W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Wiosenne porządki na drogach krajowych

24.04.2025

Wraz z nadejściem wiosny na drogach krajowych rozpoczynamy prace związane z letnim utrzymaniem dróg, czyli czyszczeniem pasów drogowych, koszeniem poboczy oraz remontami nawierzchni. Działania te są niezbędne dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy, ale także odpowiedniej estetyki.

Prace bieżącego utrzymania na drogach krajowych

Odpowiedni stan dróg przez cały rok

Letnie utrzymanie dróg obejmuje szereg czynności, w tym remonty cząstkowe, odnawianie oznakowania poziomego, wymianę oznakowania pionowego i urządzeń BRD. Prace dotyczą również kompleksowego utrzymania czystości obiektów mostowych, czyszczenia rowów oraz zbiorników retencyjnych, mycia oznakowania pionowego i urządzeń BRD, a także koszenia pasa drogowego.

Każda z tych czynności jest szczegółowo planowana po to, aby zapewnić należyty poziom utrzymania na całej sieci. Przypomnijmy, że w naszym województwie sieć dróg krajowych ma długość 890 km, w tym 170 km autostrady A4 (w podziale na jezdnię północną i południową) oraz 345 obiektów mostowych.

Do połowy czerwca remonty cząstkowe zaplanowaliśmy na wielu odcinkach dróg krajowych, w tym w ciągu autostrady A4 oraz na odcinkach DK11 Kostów - Ciarka, DK39 Łukowice Brzeskie - Namysłów, DK40 Głuchołazy - Twardawa, DK41 Wierzbięcice - Trzebina, DK42 Duczów - Ligota Dolna, DK45 Obwodnica Poborszowa, Mechnica - Krapkowice i Dąbrówka Górna - Opole, DK46 Opole - Gwoździany i obwodnica m. Dobrodzień,  DK88 Strzelce Opolskie - Sieroniowice i Strzelce Opolskie - Sieroniowice, DK94 Opole - Płużnica Wielka, Strzelce Opolskie - Płużnica, a także Buszyce - Opole.

Koszenie pasów drogowych planujemy raz w roku, a poboczy dwa razy w roku – w miarę potrzeb wykonujemy ich więcej. Do układania harmonogramu tych prac podchodzimy racjonalnie i odpowiedzialnie, mając na uwadze przede wszystkim kwestie bezpieczeństwa, ale także kwestie środowiskowe związane m.in. z występującą w okresie wiosny i lata suszą hydrologiczną, kiedy w glebie i rzekach występuje niedobór wody.

Droga to nie wysypisko

Warto przypomnieć, że ważnym obowiązkiem GDDKiA jest także utrzymywanie czystości w obrębie zarządzanych dróg. Patrole służby drogowej monitorują nasze trasy całą dobę. Niestety podczas objazdów zauważamy duże ilości śmieci, które wyrzucane są z samochodów. To nie tylko śmieci „wyprodukowane” podczas podróży, ale również odpady wielkogabarytowe czy nawet gruz wyrzucany w pasie drogowym. 

Przez nieodpowiedzialne zachowanie kierowców lub ich pasażerów na drodze pojawiają się rzeczy, które stwarzają zagrożenie dla innych jej użytkowników. Najczęściej z auta wyrzucane są plastikowe butelki, opakowania po jedzeniu oraz puszki po napojach. Na jezdni zdarzają się też resztki rozerwanych opon czy połamane kołpaki. Tylko w jednym roku na opolskim odcinku autostrady A4 nasze służby zbierają około 14 ton śmieci.

Podsumowujemy zimę 2024/2025

W zwalczanie skutków zimy w woj. opolskim zaangażowanych było 89 pojazdów, w tym 59 pługosolarek oraz 30 sztuk innego sprzętu. W trakcie minionego sezonu zimowego zużycie soli drogowej wyniosło ponad 8,5 tys. ton.

Prace związane z zimowym utrzymaniem dróg krajowych prowadziły Rejony w Brzegu, Kluczborku, Nysie i Opolu. W ostatnim sezonie zimowym nasze jednostki wyjeżdżały 1446 razy, a na zimowe utrzymanie dróg krajowych wydaliśmy około 19 mln zł.

Zdjęcia (6)

{"register":{"columns":[]}}