych, bierzemy to pod uwagę, planując większe obiekty. Z kolei tam, gdzie takich potrzeb nie przewidujemy, nie będziemy zajmować więcej terenu. 

MOP-y w ciągu A4

GDDKiA zarządza MOP-ami o funkcji podstawowej (dawniej kat. I) z parkingami i toaletami oraz MOP-ami o funkcji komercyjnej (dawniej kategorii II i III) prowadzonymi przez zewnętrznych dzierżawców. 

Opolski odcinek autostrady A4 wyposażony jest w osiem Miejsc Obsługi Podróżnych (po cztery w kierunku Wrocławia i Katowic). Wśród nich do dyspozycji kierowców i pasażerów dostępne są stanowiska postojowe, urządzenia wypoczynkowe, a także sanitariaty. Na dwóch MOP-ach, Jankowice Wielkie i Przysiecz, można naładować pojazdy elektryczne. Tradycyjne stacje paliw i gastronomia dostępne są na sąsiednich MOP-ach ulokowanych wzdłuż A4: na wysokości Góry Świętej Anny, Niemodlina oraz Brzegu.

Niedawno zakończyliśmy rozbudowę trzech Miejsc Obsługi Podróżnych o funkcji podstawowej przy autostradzie A4 w woj. opolskim. Prace były prowadzone na MOP-ach Prószków i Przysiecz oraz Jankowice Wielkie. 

 

W ramach rozbudowy zwiększono liczbę miejsc postojowych na wszystkich trzech MOP-ach. W przypadku dwóch z nich: Prószków (przy jezdni w kierunku Wrocławia) i Przysiecz (przy jezdni w kierunku Katowic) powiększono ich powierzchnię. Na trzecim, Jankowice Wielkie (przy jezdni w kierunku Wrocławia), wykorzystano niezagospodarowany teren w jego obrębie.

Wymieniono oświetlenie sodowe na ledowe, rozbudowano kanalizację deszczową, wyremontowano budynki sanitariatów, zainstalowano instalacje fotowoltaiczne i pompy ciepła.  Kierowcy i pasażerowie mają do dyspozycji nowe wiaty wypoczynkowe.

Na MOP-ach Prószków i Przysiecz, położonych naprzeciwko siebie po obu stronach autostrady, ustawiono rampy do odśnieżana pojazdów ciężarowych. Liczba miejsc parkingowych dla pojazdów ciężarowych na pierwszym z nich zwiększyła się dotychczasowych 34 do 54, a na drugim z 36 do 56. Z kolei na MOP Jankowice Wielkie wzrosła ponad dwukrotnie, z 21 do 51.

Parkingi w ciągu dróg krajowych

W ostatnich latach na sieci dróg krajowych województwa opolskiego wybudowaliśmy kilka parkingów, zarówno przy nowych trasach jak i przebudowanych odcinkach dróg. Do dyspozycji kierowców są parkingi na zrealizowanych rozbudowach odcinków dróg krajowych: DK46 Kamienica – Paczków, DK45 Rogów Opolski – węzeł Opole Południe, DK39 Smarchowice – Namysłów. Natomiast przy obwodnicy Niemodlina oraz przy obwodnicy Kędzierzyna – Koźla zlokalizowaliśmy miejsca do ważenia pojazdów wykorzystywane przez służby zajmujące się ich kontrolą.

DK46 Kamienica – Paczków

Niedawno oddaliśmy kierowcom rozbudowany odcinek obwodnicy Kamienicy w ciągu DK46 o długości 6 km. Inwestycja obejmowała wzmocnienie i rozbudowę tego odcinka wraz z przebudową dwóch skrzyżowań i budową parkingu wyposażonego w 12 miejsc ciężarowych, 22 miejsc osobowych oraz miejsce rekreacyjne. Parking został także wyposażony w miejsca kontroli dla służb.

DK45 Rogów Opolski – węzeł Opole Południe

Na początku 2023 roku oddaliśmy kierowcom przebudowany odcinek DK45 od Rogowa Opolskiego do węzła Opole Południe o długości 2 km. Inwestycja obejmowała wzmocnienie i rozbudowę tego odcinka wraz z przebudową dwóch skrzyżowań na skrzyżowania typu rondo i budową parkingu wyposażonego w 40 miejsc ciężarowych, 70 miejsc osobowych (w tym 3 dla osób niepełnosprawnych) oraz toaletę modułową 3 kabinową i miejsce rekreacyjne.

DK39 Smarchowice – Namysłów

W ubiegłym roku oddaliśmy kierowcom przebudowany odcinek DK39 od Smarchowic do Namysłowa o długości 3 km. Inwestycja obejmowała wzmocnienie i rozbudowę całego odcinka wraz z przebudową czterech skrzyżowań, w tym dwa na skrzyżowania typu rondo. W ramach zmiany przebiegu DK39 wybudowano parking wyposażony w 20 miejsc ciężarowych, 24 miejsca osobowe (w tym 2 dla osób niepełnosprawnych) oraz wiaty wypoczynkowe.

Oddany w ubiegłym roku rozbudowany odcinek DK40 w Wierzbięcicach wyposażony został w bezpieczny obszar z miejscami postojowymi w okolicach cmentarza.

Kolejne zadania przed nami

Planowany do realizacji fragment drogi S11 na odcinku od Kępna do Olesna również zostanie wyposażony w parę MOP-ów, w lokalizacji pomiędzy węzłami Kluczbork Północ - Kluczbork Południe. Każdy z MOP-ów zostanie wyposażony w stanowiska postojowe wraz z drogami manewrowymi i oświetleniem oraz budynki sanitariatów. Realizacja S11 obejmie zaprojektowanie budowę dwujezdniowej drogi ekspresowej o długości 45,8 km, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Inwestycję podzielono na trzy krótsze odcinki realizacyjne:

  • koniec obwodnicy Kępna – Siemianice (12,5 km),
  • Siemianice – Gotartów (22,7 km),
  • Gotartów – początek obwodnicy Olesna (10,5 km).

Dwujezdniowa trasa na znacznej długości zostanie poprowadzona nowym śladem. Przewidziano na niej budowę kilkudziesięciu obiektów inżynierskich, w tym przejść dla zwierząt. Na całym prawie 46 km odcinku zaplanowano budowę czterech węzłów drogowych: Siemianice, Byczyna, Kluczbork Północ oraz Kluczbork Południe.

 

Zdjęcia (13)

{"register":{"columns":[]}}