Przebieg obwodnicy Brzegu potwierdzony przez sąd
04.11.2025
Wojewódzki Sąd Administracyjny (WSA) w Warszawie odrzucił skargę gminy Skarbimierz na decyzję Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (GDOŚ) w zakresie ustalenia środowiskowych uwarunkowań dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu DK39. Odrzucenie skargi potwierdza prawidłowość wydanej decyzji środowiskowej i potwierdza przebieg przyszłej drogi.
Skarga od decyzji środowiskowej
Przypomnijmy, że po rozpatrzeniu odwołania gminy Skarbimierz od decyzji Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Opolu, GDOŚ 2 lipca 2025 r. utrzymał w mocy decyzję środowiskową (DŚU) na realizację obwodnicy Brzegu.
GDOŚ wskazał, że rozstrzygnięcie RDOŚ w Opolu wydane 19 czerwca 2024 r. jest prawidłowe, a zaskarżona decyzja nie narusza przepisów prawa w stopniu uzasadniającym jej uchylenie. Decyzja GDOŚ była ostateczna.
Od wydanej przez GDOŚ decyzji Wójt Gminy Skarbimierz wniósł skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Skarga została wniesiona z naruszeniem terminu, stąd WSA w Warszawie postanowieniem z 17 października 2025 r. skargę Wójta odrzucił.
Środowiskowy wybór wariantu
Decyzja środowiskowa zatwierdziła przebieg obwodnicy (W1d), który został zarekomendowany we wniosku o wydanie DŚU. Na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego biuro projektowe przeanalizowało łącznie pięć wariantów.
Utrzymanie w mocy DŚU pozwala na kontynuację prac projektowych, tj. sfinalizowanie etapu Koncepcji programowej oraz uwzględnienie jej postanowień w przygotowywanych dokumentach przetargowych. Ogłoszenie przetargu na realizację w systemie Projektuj i buduj planujemy w 2027 r. po wykonaniu badań geologicznych. Roboty budowlane w terenie rozpoczną się po opracowaniu dokumentacji projektowej oraz uzyskaniu decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Odcinek nowej trasy
Obwodnica o długości 8,7 km będzie zlokalizowana w gminach Skarbimierz, Brzeg i Lubsza, a dzięki nowej przeprawie przez Odrę połączy odcinki istniejącej DK39 po północnej i południowej stronie Brzegu.
Droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) będzie przebiegać po zachodniej stronie miasta i rozpocznie się w miejscu skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i 39. Na końcowym odcinku trasa włączy się do istniejącego przebiegu DK39 poprzez rondo.
Zakres prac
Zaplanowaliśmy budowę rond oraz obiektów inżynierskich, w tym mostu przez Odrę o długości ok. 700 m. Zamierzamy też wybudować Obwód Utrzymania Drogi w obrębie planowanego ronda na skrzyżowaniu DK94 i DK39 oraz parkingi dla obu kierunków.
Komfort i bezpieczeństwo podróży
Podstawowym celem budowy obwodnicy Brzegu jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście w ciągu drogi krajowej nr 39. Dzięki nowej trasie nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.
Program budowy 100 obwodnic w woj. opolskim
Obwodnica Brzegu jest jedną z trzech inwestycji z woj. opolskiego – zapisanych w rządowym programie – która uzyskała decyzję środowiskową. Kolejne inwestycje z DŚU to budowa obwodnicy Sidziny w ciągu DK46 oraz Prudnika w ciągu DK41. Dla obwodnicy Lędzin w ciągu DK46 trwają obecnie prace studialno-koncepcyjne.