Powrót

Rozpoczynamy przygotowania dla kolejnych fragmentów OAW

15.04.2025

Minister Infrastruktury, Dariusz Klimczak, podpisał Program Inwestycji na przeprowadzenie prac przygotowawczych dla pozostałej, północno-wschodniej części Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW). Oznacza to, że mamy przyznane finansowanie i możemy rozpocząć przygotowanie dokumentów do ogłoszenia przetargu.

Zdjęcie przedstawia wielopasmową autostradę o zmierzchu lub świcie, z smugami światła od pojazdów wskazującymi na ruch. Autostrada jest podzielona na kilka pasów w każdym kierunku, oddzielonych barierami i trawiastymi pasami. Latarnie są rozmieszczone wzdłuż drogi, a niebo ma odcień pomarańczu i różu, sugerując wschód lub zachód słońca. Smugi światła tworzą dynamiczny efekt, podkreślając ruch i prędkość pojazdów na tej głównej drodze.

Przed ogłoszeniem postępowania na prace przygotowawcze planujemy zebrać wstępne stanowiska przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego z obszaru objętego pracami projektowymi. Zebrane informacje zostaną poddane analizie i w miarę możliwości zostaną uwzględnione w założeniach do przetargu. 

Następnie ogłosimy postępowanie na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Zadaniem projektanta będzie przeanalizowanie możliwych wariantów przebiegu nowej trasy, w tym poprowadzenia jej w śladzie istniejącej drogi krajowej. Będą brane pod uwagę nowoczesne technologie oraz nasze dotychczasowe doświadczenia w realizacji takich inwestycji. Konsekwencją prac będzie wskazanie przebiegu trasy, najkorzystniejszego pod kątem społecznym, środowiskowym i ekonomicznym, która połączy się z przygotowywaną zachodnią częścią OAW i od wschodu ominie Warszawę. Punktem początkowym i końcowym tej części OAW będzie S7 na północ i południe od stolicy. Ogłoszenie przetargu na prace przygotowawcze planujemy jeszcze w tym roku. 

Cztery warianty przebiegu Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej

Kontynuujemy prace związane z wariantowym poprowadzeniem dwóch fragmentów zachodniej części OAW. Prace te obejmują opracowanie STEŚ dla odcinka od drogi ekspresowej S7 na północ od Warszawy, przez połączenie z planowaną drogą ekspresową S10 w rejonie Nacpolska i dalej do autostrady A2 i drogi ekspresowej S8, a następnie do drogi ekspresowej S7 na południe od Warszawy. 

Słuchamy głosu społeczeństwa

W związku z dużym zainteresowaniem społecznym dotyczącym szczegółów projektu OAW i otrzymaniem wielu wniosków oraz opinii, gdzie jedną z propozycji jest poprowadzenie trasy po śladzie istniejącej drogi krajowej nr 50, zleciliśmy biurom projektowym przeprowadzenie takiej analizy. 

Biura projektowe przesłały do samorządów arkusze z zaznaczonym wstępnie wariantem nr 4, z prośbą o przekazanie informacji dotyczących samorządowych dróg publicznych oraz dróg niepublicznych w rejonie przygotowywanej OAW. Ta informacja posłuży projektantom do pozyskania stanu faktycznego dróg istniejących, w szczególności rozróżnienia pomiędzy drogami publicznymi i wewnętrznymi. Materiał ten ma charakter wyłącznie roboczy. Wynika z kolejnego etapu prowadzonych prac projektowych związanych z opracowaniem STEŚ. 

Trzy warianty po nowym śladzie, jeden po DK50

Należy podkreślić, że nadal trwają prace projektowe związane z opracowywaniem wszystkich czterech wariantów przebiegu OAW. 

Spośród projektowanych obecnie wariantów OAW, trzy są poprowadzone po nowym śladzie, a założeniem czwartego wariantu jest jak największe wykorzystanie istniejącej drogi krajowej nr 50. Wszystkie warianty OAW projektowane są w jednakowym stopniu szczegółowości. 

Po otrzymaniu wnioskowanych informacji projektant uszczegółowi rozwiązania, celem przygotowania jednolitych, dla wszystkich czterech wariantów, materiałów do opiniowania przez samorządy, instytucje publiczne, organizacje pozarządowe oraz społeczeństwo w ramach akcji informacyjnej. 

Przewidywany obecnie termin opiniowania to II połowa 2025 r. Wtedy też będziemy oczekiwać na stanowiska i opinie samorządów, organizacji i instytucji. W okresie tym będziemy organizować spotkania ze społeczeństwem w każdej gminie, przez którą przebiegają warianty, celem zapoznania z rozwiązaniami i zebrania opinii każdego zainteresowanego. O tych działaniach będziemy informować z wyprzedzeniem oraz uzgadniać terminy spotkań. 

Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej w przyszłym roku

Po zakończeniu wszystkich ww. opisanych działań, przeanalizowaniu opinii i postulatów, te które będą możliwe do wprowadzenia, zostaną uwzględnione w dokumentacji projektowej. Finalnie wykonana zostanie analiza wielokryterialna w oparciu o kryteria społeczne, środowiskowe, techniczne oraz ekonomiczne. Jej wyniki pozwolą na wybór najkorzystniejszego wariantu przebiegu drogi, który zostanie wskazany jako wariant preferowany we wniosku do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie o wydanie decyzji środowiskowej dla inwestycji drogowej. Wniosek do RDOŚ w Warszawie planujemy złożyć w II połowie 2026 r.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}