W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczeństwo stawiamy na pierwszym miejscu

16.10.2025

W ciągu ostatnich trzech dni przeprowadziliśmy kompleksowe ćwiczenia ratownicze w tunelach na S1: Emilia w Lalikach oraz dwóch nowych na obwodnicy Węgierskiej Górki. W warunkach zbliżonych do rzeczywistych sprawdzaliśmy działania służb podczas zdarzenia komunikacyjnego.

Ćwiczenia ratownicze w tunelu na trasie S1 (Przybędza - Milówka). Wypadek samochodowy.

W ćwiczeniach uczestniczyły wszystkie zaangażowane służby: jednostki Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej, Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy koordynowali logistykę i bezpieczeństwo infrastruktury tunelowej.

Cel i zakres ćwiczeń

Sprawdzaliśmy procedury powiadamiania i współdziałania między służbami, działanie systemów bezpieczeństwa tunelowego oraz scenariusze ewakuacji. Ćwiczenia pozwoliły również na weryfikację łączności, punktów zbiórki poszkodowanych oraz praktycznego zastosowania wyposażenia ratowniczego w warunkach tunelowych.  Ważnym punktem ćwiczeń było ujednolicenie procedur, wymiana doświadczeń między służbami oraz testowanie działania urządzeń bezpieczeństwa. Podobne ćwiczenia miały miejsce w poprzednich latach w tunelu Emilia, a teraz służby ćwiczyły również w tunelach na nowym odcinku drogi ekspresowej S1. 

Obejście Węgierskiej Górki w ciągu S1 (odcinek Przybędza – Milówka) ma długość 8,5 km i prowadzi m.in. przez dwa, dwunawowe tunele o długości 830 m (Barania Góra) oraz 1 000 m (Białożyński Groń).

Centrum Zarządzania Tunelami

Nowy fragment S1 wyposażony jest w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, nad którymi nadzór będzie pełniło Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce, obsługujące również istniejący tunel w Lalikach.  Działanie nowego Centrum umożliwi centralne monitorowanie warunków tunelowych, reagowanie na zdarzenia w czasie rzeczywistym i koordynację akcji ratowniczych.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}