W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Program budowy 100 obwodnic w woj. zachodniopomorskim - postęp prac

13.09.2021

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic (PB100), zrealizowanych zostanie dziewięć inwestycji. Dla dwóch, obwodnicy Szczecinka (DK20) i obwodnicy Gryfina (DK31), podpisaliśmy już umowy na realizację. Dla siedmiu pozostałych obwodnic: Wałcza, Szwecji, Rusinowa i Człopy w ciągu DK22, Złocieńca i Stargardu w ciągu DK20 i Kołbaskowa w ciągu DK13, postępują prace przygotowawcze. Wszystkie zachodniopomorskie obwodnice realizowane w ramach PB100, będą miały łączną długość około 47 km i szacowaną wartość około 1,2 miliarda złotych.

Droga ekspresowa S11 na tle miasta Szczecinek

Obwodnica Gryfina w ciągu DK31 

Ominie miasto od wschodu i pozwoli wyprowadzić z centrum Gryfina ruch w ciągu DK31. Droga o długości 5,6 km posiada już decyzję środowiskową. Na przebiegu obwodnicy powstaną ronda łączące drogę z obecną DK31 i drogą wojewódzką nr 120. Wykonana została Koncepcja programowa i przeprowadzone zostały badania podłoża.  

Pod koniec września 2020 roku ogłosiliśmy przetarg na zaprojektowanie i budowę tej drogi. Postępowanie przetargowe zakończyło się podpisaniem 27 kwietnia 2021 r. umowy z konsorcjum, którego liderem jest firma Roverpol. Wartość umowy to 74,8 mln złotych.  

Wykonawca przystąpił do przygotowywania projektu budowlanego dla obwodnicy. Następnie zostanie złożony wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Pod koniec 2022 roku powinny ruszyć roboty budowlane, a zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 roku.  

Obwodnica Szczecinka w ciągu DK20 

Pod koniec 2019 roku oddaliśmy do ruchu obwodnicę Szczecinka w ciągu drogi ekspresowej S11. Teraz zmierzamy do rozpoczęcia budowy ponad czterokilometrowego odcinka obwodnicy w ciągu DK20. Obwodnica pozwoli wyprowadzić z centrum Szczecinka cały ruch tranzytowy korzystający z obecnego przebiegu DK20. W ramach inwestycji, na S11 powstanie nowy węzeł drogowy. Droga o długości 4,3 km posiada decyzję środowiskową. Dla inwestycji opracowano Koncepcję programową, zostały wykonane też badania geologiczne.  

W grudniu ubiegłego roku został ogłoszony przetarg na zaprojektowanie i budowę drogi.  14 lipca  2021 r. została podpisana umowa na realizację inwestycji z wyłonioną w przetargu firmą Budimex. Wartość zawartego kontraktu to 106,6 mln zł. Wykonawca ma 17 miesięcy na opracowanie projektu budowlanego wraz z uzyskaniem decyzji ZRID. Prace budowlane potrwają 19 miesięcy z wyłączeniem okresów zimowych (od 15 grudnia do 15 marca). Zakończenie inwestycji planowane jest w 2025 roku. 

Obwodnica Kołbaskowa w ciągu DK13 

Sześciokilometrowa trasa ominie od wschodu Kołbaskowo, wyprowadzając z miejscowości ruch tranzytowy w ciągu DK13 do granicy z Niemcami w Rosówku. Inwestycja posiada decyzję środowiskową. Obwodnica będzie się łączyła z odcinkiem DK13 od granicy Szczecina do autostrady A6 (obwodnica Przecławia i Warzymic) na nowym węźle drogowym Szczecin Zachód, dla którego jest obecnie aktualizowana dokumentacja projektowa.  

Przetarg na opracowanie dokumentacji dla obwodnicy Kołbaskowa, obejmującej również projekt budowlany, ogłosiliśmy w lipcu 2020 roku. Umowa z wykonawcą została podpisana w grudniu ubiegłego roku. Realizację inwestycji w systemie tradycyjnym zaplanowano w latach 2024-2026.   

Obwodnica Człopy w ciągu DK22 

Dla inwestycji o szacowanej długości 4,5 km trzeba wykonać całość procesu przygotowawczego, w tym uzyskać decyzję środowiskową określającą przebieg drogi. Obecnie trwają prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze.  

Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.

Obwodnica Rusinowa w ciągu DK22 

Przez położone na południe od Wałcza Rusinowo przebiega ruch tranzytowy w ciągu DK22. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji dla obwodnicy, obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze.  

Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł się rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.   

Obwodnica Szwecji w ciągu DK22 

Podstawowym celem budowy obwodnicy Szwecji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK22. Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze.  

Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł ruszyć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027.

Obwodnica Wałcza (Strączna) w ciągu DK22

Przez Wałcz przebiegają dwie drogi krajowe - DK10 i DK22. Z obwodnicy w ciągu drogi ekspresowej S10 możemy już korzystać od grudnia 2020 roku. Do wyprowadzenia całości ruchu tranzytowego potrzeba jednak również obwodnicy w ciągu DK22. Obwodnica będzie omijała Wałcz, jak również położoną na południowy zachód od Wałcza miejscowość Strączno. W ramach inwestycji przewiduje się budowę nowego węzła drogowego na obwodnicy w ciągu S10 między Wałczem a Witankowem.  

Obecnie trwają już prace nad przygotowaniem dokumentacji obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej. Umowa na opracowanie dokumentacji została podpisana w czerwcu 2020 roku. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze.  

Na podstawie wykonanych opracowań i raportu oddziaływania na środowisko zostanie uzyskana decyzja środowiskowa, która określi wariant realizacyjny inwestycji. Następnie, po wykonaniu badań podłoża i dalszej dokumentacji, będzie mógł się rozpocząć przetarg na zaprojektowanie i budowę obwodnicy. Realizacja inwestycji została zaplanowana na lata 2024-2027. 

Obwodnica Złocieńca w ciągu DK20

Budowa obwodnicy Złocieńca pozwoli na wyprowadzenie z miejscowości ruchu tranzytowego w ciągu DK20. Obecnie przejazd przez miasto jest utrudniony za sprawą położonego w centrum przejazdu kolejowego, przy którym są dwa skrzyżowania pod ostrym kątem. Przebieg obwodnicy planowany jest po południowej stronie miasta.  

Pod koniec października 2020 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Realizacja inwestycji w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028.   

Obwodnica Stargardu w ciągu DK20

Obecnie pomimo wyprowadzenia ruchu w ciągu drogi ekspresowej S10 ze Stargardu, jeśli kierowca chce pojechać w kierunku Czaplinka czy Złocieńca, musi wjechać do miasta. Realizacja obwodnicy w ciągu DK20 pozwoli na całkowite wyprowadzenie ruchu tranzytowego w ciągu dróg krajowych ze Stargardu.  

Droga będzie omijała Stargard od wschodu, włączając się w istniejącą obwodnicę w ciągu S10 na węźle drogowym Stargard Wschód. Pod koniec października 2020 roku podpisaliśmy umowę na opracowanie dokumentacji dla tej inwestycji. Zostały opracowane warianty przebiegu drogi, trwają inwentaryzacje przyrodnicze. Realizacja obwodnicy w formule Projektuj i buduj planowana jest w latach 2024-2028. 

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.  

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie. 

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych. 

 

Materiały

Pismo GDDKiA do władz samorządowych
Pismo GDDKiA do władz samorządowych.pdf 1.86MB

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}