W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Budujemy drogi z myślą o środowisku

28.06.2023

Na terenie woj. opolskiego w ostatnich latach oddaliśmy do ruchu kilka nowych tras, a wkrótce udostępnimy kierowcom obwodnicę Olesna w ciągu drogi ekspresowej S11. Każdy z tych odcinków budujemy z uwzględnieniem zapewnienia migracji zwierząt, co jest szczegółowo analizowane na etapie prac przygotowawczych.

Obwodnica Kędzierzyna-Koźla w ciągu DK40

Jak wskazywane są przejścia dla zwierząt

Przejścia dla zwierząt to ważne elementy infrastruktury drogowej, które mają zapewnić migrację zwierząt. W trakcie prac przygotowawczych opracowany jest raport o oddziaływaniu inwestycji na środowisko, w którym wskazane są miejsca lokalizacji przejść dla zwierząt. Warto podkreślić, że podstawą do ich wyznaczania jest przeprowadzenie całorocznych obserwacji aktywności oraz szlaków migracji zwierząt określanych jako inwentaryzacja przyrodnicza. Każdy odcinek nowobudowanej drogi powstaje na podstawie uzyskanej decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, która precyzuje lokalizację i typ przejścia dla zwierząt.

W ostatnich latach oddaliśmy inwestycje, które są wyposażone w 58 przejść dla zwierząt małych, średnich oraz dużych zlokalizowanych nad tymi trasami oraz pod nimi.

Ekrany - ważny element infrastruktury drogowej

Wzdłuż przejść dla zwierząt oraz na odcinku naprowadzającym na nie, budujemy ekrany przeciwolśnieniowe o wysokości około 3 m. Połączone są z ogrodzeniem drogi, które ma dodatkowo naprowadzać zwierzęta. Powierzchnia przejścia dla zwierząt obsiana jest trawą i roślinami, obsadzona drzewami i krzewami w formie kęp. Układane są również karpy drzew i głazy, także jako bariera przed przejazdami i niepożądaną penetracją przejść przez ludzi. Takie zagospodarowanie terenu ma za zadanie wabienie zwierząt w otoczenie przejścia, zapewnienie warunków osłonowych dla zwierząt, ułatwiając przekraczanie tych obiektów.

Oddane w ostatnich latach inwestycje zostały wyposażone w ekrany przeciwolśnieniowe o długości 1376 m, a tylko na budowanej obwodnicy Olesna będą miały długość 1968 m. Na obwodnicy Niemodlina w ciągu DK46 zamontowano także 1421 m ekranów dla nietoperzy.

W ramach prac projektowych analizowane są także różne sposoby walki z hałasem - zaczynając od typowania przebiegu drogi (w celu omijania w maksymalnym stopniu terenów zabudowanych), poprzez odpowiednie projektowanie niwelety (tak aby tam, gdzie jest to możliwe, prowadzić drogę w wykopie), kończąc na analizowaniu konkretnych rozwiązań technicznych ograniczających hałas drogowy (np. wały ziemne, konstrukcje ziemno-betonowe, ekrany akustyczne, ekrany ziemne).  

W ciągu dróg krajowych w naszym regionie zamontowano ponad 28 000 m ekranów akustycznych, w tym m.in. konstrukcje aluminiowe, z poliwęglanu czy szkła akrylowego.

Odnawialne źródła energii na drogach krajowych

Dbałość o środowisko to także przemyślane rozwiązania przy planowanych rozbudowach. Na opolskim odcinku autostrady A4 trwa przebudowa trzech Miejsc Obsługi Podróżnych, które zostały wyposażone w pompy ciepła, instalacje fotowoltaiczne, a oświetlenie sodowe zastąpiono oświetleniem ledowym.

Niezależnie trwa wymiana oświetlenia sodowego na ledowe w ciągu całego opolskiego odcinka autostrady A4, co planujemy sfinalizować do końca tego roku.

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}