W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Próby obciążeniowe na obiektach obwodnicy Kędzierzyna-Koźla

26.08.2022

Sześć ciężarówek, o łącznym ciężarze 192 ton, ustawiono po kolei na czterech mostach na budowanej obwodnicy Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40. To jeden z elementów próbnych obciążeń tych konstrukcji, niezbędny do wydania pozwolenia na użytkowanie.

Próbne obciążenie obiektów w ciągu budowanej obwodnicy Kędzierzyna - Koźla

Sprawdzamy jakość wybudowanych obiektów

Zanim obiekt mostowy otrzyma pozwolenie na użytkowanie, wydawane przez nadzór budowlany ważne jest wykonanie pomiarów, które stwierdzą jakość oraz wytrzymałość wybudowanej konstrukcji.

Niedawno przeprowadzono prace związane z próbnym obciążeniem obiektów mostowych MD-1 (most nad rzeką Kłodnicą), MD-2 (most nad Kanałem Gliwickim), WD-14 (wiadukt w ciągu budowanej obwodnicy) i MD-18 (most nad rzeką Jaryszówką) przy budowie obwodnicy Kędzierzyna – Koźla w ciągu DK40.

Próbne obciążenia statyczne dla tych obiektów polegały na wykonaniu szczegółowych pomiarów w zakresie przemieszczeń, ugięć oraz osiadań dla poszczególnych elementów tych obiektów. Obiekty obciążono sześcioma samochodami ciężarowymi o wadze 32 ton każdy i maksymalnym nacisku na oś 10 t.

Dla wszystkich tych obiektów przeprowadzono także próbne obciążenia dynamiczne, które miały na celu określenie dynamicznych własności przęsła obiektu, częstości drgań i współczynnika tłumienia. W tych badaniach wykorzystano dwa samochody poruszające się pojedynczo wyznaczonymi w projekcie trasami w obu kierunkach z różnymi prędkościami. Prędkości przejazdów wynosiły 10, 30, 50 i 70 km/h. Dodatkowo zrealizowano dwa przejazdy z prędkością 30 km/h z najechaniem na przeszkodę. Obecnie trwa analiza wyników badań dynamicznych, a ich wynik poznamy niebawem.

Finał prac jeszcze w tym roku

Aktualne zaawansowanie obwodnicy Kędzierzyna-Koźla jest na poziomie 90 proc., a zakończenie prac jest planowane w IV kwartale br.

W ramach robót drogowych na całej długości trasy głównej jest już ułożona warstwa ścieralna.

Wykonawca prowadzi prace wykończeniowe przy budowie ronda turbinowego na początkowym odcinku obwodnicy na skrzyżowaniu z istniejącą DK40, m.in. w zakresie montażu oświetlenia. Na rondzie na skrzyżowaniu z DW426 trwają prace brukarskie. Trwają również prace związane z budową kolejnych trzech rond.

Rozpoczęto wykonywanie oznakowania poziomego, montaż barier ochronnych, montaż słupów oświetleniowych, budowę Systemu zarządzania ruchem.

Zakres inwestycji

Budowany odcinek będzie stanowił kontynuację obwodnicy Kędzierzyna-Koźla, która biegnie w kierunku autostrady A4. Nowa trasa rozpocznie się rondem w ciągu DK40, ominie Sławięcice oraz Ujazd, a następnie włączy się z powrotem do DK40 tuż za granicą woj. opolskiego i śląskiego, na terenie gminy Rudziniec.

Do skrzyżowania z DW426 będzie to droga jednojezdniowa z dodatkowym pasem do wyprzedzania o przekroju (2+1), natomiast na pozostałym odcinku o przekroju jednojezdniowym dwupasowym.

Powstały także urządzenia ochrony środowiska i bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana została infrastruktura techniczna (sieć wodno-kanalizacyjna, gazowa, elektroenergetyczna, telekomunikacyjna i urządzenia melioracyjne).

W ramach inwestycji powstało 18 obiektów inżynierskich (wiadukty, mosty, duże i małe przejścia dla zwierząt) oraz cztery ronda.

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest na terenie województwa opolskiego i śląskiego, na terenie gmin Kędzierzyn-Koźle, Ujazd i Rudziniec.

Wartość umowy z wykonawcą wynosi 220 mln zł.

Kalendarium

15 października 2018 r. - podpisanie umowy na zaprojektowanie i budowę obwodnicy

27 stycznia 2020 r. - złożenie wniosku o uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID)

5 czerwca 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID

IV kwartał 2022 r. - planowane zakończenie robót

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}