W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Szykujemy kolejne inwestycje w woj. opolskim

23.05.2024

Przygotowania do budowy lub przebudowy drogi to długi i złożony etap wymagający wielu decyzji administracyjnych. Zabiera większość czasu w cyklu realizacji inwestycji drogowej. Dlatego poza zadaniami będącymi w budowie, równolegle prowadzimy prace przygotowawcze dla kolejnych inwestycji. Na terenie woj. opolskiego są to zadania związane z budową nowych tras oraz rozbudową istniejących odcinków.

Fragment DK46 w Sidzinie

Program budowy 100 obwodnic - odcinki na etapie przygotowania

Opracowywana jest dokumentacja dla czterech inwestycji w naszym województwie. Trwają prace studialno-koncepcyjne dla obwodnicy Brzegu w ciągu DK39, Prudnika w ciągu DK41, Sidziny w ciągu DK46 oraz obwodnicy Lędzin w ciągu DK46.

Obwodnica Brzegu w ciągu DK39

Projektowany odcinek obwodnicy będzie zlokalizowany w powiecie brzeskim, gminie Skarbimierz, Brzeg i Lubsza. Powstanie nowa przeprawa przez Odrę, która połączy odcinki istniejącej DK39 po północnej i południowej stronie Brzegu.

Trasa obwodnicy (droga klasy GP - główna ruchu przyspieszonego) przebiegać będzie po zachodniej stronie miasta i rozpocznie się w miejscu istniejącego skrzyżowania dróg krajowych nr 94 i nr 39. Koniec zostanie skomunikowany z DK39 poprzez rondo za miejscowością Michałowice.

Główny cel budowy to wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta Brzegu oraz stworzenie alternatywnej przeprawy przez Odrę.

Obwodnica Prudnika w ciągu DK41

Trzy warianty przebiegu nowej trasy omijającej od wschodu Prudnik analizowane były pod względem technicznym, ekonomicznym i środowiskowym, w tym również pod względem społecznym. Optymalny z nich - wariant WI - wskazany został jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji (DŚU). W tym wariancie trasa ma długość 2,7 km i przebiega przez teren gmin Lubrza i Prudnik. Uzyskana decyzja zatwierdzi przebieg trasy. Projektowana obwodnica będzie drogą w klasie technicznej GP o nośności 11,5 t/oś.

Obwodnica Sidziny w ciągu DK46

W preferowanym rozwiązaniu trasa ma długość 8,5 km i przebiega przez teren gmin Skoroszyce i Łambinowice w powiecie nyskim oraz przez fragment gminy Niemodlin w powiecie opolskim.

Celem inwestycji jest budowa obwodnicy Sidziny wraz z budową skrzyżowań, obiektów mostowych (w tym nad Nysą Kłodzką). W ramach inwestycji przebudowane lub rozbudowane zostaną drogi krzyżujące się z obwodnicą oraz istniejące urządzenia infrastruktury technicznej kolidujące z budową obwodnicy i budową dróg dojazdowych do obsługi przyległego terenu.

Projektowana obwodnica będzie drogą w klasie technicznej GP o nośności 11,5 ton/oś, dla której okres realizacji planowany jest w latach 2025-2028.

Obwodnica Lędzin w ciągu DK46

Proponowana we wniosku o DŚU trasa będzie miała długość 3,7 km. Rozpocznie się na granicy Opola z gminą Chrząstowice, a jej koniec będzie zlokalizowany w ciągu DK46 przed mostem na rzece Jemielnica i ominie Lędziny po stronie południowej. Bedzie to droga jednojezdniowa, dwupasowa, ze skrzyżowaniami.

Podstawowym celem budowy obwodnicy Lędzin jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w miejscowości w ciągu DK46. Inwestycja przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenia przepustowości dróg.

Inwestycja stanowić będzie element nowego ciągu DK46 jako drogi wylotowej z Opola w kierunku wschodnim. Pozwoli na sprawniejsze skomunikowanie stolicy województwa opolskiego z Częstochową i dalej z Warszawą. Po oddanych do ruchu obwodnicach Nysy, Niemodlina i Myśliny jest to kolejny etap prac poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego i komfort podróżowania po DK46.
 

 

Rozbudowy na etapie przygotowania

Do 2030 r. zaplanowaliśmy rozbudowy kilkunastu istniejących odcinków dróg o łącznej długości nieco ponad 100 km. Kilka z nich jest na etapie realizacji, dla kolejnych postępują prace przygotowawcze. Dzięki tym inwestycjom poprawi się bezpieczeństwo w ruchu drogowym, a konstrukcja nawierzchni dróg zostanie dostosowana do nośności 11,5 t/oś.

Na różnych etapach dokumentacji projektowej znajdują się rozbudowy kilku odcinków w ciągu drogi krajowej nr 45, w tym:

  • Opole – Zawada (6-8 km) - rozbudowa od granicy Opola do Zawady o długości około 1,5 km wraz z obejściem drogowym tej miejscowości o długości około 4,5-6,5 km (w zależności od przebiegu proponowanego korytarza). Aktualnie zakończyliśmy etap Studium korytarzowego dla tego zadania. Przeprowadzona Wielokryterialna Analiza Porównawcza dla zaproponowanych przez biuro projektowe ośmiu korytarzy, wyłoniła trzy korytarze, które będą analizowane na etapie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R).
  • Zawada – Jełowa (8,8 km) - rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, rozbudowa trzech obiektów mostowych (nad rzeką Mała Panew, Brynicą i Kanałem Fabrycznym), budowa wiaduktu nad linią kolejową, rozbudowa przepustów drogowych oraz oddzielenie ruchu rowerowego i pieszego poprzez budowę ciągów pieszo-rowerowych​. Dla tego zadania uzyskaliśmy decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
  • Bierdzany – Kuniów (12 km) - korekta parametrów łuków poziomych, rozbudowa i wzmocnienie konstrukcji istniejącej jezdni, rozbudowa skrzyżowań o lewoskręty, budowa ciągów pieszo-rowerowych, rozbudowa dwóch obiektów mostowych (nad rzeką Budkowiczanką i Bogacicą). Dla tego zadania planujemy uzyskanie decyzji ZRID w przyszłym roku.
  • Kluczbork – początek obwodnicy Praszki (11,1 km) - rozbudowa i wzmocnienie istniejącej jezdni, rozbudowa dziewięciu skrzyżowań o lewoskręty, budowa chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Dla tego zadania planujemy uzyskanie decyzji ZRID w tym roku.

Prace przygotowawcze są prowadzone także dla rozbudowy dwóch odcinków w ciągu drogi krajowej nr 46:

  • Niemodlin – Dąbrowa (3,5 km) - rozbudowa polegać będzie na dobudowie drugiej jezdni, budowie obiektu mostowego nad autostradą A4, rozbudowie skrzyżowania łącznicy węzła Opole Zachód z DK46. Dla tego zadania trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej.
  • Dąbrowa – Opole (4,75 km) - rozbudowa do przekroju dwujezdniowego po dwa pasy ruchu, budowa drugiego, równoległego wiaduktu nad torami kolejowymi, rozbudowa skrzyżowania o prawoskręty w rejonie ulic Kamiennej i Brzozowej, budowa dodatkowych jezdni, budowa ronda wraz ze ścieżką rowerową (w celu oddzielenia niechronionych uczestników ruchu), budowa dróg dojazdowych. Dla tego zadania trwa procedura wydawania decyzji środowiskowej.

 

Zadania poprawiające bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów

Prace przygotowawcze prowadzone są także dla mniejszych zadań, bardzo istotnych pod kątem bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu drogowego. W ramach tych prac opracowywana jest dokumentacja projektowa na budowę ciągu pieszo-rowerowego na DK46 Ozimek – Grodziec (o długości 4 km).

Etap prac przygotowawczych obejmuje także zadania z Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Mają one na celu poprawę bezpieczeństwa m.in. na przejściach dla pieszych.

W ponad 200 lokalizacjach po zakończeniu prac w terenie i wyposażeniu przejść dla pieszych w elementy BRD zdecydowanie poprawił się poziom bezpieczeństwa. Łącznie na terenie woj. opolskiego działania w ramach PBID obejmują ponad 500 lokalizacji, które realizujemy w ramach kilkuset zadań. Dla każdej lokalizacji zakres zadania jest różny i dostosowany do potrzeb wynikających z umiejscowienia wskazanej inwestycji. Po podpisaniu umów dla 240 lokalizacji przygotowywana jest dokumentacja projektowa, na kolejnych przejściach finalizowana jest procedura przetargowa. Dla ponad 60 lokalizacji prowadzone są prace w terenie.

 

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}