W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ćwiczenia służb ratowniczych przed otwarciem Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej

10.06.2025

Na kilka dni przed otwarciem S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (OMT) między Chwaszczynem i Żukowem przeprowadzone zostały wojewódzkie ćwiczenia służb ratowniczych. Działania na zamkniętym jeszcze fragmencie OMT zorganizowaliśmy we współpracy z Komendą Wojewódzką Państwowej Straży Pożarnej w Gdańsku.

Ćwiczenia służb ratowniczych

Symulacja wypadku na drodze ekspresowej

Scenariusz ćwiczeń pod kryptonimem „OMT 2025” zakładał, że na fragmencie Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej doszło do wypadku kilku samochodów osobowych, autobusu i motocykla. Na miejsce zdarzenia oddelegowane zostały siły i środki krajowego systemu ratowniczo-gaśniczego.

Celem ćwiczeń było zapoznanie się z nowym odcinkiem S7 oraz współpraca wszystkich służb w sytuacjach kryzysowych, które mogą wystąpić w trakcie eksploatacji nowej drogi ekspresowej. W trakcie ćwiczeń sprawdzono w praktyce procedury ewakuacji, pomocy medycznej oraz organizacji działań na trudnym terenie. Wszystko w warunkach możliwie najbardziej zbliżonych do rzeczywistego zdarzenia drogowego.

Coraz bliżej

W drugiej połowie czerwca kierowcy pojadą nowym fragmentem S7 od Chwaszczyna poprzez część węzła Żukowo, a następnie obwodnicą Żukowa do DK20 w Glinczu. W rejonie węzła Żukowo, na jednej z łącznic w kierunku Glincza, nastąpi zwężenie do jednego pasa na długości ok. 400 m. Dalej kierowcy będą mogli korzystać z dwóch jezdni obwodnicy Żukowa (po dwa pasy ruchu) aż do ronda w Glinczu. Połączenie obwodnicy Żukowa z DK7 w Lniskach planowane jest do końca tego roku.

Wraz z otwarciem pierwszego odcinka OMT zamkniemy tymczasowy bajpas łączący tzw. Trasę Chwaszczyńską z DK20. Kierowcy będą korzystać z ul. Profesora Brunona Synaka i ul. Rdestowej, umożliwiających, poprzez węzeł Dąbrowa, wjazd na S6. Jednocześnie kierowcy będą mogli skorzystać z węzła Miszewo oraz węzła Koleczkowo na S6, z którego ulicami Partyzantów Koleczkowskich, Dębową, Gdańską i Oliwską dojadą do Chwaszczyna. W obrębie węzła Chwaszczyno będziemy kończyć brakujące łącznice, umożliwiające bezpośredni wjazd i zjazd z S6 na OMT. Roboty będą realizowane w ramach tymczasowej organizacji ruchu przez ok. trzy miesiące.

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej

32-kilometrowa Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i drogę ekspresową S6, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Z kolei obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpocznie się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie S7 na węźle Żukowo i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Jeszcze pod koniec 2024 r. budowa S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej otrzymała wsparcie ze środków UE z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat, Środowisko (FEnIKS). Wartość całej inwestycji to blisko 2,9 mld zł, a dofinansowanie z UE wynosi nieco ponad 1 mld zł.

 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}