Ułożyliśmy warstwę ścieralną w Bierdzanach
11.07.2025
Wykonawca rozpoczął układanie ostatniej warstwy nawierzchni na 11-kilometrowym odcinku Jełowa - Bierdzany w ciągu DK45. Warstwa ścieralna, po której docelowo odbywać się będzie ruch, jest już widoczna na dwukilometrowym odcinku, od ronda w Bierdzanach do końca rozbudowywanego odcinka.
Budujemy ostatnie rondo na tej trasie
Po udostępnieniu przebudowanego ronda w Bierdzanach, w maju br. rozpoczęła się budowa ronda przy cmentarzu w Jełowej. Wykonano jego połowę, na części w kierunku Kluczborka, układając warstwę wiążącą nawierzchni. Przeniesiono na nią ruch w obu kierunkach, który odbywa się wahadłowo. To pozwoliło rozpocząć prace przy drugiej połówce ronda. Nadal zamknięty jest wlot do ul. Młyńskiej oraz do ul. Wolności.
Prace na budowie
Aktualnie poza pracami bitumicznymi wykonawca odcinkowo wykonuje prace ziemne i montuje krawężniki. Trwają roboty na jezdniach dodatkowych, gdzie wykonano warstwy konstrukcyjne wraz z nawierzchnią bitumiczną. Na drogach dla pieszych i rowerów prowadzone są prace wykończeniowe wraz z montażem barier. Wykonawca kontynuuje prace przy budowie kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego oraz oświetlenia drogowego.
Na kilku odcinkach pomiędzy Jełową i Bierdzanami wykonano już warstwy konstrukcyjne drogi wraz z podbudową bitumiczną oraz warstwą wiążącą wraz z korektą łuku drogi na leśnym odcinku DK45 pomiędzy Jełową i Bierdzanami.
Zakończono również zasadnicze prace przy budowie dwóch rond w Bierdzanach oraz jednego z dwóch rond w Jełowej, na którym wykonawca ułoży jeszcze ostatnią warstwę nawierzchni (ścieralną) oraz wykona oznakowanie pionowe i poziome.
Przede wszystkim bezpieczeństwo
Poprzez poszerzenie pasów ruchu, ale także korektę łuków poziomych i pionowych, zwiększymy bezpieczeństwo kierowców podróżujących DK45. Wpłynie to także na podniesienie komfortu jazdy poprzez wzrost płynności ruchu i poprawę przepustowości na tej trasie.
Inwestycja poprawi również bezpieczeństwo niechronionych uczestników ruchu drogowego poprzez budowę dróg dla pieszych i rowerów oraz dodatkowej jezdni.
Kluczowym elementem jest wzmocnienie konstrukcji jezdni wraz z dostosowaniem jej do nośności 11,5 t/oś na odcinku o długości 11 km. Inwestycja obejmuje także budowę trzech nowych rond na istniejących skrzyżowaniach – z DW461 w Jełowej, z ul. Wolności w Jełowej oraz z DW494 w kierunku Olesna, a także przebudowę ronda na skrzyżowaniu z DW463 w Bierdzanach.
Rozbudowany odcinek zostanie wyposażony w elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oświetlenie drogowe. Zadanie przewiduje także budowę nowych zatok autobusowych oraz przebudowę przepustów.
Wykonawcą zadania za kwotę prawie 106 mln zł jest firma Duna Polska (wcześniej Mota-Engil Central Europe), która zakończy prace w II połowie 2025 r.