W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Projektujemy ponad 650 kilometrów nowych tras

16.12.2021

W realizacji na terenie woj. mazowieckiego jest ponad 300 kilometrów nowych dróg, a w przygotowaniu ponad dwa razy tyle, czyli ok. 650 kilometrów. Przygotowujemy dokumentacje projektowe dla autostrad, dróg ekspresowych i dróg głównych ruchu przyspieszonego (głównie obwodnic). Są one w różnych fazach opracowania, zaczynając od studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego po koncepcję programową.

skrzyżowanie S8 z DK50 węzeł Mszczonów

A2 po wschodniej i zachodniej stronie stolicy

Na wschód od Warszawy 
We wrześniu br. podpisaliśmy umowę na wykonanie projektu budowlanego i uzyskanie niezbędnych decyzji umożliwiających realizacje robót w terenie dla ostatniego odcinka autostrady A2 od Białej Podlaskiej do granicy z Białorusią. W styczniu 2022 r. planujemy złożyć do Wojewody Lubelskiego wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Kolejnym etapem będzie ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji.

Na zachód od Warszawy 
Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. uzyskaliśmy decyzje środowiskowe na poszerzenie autostrady A2 w województwach łódzkim i mazowieckim. Oznacza to, że w sumie ok. 89 km autostrady zyska dodatkowy pas ruchu.  
 
Po pozyskaniu finansowania, niezwłocznie ogłosimy przetarg i wskażemy harmonogram realizacji inwestycji. Docelowo autostrada od węzła Konotopa do węzła Pruszków będzie miała po cztery pasy ruchu na jednej jezdni, natomiast dalszy odcinek do węzła Łódź Północ trzy pasy ruchu.   
 
Rozbudowany odcinek autostrady A2 ma w przyszłości ułatwić szybki i bezpieczny dojazd m.in. do Centralnego Portu Komunikacyjnego.  
 

S7 po północnej stronie stolicy

Dla odcinka Czosnów - Kiełpin przygotowywane są dokumenty do ogłoszenia przetargu na zaprojektowanie i budowę trasy. Po przyznaniu środków finansowych ogłosimy postępowanie przetargowe na realizację zadania.

Natomiast dla odcinka Kiełpin - Warszawa przygotowujemy dokumentację niezbędną do ogłoszenia przetargu na kolejny etap realizacji inwestycji. 16 listopada br. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska rozpatrzył odwołania od decyzji środowiskowej dla budowy tego odcinka według wariantu II. Oznacza to, że ostateczna decyzja środowiskowa daje nam zielone światło do pozyskania finansowania na realizację inwestycji. Harmonogram jej realizacji będziemy mogli podać po uzyskaniu środków finansowych. 
 

Prawie 110 km S12

Przygotowywana jest dokumentacja projektowa dla drogi ekspresowej S12 od granicy woj. mazowieckiego i łódzkiego do Radomia i dalej do obwodnicy Puław w woj. lubelskim. Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe z elementami koncepcji programowej oraz materiałami do uzyskania decyzji środowiskowej realizowane jest przez dwie firmy projektowe. Dla odcinka na zachód od Radomia, wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU) został złożony w grudniu 2019 r., a na wschód od Radomia w październiku 2021 r. Dla odcinka S12 od gr. woj. łódzkiego do Radomia DŚU została wydana 25 października 2021 r. W przypadku odcinka S12 Radom - Puławy toczy się postępowanie administracyjne prowadzone przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Warszawie. Po zapewnieniu środków finansowych przystąpimy do dalszych działań.

S17 Drewnica - Ząbki - Warszawa Wschód, czyli Wschodnia Obwodnica Warszawy

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska uchylił w całości decyzje Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Białymstoku o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy Wschodniej Obwodnicy Warszawy na odcinkach S17 Drewnica - Ząbki (18 lutego 2021 r.) oraz Ząbki - Warszawa Wschód (Zakręt) (15 lutego 2021 r.).  
 
Ponadto umorzone zostały postępowania przed Regionalną Dyrekcją Ochrony Środowiska w Białymstoku dla obu tych przedsięwzięć. Obecnie oczekujemy na kontynuowanie sprawy przez RDOŚ w Warszawie, poprzez rozpatrzenie złożonych w 2015 r. wniosków o wydanie DŚU. Dalsze działania w sprawie będą uzależnione od ewentualnych wniosków i informacji otrzymanych z RDOŚ w Warszawie. Niezależnie od tego, toczy się postępowanie przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Warszawie, ponieważ na decyzje GDOŚ zostały złożone skargi. Wydanie prawomocnego wyroku sądu administracyjnego w sprawie decyzji środowiskowych umożliwi GDDKiA podjęcie dalszych działań w zakresie realizacji tej inwestycji. 
 

S19 - Via Carpatia

Dla 33 km drogi ekspresowej S19 (na odcinku od granicy z woj. podlaskiego - Łosice - granica z woj. lubelskim), przebiegającej przez teren województwa mazowieckiego, prowadzone są obecnie prace związane z przygotowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej. 10 grudnia 2021 r. złożony został do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Warszawie wniosek o uzyskanie DŚU.

11 obwodnic mazowieckich miast 

W ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 w woj. mazowieckim powstaną dwie obwodnice. W realizacji jest obwodnica Kołbieli, natomiast dla obwodnicy Łochowa prowadzona jest procedura uzyskania DŚU. Kolejne dziewięć obwodnic planowane jest w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. 
 
Obwodnica Kołbieli (DK50) 
3 grudnia br. podpisana została umowa na zaprojektowanie i budowę ponad 11-kilometrowej obwodnicy Kołbieli. Umowa o wartości ok. 342 mln zł zostanie zrealizowana w ciągu 36 miesięcy od daty jej zawarcia. Zakończenie wszystkich prac przewidywane jest w II kwartale 2025 r.  

Obwodnica Łochowa (DK62) 
Nowa droga o długości ok. 8,2 km będzie przebiegać w ciągu drogi krajowej nr 62. W maju 2021 r. złożyliśmy do Burmistrza Łochowa wniosek o wydanie DŚU. Zakończenie prac związanych z przygotowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej wraz z materiałami do uzyskania DŚU szacuje się w drugiej połowie 2023 r. Termin ten zależny jest od terminu wydania DŚU. Po zapewnieniu środków finansowych szacujemy, że realizacja odbędzie się w latach 2026-2028. 

Program budowy 100 obwodnic 
W przygotowaniu bądź w realizacji jest również dziewięć obwodnic: Ciechanowa, Lipska, Łącka, Ostrołęki, Pułtuska, Siedlec, Skaryszewa, Sokołowa Podlaskiego i Zwolenia. Dla siedmiu z nich trwa proces projektowy związany z przygotowaniem Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowej.

W grudniu 2020 r. podpisana została umowa na obwodnicę Lipska, z terminem jej zakończenia w II kwartale 2024 r. 9 grudnia br. do Wojewody Mazowieckiego złożone zostały trzy wnioski o uzyskanie decyzji ZRID.
Natomiast na obwodnicę Pułtuska kontrakt zawarto w czerwcu 2021 r. Zakończenie prac jest przewidziane w I kwartale 2025 r. Obie inwestycje są realizowane w systemie Projektuj i buduj.
 

S10 i Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej (OAW)

GDDKiA opracowała Studium korytarzowe dla drogi ekspresowej S10 (odcinek Toruń - Warszawa) wraz z Obwodnicą Aglomeracji Warszawskiej. 
 
Przebieg przyszłej S10 od autostrady A1 w kierunku połączenia z OAW zakłada przejście w sąsiedztwie Płocka w sposób umożliwiający przejęcie ruchu tranzytowego przechodzącego przez miasto, z uwzględnieniem skomunikowania z rafinerią i jej rozbudowy. Połączenie z OAW przewidziano na przecięciu z obecną DK50 pomiędzy Wyszogrodem a Płońskiem. Szacunkowa długość S10 wyniosłaby ok. 100 km.  
 
Warianty OAW to jedynie osie korytarzy wariantów wskazanych podczas opracowania Studium korytarzowego. Korytarze dla danego wariantu mają po ok. 5 km szerokości. Docelowo pod przyszłą budowę drogi na odcinku szlakowym potrzebny będzie pas o szerokości ok. 100 m. Nieco więcej w miejscach węzłów i MOP. 
 
Obecna faza jest etapem początkowym, a wskazane przebiegi są jedynie wstępnie wytypowanymi korytarzami. Wstępne korytarze logistyczne nie przesądzają w żaden sposób o przebiegu przyszłej drogi przez konkretne nieruchomości. Jeszcze w tym roku planujemy ogłosić przetarg na Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z materiałami niezbędnymi do uzyskania DŚU dla S10 oraz części OAW między jej północnym a południowym połączeniem z DK7/S7.  
 
Ustalenie docelowego przebiegu inwestycji nastąpi w procedurze wydania DŚU przez właściwego miejscowo Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska. Rozwiązanie, dla którego zostanie wydana DŚU, na kolejnym etapie prac projektowych będzie podlegało uszczegółowieniom. 
Dalsze prace będzie można prowadzić po pozyskaniu na nie środków finansowych.
 

{"register":{"columns":[]}}