W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Podsumowujemy konsultacje rynkowe przed rozbudową A2 Łódź - Warszawa

28.04.2022

Zakończyły się spotkania z podmiotami, które zgłosiły chęć udziału w konsultacjach rynkowych przed rozbudową A2 pomiędzy Łodzią a Warszawą. Wspólnie z firmami i uczelniami wymieniliśmy się wiedzą i doświadczeniami oraz uzyskaliśmy informacje przydatne do przygotowania dokumentacji przetargowej dla planowanych zamówień.

Ruch na A2 pomiędzy węzłami Łódź Północ a Skierniewice

A2 Łódź - Warszawa

Poszerzenie autostrady A2 pomiędzy Łodzią i Warszawą o dodatkowe pasy ruchu będzie pierwszym, na taką skalę, tego rodzaju projektem realizowanym pod ruchem. W miejscu szerokiego pasa zieleni pomiędzy jezdniami, na długości ok. 89 km, dobudujemy dodatkowe pasy ruchu. Dlatego też opracowując dokumenty do planowanych zamówień, przeprowadziliśmy wstępne konsultacje rynkowe, by jak najlepiej przygotować się do przetargu. Tak aby czas realizacji inwestycji, dobór rozwiązań oraz również sama realizacja przebiegły jak najsprawniej. Kluczowa jest też minimalizacja utrudnień dla kierowców oraz zapewnienie optymalnych warunków bezpieczeństwa dla uczestników ruchu i pracowników wykonawcy. Rozmawialiśmy zarówno o kwestiach organizacyjnych związanych z prowadzeniem prac pod ruchem, wykorzystaniu destruktu, tunelach technicznych pod autostradą czy też zastosowaniu odnawialnych źródeł energii.

Docelowo A2 będzie miała od węzła Konotopa do węzła Pruszków dwie jezdnie po cztery pasy ruchu, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ będzie posiadał dwie jezdnie po trzy pasy ruchu. To zwiększy przepustowość trasy oraz ułatwi szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.
 

Dziewięć spotkań z trzynastoma podmiotami

Pierwotnie zaplanowaliśmy pięć spotkań eksperckich, ale finalnie odbyło się ich aż dziewięć. Pierwsze miało miejsce 10 lutego, a ostatnie 24 marca br. Dyskutowaliśmy w zakresie pięciu obszarów:

Odnawialne źródła energii
Po przedstawieniu przykładowego układu farm fotowoltaicznych, ich parametrów czy mocy urządzeń, omawiane były kwestie związane z ich lokalizacją. Przeprowadzona została dyskusja na temat koniecznych do uzyskania uzgodnień, pozwoleń czy decyzji. Wskazano na konieczność wykonania szczegółowej analizy ekonomicznej na etapie wyboru rodzaju instalacji, uwzgledniającej zarówno koszty budowy, jak i koszty związane z eksploatacją i utrzymaniem farm fotowoltaicznych. Dotyczy to szczególnie instalacji autonomicznych, wyposażonych w magazyny energii oparte zarówno na magazynach akumulatorowych, jak i na magazynach wykorzystujących wodór.
Naszym założeniem jest, by ten odcinek A2 był w jak największym stopniu samowystarczalny pod kątem wytwarzania i magazynowania energii elektrycznej. Dlatego chcemy zweryfikować potencjał i możliwości rynku do zastosowania odnawialnych źródeł energii.

Kanały technologiczne po Punktach Poboru Opłat (PPO)
Omówiliśmy kwestie związane ze stanem technicznym istniejących kanałów technologicznych oraz możliwościami zmiany ich przeznaczenia. Przeanalizowaliśmy zakres i wpływ robót przy ewentualnej likwidacji tuneli na czasową organizację ruchu. Rozpatrzone zostały także możliwe sposoby rozwiązań likwidacji tuneli.

Wykorzystanie destruktu
Analizie poddaliśmy możliwość zamieszczenia w materiałach przetargowych zapisów umożliwiających maksymalne wykorzystanie destruktu. Podczas konsultacji zaproponowano wykorzystanie destruktu m.in. do wykonania pobocza oraz jako dodatku do wszystkich nowych warstw bitumicznych. Wykluczono natomiast możliwość utwardzenia pasa rozdziału destruktem, ponieważ wtedy konieczna by była przebudowa odwodnienia poprzecznego w ciągu A2.

Weryfikacja w zakresie uzyskania niezbędnych odstępstw od przepisów
Z uwagi na planowaną zmianę przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, niezbędne jest przeprowadzenie analizy przy uwzględnieniu nowych zapisów rozporządzenia. Dotyczy to na przykład zmiany przekroju w zakresie szerokości pasów - awaryjnego i ruchu.

W tym obszarze tematycznym również przedyskutowaliśmy kwestię możliwości wykorzystania destruktu. Pisaliśmy już o tym, że GDDKiA wspólnie z branżą budowlaną była inicjatorem zmian w przepisach, które ułatwiają ponowne wbudowanie pozyskanego w trakcie remontu dróg destruktu asfaltowego.

Czasowa organizacja ruchu i organizacja robót
Zaproponowane zostały typy i parametry urządzeń bezpieczeństwa ruchu w zależności od natężeń ruchu, przekroju, dopuszczalnej prędkości i czasu ich montażu. Propozycje te będą dalej analizowane. Dyskutowaliśmy nad optymalną długością odcinków realizacyjnych, pod kątem efektywności, minimalizacji utrudnień i ciągłości prowadzenia robót na kilku odcinkach.

Zaproponowano wprowadzenie odcinkowego pomiaru prędkości jeszcze przed rozpoczęciem prac oraz wprowadzenia ograniczenia w ruchu ciężkim. Przedyskutowaliśmy także kwestię technologii oznakowania poziomego w trakcie prowadzenia robót oraz dla układu docelowego.
 

Podsumowanie konsultacji

W trakcie poszczególnych paneli tematycznych prowadzone były ożywione dyskusje. Największym zainteresowaniem cieszył się blok tematycznych dotyczący schematów organizacji ruchu. Wzięło w nim udział aż siedem podmiotów. Zebrane uwagi i opinie są dla nas cennym materiałem, który będzie dalej analizowany przez pracowników GDDKiA.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom konsultacji za ich zaangażowanie oraz aktywny udział w panelach.
 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}