Bezpieczeństwo stawiamy na pierwszym miejscu
16.10.2025
W ciągu ostatnich trzech dni przeprowadziliśmy kompleksowe ćwiczenia ratownicze w tunelach na S1: Emilia w Lalikach oraz dwóch nowych na obwodnicy Węgierskiej Górki. W warunkach zbliżonych do rzeczywistych sprawdzaliśmy działania służb podczas zdarzenia komunikacyjnego.
W ćwiczeniach uczestniczyły wszystkie zaangażowane służby: jednostki Państwowej i Ochotniczej Straży Pożarnej, Policja, Pogotowie Ratunkowe, Straż Graniczna oraz przedstawiciele Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, którzy koordynowali logistykę i bezpieczeństwo infrastruktury tunelowej.
Cel i zakres ćwiczeń
Sprawdzaliśmy procedury powiadamiania i współdziałania między służbami, działanie systemów bezpieczeństwa tunelowego oraz scenariusze ewakuacji. Ćwiczenia pozwoliły również na weryfikację łączności, punktów zbiórki poszkodowanych oraz praktycznego zastosowania wyposażenia ratowniczego w warunkach tunelowych. Ważnym punktem ćwiczeń było ujednolicenie procedur, wymiana doświadczeń między służbami oraz testowanie działania urządzeń bezpieczeństwa. Podobne ćwiczenia miały miejsce w poprzednich latach w tunelu Emilia, a teraz służby ćwiczyły również w tunelach na nowym odcinku drogi ekspresowej S1.
Obejście Węgierskiej Górki w ciągu S1 (odcinek Przybędza – Milówka) ma długość 8,5 km i prowadzi m.in. przez dwa, dwunawowe tunele o długości 830 m (Barania Góra) oraz 1 000 m (Białożyński Groń).
Centrum Zarządzania Tunelami
Nowy fragment S1 wyposażony jest w zaawansowane systemy bezpieczeństwa, nad którymi nadzór będzie pełniło Centrum Zarządzania Tunelami w Milówce, obsługujące również istniejący tunel w Lalikach. Działanie nowego Centrum umożliwi centralne monitorowanie warunków tunelowych, reagowanie na zdarzenia w czasie rzeczywistym i koordynację akcji ratowniczych.