W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowanie 2023 roku

29.12.2023

W mijającym roku pracowaliśmy nad S10, S11 oraz rozbudową DK25. Ogłosiliśmy dwa postępowania przetargowe na realizacje S11 w Wielkopolsce. Realizowaliśmy budowę pięciu z ośmiu obwodnic. Kontynuowaliśmy prace związane poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego, poprzez m.in. doświetlenia przejść dla pieszych. W głównej mierze skupiliśmy się na realizacji oraz przygotowaniu inwestycji. Zarówno tras wpisanych do Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (RPBDK), jak i ujętych w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100).

DCIM\100MEDIA\DJI_0422.JPG

S10

Z końcem października br. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Poznaniu (RDOŚ) złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla dobudowy drugiej jezdni obwodnicy Wyrzyska w ciągu drogi ekspresowej S10. To kolejny etap przygotowań do realizacji tej inwestycji. Dla odcinka Piła - Wyrzysk złożyliśmy wniosek o uzyskanie DŚU (o długości ok. 28 km) i czekamy na jej wydanie.

S11

Dla dwóch odcinków tj. Oborniki – Poznań oraz dobudowa drugiej jezdni dla obwodnicy Kępna ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na zaprojektowanie i budowę w/w odcinków. Dla obu zadań otworzyliśmy oferty:

Dla 22-kilometrowego odcinka S11 Oborniki – Poznań wraz z obwodnicą Obornik wpłynęło osiem ofert. Komisja przetargowa analizuje oferty. W pierwszej połowie przyszłego roku planujemy podpisanie umowy z wykonawcą.

W postępowaniu przetargowym dla dobudowy drugiej jezdni dla obwodnicy Kępna długości ok. 4 km wpłynęły trzy oferty. Komisja przetargowa sprawdza złożone oferty. Podpisanie umowy na realizację inwestycji planowane jest w II kwartale 2024 r. po zakończeniu postępowania przetargowego.

Dla pozostałych odcinków S11 tj. około 240 km w Wielkopolsce trwają prace projektowe. 

Dla odcinka Szczecinek – Piła rozpatrywane są przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska odwołania od DŚU. Dla odcinka Ostrów Wielkopolski - Kępno uzyskaliśmy DŚU, a dla odcinków Piła – Ujście, Ujście – Oborniki, Kórnik – Jarocin oraz Jarocin – Ostrów Wielkopolski toczą się postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

DK25

Dla odcinka Biskupice Ołoboczne – Ostrów Wielkopolski uzyskaliśmy DŚU, natomiast dla odcinka Konin - Kokanin oczekujemy na jej wydanie.

Rządowy Program Budowy 100 obwodnic w Wielkopolsce

W województwie wielkopolskim na etapie realizacji jest obecnie pięć z ośmiu obwodnic tj. Obwodnica Gostynia, Grzymiszewa, Koźmina Wielkopolskiego, Strykowa oraz Żodynia. Dla pozostałych trzech, czyli obwodnicy Kalisza, Kamionnej oraz Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa trwa proces przygotowania. Zadania ujęte są w rządowym Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020 – 2030.

Obecnie realizowane są obwodnice:

  • Koźmina Wielkopolskiego w ciągu DK15 (długość ok. 5,9 km, wartość ok. 76,2 mln zł, oddanie druga połowa 2025 r.), 
  • Gostynia w ciągu DK12 (ok. 17,3 km, ok. 246,8 mln zł, oddanie III kw. 2025 r.), 
  • Grzymiszewa w ciągu DK72 (ok. 1,4 km, ok. 19 mln zł, oddanie II kw. 2024 r.), 
  • Strykowa w ciągu DK32 (ok. 3,1 km, ok. 65,6 mln zł, oddanie III kw. 2024 r.), 
  • Żodynia w ciągu DK32 (ok 3,3 km, ok. 32,7 mln zł, oddanie II kw. 2025 r.), 

Dla pozostałych trzech trwa proces przygotowania.

  • Obwodnica Kalisza obecnie trwa procedowanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
  • Obwodnica Kamionnej, uzyskaliśmy DŚU. Po opracowaniu Koncepcji Programowej, możliwe będzie ogłoszenie postępowania przetargowego na realizację inwestycji w systemie Projektuj i buduj.
  • Z kolei dla obwodnicy Krotoszyna, Zdun i Cieszkowa w ciągu DK15 trwa opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego. 

PBID

W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) w woj. wielkopolskim zostanie łącznie doświetlonych 901 przejść dla pieszych. Dotychczas zrealizowaliśmy około 500 doświetleń przejść dla pieszych. Nad pozostałymi pracujemy. Dzięki temu poprawiliśmy widoczność pieszych na przejściach oraz w strefach oczekiwania. Na te cel przeznaczyliśmy łącznie 330 mln zł.

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej 2021-2024 ma na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. PBID wskazuje rodzaje działań, które są potrzebne do wykonania, aby sieć dróg krajowych w Polsce była dostosowana technicznie i organizacyjnie do potrzeb użytkowników.

Koszt wszystkich zadań z Programu to ok. 2,5 mld zł. Źródłem finansowania przebudowy dróg krajowych w ramach PBID jest Krajowy Fundusz Drogowy.

Prowadzimy szereg działań związanych z poprawą bezpieczeństwa ruchu drogowego. Zadania te realizujemy między innymi przez budowę nowych sygnalizacji świetlnych, budowę nowych dróg dla pieszych i rowerzystów, chodników, lewoskrętów i skrzyżowań oraz doświetleń przejść dla pieszych. Poprawa bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu to nasz priorytet. Realizacja zadań ujętych w PBID jest możliwa po zatwierdzeniu Programu Inwestycji (PI) przez Ministra Infrastruktury. Dla naszego województwa przygotowaliśmy 81 PI, w których ujęliśmy działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego w postaci:

  • doświetleń dla pieszych,
  • przebudowy skrzyżowań oraz budowy sygnalizacji świetlnych,
  • budowy dróg dla pieszych i rowerzystów

Obiekty mostowe

Realizowaliśmy przebudowy obiektów mostowych m.in.  dwóch mostów: nad Gwdą i Notecią w miejscowości Ujście w ciągu DK11 oraz w ciągu DK92 w miejscowości Swarzędz nad ulicą Piaski.

Podpisaliśmy umowę na zaprojektowanie i wykonanie:

  • remontu mostu przez rzekę Ołobok w ciągu DK36 w Ostrowie Wielkopolskim
  • remontu kładek dla pieszych nad DK92 w miejscowościach: Marianowo, Swadzim oraz Przeźmierowo

Ponadto zawarliśmy umowę na budowę wiaduktu przez linie KWB Konin w ciągu drogi krajowej nr 25 w miejscowości Honoratka.

 

Zdjęcia (15)

{"register":{"columns":[]}}