W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Przygotowujemy inwestycje z Programu budowy 100 obwodnic w woj. opolskim

13.09.2021

W ramach Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030, na terenie Opolszczyzny zaplanowano realizację czterech obwodnic: Brzegu w ciągu DK39, Lędzin w ciągu DK46, Prudnika w ciągu DK41 oraz Sidziny w ciągu DK46. Dla trzech z nich projektanci opracowują już dokumentację przygotowawczą.

Fragment DK39 w Brzegu

Obwodnica Brzegu w ciągu DK39 o długości około 8,5 km

To najbardziej zaawansowana inwestycja z rządowego Programu budowy 100 obwodnic w województwie. W listopadzie 2020 r. złożyliśmy wniosek do Wójta Gminy Skarbimierz o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) dla rekomendowanego wariantu. Jest to efektem podpisanej w kwietniu 2019 r. umowy na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla budowy obwodnicy Brzegu w ciągu DK39. Jej podstawowym celem było zamodelowanie kilku wariantów przebiegu trasy, a dla najbardziej optymalnego wariantu - uzyskanie DŚU. Po otrzymaniu tej decyzji wykonawca dokumentacji przeprowadzi badania geologiczne terenu oraz wskaże propozycje wariantów konkretnych rozwiązań technicznych przyszłej obwodnicy.

W październiku 2020 r. odbyło się posiedzenie Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych przy Generalnym Dyrektorze Dróg Krajowych i Autostrad (KOPI), którego celem było przyjęcie rekomendacji dla najbardziej optymalnego pod względem środowiskowym, technicznym, ekonomicznym, użytkowym i społecznym wariantu przebiegu obwodnicy.

Niestety, postępowanie o wydanie DŚU zostało bez uzasadnionej przyczyny prawnej zawieszone przez Wójta Gminy Skarbimierz. 28 lipca br. złożyliśmy skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu i oczekujemy na jej rozstrzygnięcie.

Proces przygotowawczy: 2019-2023   

Lata realizacji: 2023-2026

Inwestycja przewiduje budowę nowego odcinka DK39 wraz z budową mostu na Odrze, wiaduktu nad linią kolejową nr 132 (Opole - Wrocław) oraz przebudową kolidującej infrastruktury drogowej i branżowej. Obwodnica Brzegu przejmie ruch tranzytowy, jaki obecnie koncentruje się w mieście. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg.
Inwestycja pozwoli na skomunikowanie północnej części województwa opolskiego z autostradą A4 i będzie stanowiła uzupełnienie istniejącej obwodnicy w ciągu drogi krajowej nr 94.

Obwodnica Lędzin w ciągu DK46 o długości około 3 km

22 kwietnia 2020 r. został uzgodniony Program inwestycji. Aktualnie w trakcie przygotowania są materiały do ogłoszenia przetargu na STEŚ-R. Podstawowym celem tego etapu prac projektowych będzie zamodelowanie kilku wariantów przebiegu trasy, a dla najbardziej optymalnego wariantu - uzyskanie DŚU.

Planowany termin ogłoszenia przetargu na opracowanie STEŚ-R to IV kwartał br.

Obwodnica Lędzin wyprowadzi ruch tranzytowy, jaki obecnie koncentruje się w miejscowości, którą przecina DK46. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja stanowić będzie element nowego ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Pozwoli na sprawne skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Lublińcem i dalej z Częstochową. Jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo i przepustowość na DK46, po oddanej w ubiegłym roku obwodnicy Myśliny. 
Jednocześnie zachowane zostaną najwyższe wymogi ochrony środowiska, zdrowia i życia mieszkańców oraz zrównoważonego rozwoju.

Proces przygotowawczy: 2022-2025

Lata realizacji: 2026-2029
 

Obwodnica Prudnika w ciągu DK41 o długości około 3,3 km

22 kwietnia 2020 r. został uzgodniony Program inwestycji. W kwietniu br. podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Prudnika w ciągu DK41. Głównym celem STEŚ-R jest znalezienie optymalnego przebiegu obwodnicy i uzyskanie dla niego DŚU. Dokumentacja projektowa, która powstanie na etapie prac przygotowawczych, jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

Proces przygotowawczy: 2021-2024

Lata realizacji: 2025-2028

Obecnie ruch tranzytowy w ciągu DK41 prowadzi przez centrum Prudnika. Po zakończeniu budowy obwodnica przejmie tranzyt, a dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego Prudnika oraz zwiększenie przepustowości dróg. Inwestycja pozwoli na sprawne skomunikowanie ciągów dróg nr 40 oraz 41 i będzie stanowić uzupełnienie do istniejącej obwodnicy w ciągu DK40 (obwodnica Lubrzy) oraz DK41 (obwodnica Prudnika). Obwodnica poprawi dostępność komunikacyjną województwa opolskiego od strony południowej granicy kraju.

Obwodnica Sidziny w ciągu DK46 o długości około 8 km

22 kwietnia 2020 r. został uzgodniony Program inwestycji. W kwietniu br. podpisaliśmy umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla obwodnicy Sidziny w ciągu DK46. Głównym celem STEŚ-R jest znalezienie optymalnego korytarza obwodnicy i uzyskanie dla niego DŚU. Dokumentacja projektowa, która powstanie na etapie prac studialnych, jest warunkiem niezbędnym do rozpoczęcia kolejnego etapu inwestycji, tj. realizacji inwestycji w systemie Projektuj i buduj.

Proces przygotowawczy: 2021-2024

Lata realizacji: 2025-2028

Tak jak w przypadku poprzednich inwestycji celem budowy obwodnicy Sidziny jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości. Dzięki tej inwestycji nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców, odciążenie układu komunikacyjnego oraz zwiększenie przepustowości dróg. Obwodnica Sidziny ułatwi dostępność komunikacyjną Nysy od strony stolicy województwa. Inwestycja będzie pełniła rolę uzupełniającą do nowych obwodnic Nysy oraz Niemodlina.

 

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych.

 

Materiały

Program Budowy 100 obwodnic​_pismo
OP.pdf 1.50MB

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}